Consiliul Concurenţei va schimba modul de analiză a cazurilor de pe piaţa comercializării produselor farmaceutice şi parafarmaceutice prin farmacii, reducând zona din jurul farmaciei ţintă de la 3 kilometru la 1 kilometru.
Instituţia justifică măsura prin schimbările apărute în comportamentul consumatorilor, dar şi al companiilor.
Astfel, când va analiza piaţa relevantă, autoritatea anti-trust va lua în considerare toate farmaciile existente pe o rază de un kilometru în jurul farmaciei ţintă, faţă de 3 km în prezent.
Instituţia a comandat un sondaj pentru a constata schimbările apărute în comportamentul consumatorului atunci când achiziţionează produse din farmacii.
Pe baza datelor şi informaţiilor obţinute în cadrul sondajului, Consiliul Concurenţei a derulat un studiu suplimentar care a indicat o orientare a consumatorului către farmaciile situate în proximitate.
Astfel, cei mai mulţi consumatori sunt dispuşi să parcurgă pe jos maximum 1 km pentru a achiziţiona medicamentele şi suplimentele alimentare de care au nevoie.
De asemenea, în ultimii ani, numărul de tranzacţii pe această piaţă a înregistrat o majorare semnificativă şi, în acelaşi timp, a crescut densitatea farmaciilor în aria de 3 km, luată în considerare până acum.
Ca urmare, autoritatea de concurenţă a considerat că trebuie actualizat modul de analiză a cazurilor de pe piaţa comercializării produselor farmaceutice şi parafarmaceutice prin farmacii din perspectiva dimensiunii geografice, adaptând modalitatea de definire a pieţei relevante geografice la noul context.
Definirea pieţei relevante este un instrument de identificare şi de stabilire a graniţelor în care se exercită concurenţa între companii, scopul principal fiind de a identifica constrângerile concurenţiale cu care se confruntă acestea.