Astăzi, 8 aprilie 2020, se lansează 9SOS, primul sistem privat integrat de telemedicină ce oferă servicii de asistenţă şi suport persoanelor afectate de COVID-19 şi numărul de asistenţă 021.9789. Este o soluţie complexă şi completă care are funcţiuni de înscriere, triere, evaluare şi monitorizare a celor afectaţi de COVID-19.
Costul serviciului este gratuit. Telekom este operatorul de telecomunicatii partener, apelul la 021.9789 nu are costuri suplimentare şi poate fi efectuat de către orice cetăţean român, din orice reţea fixă sau mobilă, de pe teritoriul României sau în afara graniţelor.
Proiectul pornit la iniţiativa a doi antreprenori români, Gabriel Aftenie şi Marius Ţapu, cu sprijinul şi implicarea comunităţii Romanian Business Leaders (RBL) şi răspunde apelului lansat de către Preşedintele României mediului de afaceri. Platforma construită propune o soluţie care diminuează încărcarea sistemului medical: spitale, medici de familie, Direcţii pentru Sănătate Publică (DSP) şi Inspectoratului pentru Stări de Urgenţă (ISU), prin sistematizarea şi automatizarea contactului cu persoane afectate de COVID-19, izolate sau aflate în carantină.
În contextul în care creşte numărul persoanelor infectate, al celor suspecte, al celor aflate în carantină şi ţinând cont de situaţia actuală a supraaglomerării spitalelor, dar şi de numărul mare de persoane ce revin unei unităţi spitaliceşti, serviciul 9SOS ajută la diminuarea încărcării sistemului medical prin sistematizarea şi automatizarea contactului cu persoane afectate de COVID-19 prin trierea şi asistenţa lor cu ajutorul numărului scurt 021.9789.
Pentru a evita suprasolicitare centrelor de triaj ceea ce ar duce la îngreunarea procesului de diagnosticare al persoanelor infectate şi la creşterea riscului de contaminare şi infectare a populaţiei sănătoase, serviciul 9SOS oferă o platformă ce fluidizează procesului de triaj, direcţionează traficul şi monitorizează cazurile înregistrate la numărul 021.9789, prin colaboarea mai multor entităţi, în baza unui parteneriat public- privat.
Întregul proces are loc la distanţă, protejând astfel factorul uman prin descentralizarea sistemelor de preluare a comunicaţiilor cu persoanele afectate. În plus, acest sistem degrevează statul de cheltuieli cu tratamentul cazurilor în cadru spitalicesc şi de costuri de dezvoltare, de la zero, a unor sisteme de software care ar fi operaţionale în decursul a câteva săptămâni sau luni, la nivelul de complexitate necesar.
Palierele de suport oferite de 9SOS pentru cei afectaţi de COVID-19:
- Call center-ul medical face înregistrarea celor care apelează 021.9789, îi triază şi le întocmeste o fişa situaţională, pe baza celor declarate de persoana care apelează. În funcţie de categoria de risc care i-a fost alocată va fi direcţionat către medic de specialitate/ medic de familie/ ISU/ DSP în funcţie de situatie. În plus, serviciul 9SOS oferă şi monitorizarea cazurilor. Practic, atunci când închide telefonul, persoana afectată de COVID-19 primeşte o recomandare, şi rămâne într-un sistem de monitorizare până la dispariţia definitivă a riscului.
- Call Center-ul social oferă suport emoţional sau logistic pentru persoanele peste 65 de ani, cu diverse dizabilităţi sau singure şi în funcţie de situaţia fiecăruia îi direcţionează către autorităţile abilitate sau grupuri de suport civic.
Gestionarea procesului se face prin Call Center CRM, integrat cu platforme de Telemedicină şi Asistenţă Socială. Tot lanţul de înregistrare, evaluare şi îngrijire este integrat, cu trasabilitate cap‐la‐cap, astfel încât pot fi înregistrate toate apelurile.
Sistemul funcţionează în condiţii stricte de GDPR - Date Sensibile cu Caracter Special, cu anonimizarea lor conform reglementărilor GDPR şi vor respecta complet condiţiile impuse de securitate, complexitate şi scalabilitate.
Platforma 9SOS va fi încredinţată statului român cu drept de utilizare în mod gratuit, pe perioada stării de urgenţă şi minimum 3 luni după incheierea acesteia.
Este în proces de dezvoltare website-ul, www.9sos.ro, unde se pot găsi informaţii despre cui se adreseaza această platformă de telemedicine, precum şi alte informaţii de interes general, documente şi modele de declaraţii. Există de asemenea în pregătire pagina de FaceBook şi Linkedin.
Proiectul este deschis pentru colaborarea cu alte entităţi, care îşi doresc să-l implementeze la nivel local.
Parteneri şi colaboratori
Soluţia este pusă la dispoziţie gratuit de către iniţiatori şi comunitatea RBL, împreună cu o echipă operativă formată din experţi Call Center, platformă Telemedicină, Cybersecurity, ingineri comunicaţii mobile şi speciale, analişti de sisteme software, specialişti în comunicare. Fiecare participant contribuie cu resurse diverse, integrarea acestora fiind realizată de către As Open Knowledge, sub umbrela RBL, împreună cu EvoMed- CRM folosit in telemedicina, Bright Communication- serviciul Call Center, EvoGPS - infrastructura informatică, Asociaţia Salvarea Bucureşti- voluntari cu pregătire medicală şi multe alte entităţi private.
Fundaţia Romanian Business Leaders este o comunitate de antreprenori, manageri şi profesionişti români din diverse domenii. Ceea ce ne uneşte este dorinţa de a contribui la un bine public dincolo de interesele de companie, industrie sau domeniu. Credem că România va fi o ţară mai bună pentru business atunci când va deveni o ţară mai bună pentru oamenii ei.