Consiliul Concurenţei a anunţat luni că a declanşat o investigaţie privind posibila încălcare a legislaţiei din domeniul concurenţei de către Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR), suspectând organismul profesional că a stabilit onorarii minime şi a introdus restricţii pentru angajarea personalului între cabinetele stomatologice. Scopul acestor măsuri ar fi fost împărţirea pieţei forţei de muncă specializate în domeniul stomatologic şi impunerea unui nivel salarial redus în mod artificial pentru angajaţii cabinetelor stomatologice, menţinând “captivă” forţa de muncă specializată în acest domeniu. Conducerea Colegiului nu neagă acuzaţiile, însă le pune pe seama fostei conduceri, şi susţine că a demarat deja procesul de modificare a prevederilor Codului Deontologic.
Potrivit Consiliului Concurenţei, în cadrul investigaţiei, au fost efectuate inspecţii inopinate la sediul Colegiului Medicilor Stomatologi din România şi la sediul Colegiului Medicilor Stomatologi Iaşi.
“Autoritatea de concurenţă deţine indicii conform cărora Colegiul Medicilor Stomatologi ar fi stabilit onorarii minime pentru serviciile prestate de membrii săi. De asemenea, Consiliul Concurenţei are suspiciuni că prin intermediul Colegiului s-ar fi introdus unele restricţii privind recrutarea personalului de la un cabinet stomatologic la altul, cu scopul de a-şi împărţi piaţa forţei de muncă specializată în domeniul stomatologic şi de a impune un nivel minim al drepturilor salariale”, a transmis autoritatea de concurenţă, într-un comunicat.
Această practică, denumită „no-poach”, prin care nu se contactează, nu se recrutează şi nu se angajează persoane care lucrează sau au lucrat la vreunul dintre cabinetele stomatologice concurente, elimină concurenţa reală de pe piaţă pentru atragerea angajaţilor, scăzând mobilitatea forţei de muncă, “chiar ţinând-o captivă”, susţine Consiliul Concurenţei.
Astfel de acorduri au drept consecinţă menţinerea salariilor pentru respectivele specializări la un nivel artificial, inferior celui real.
În plus, autoritatea de concurenţă are indicii conform cărora CMSR a impus cabinetelor stomatologice restricţii privind acordarea de reduceri sau de alte avantaje materiale pentru atragerea sau fidelizarea pacienţilor.
Legea concurenţei interzice orice înţelegeri între companii, decizii ale asociaţiilor şi practici concertate, care împiedică, restrâng ori denaturează concurenţa pe piaţa românească prin stabilirea preţurilor sau orice alte condiţii de tranzacţionare, sublinizată Consiliul Concurenţei.
Inspecţiile inopinate au fost autorizate de Curtea de Apel Bucureşti, fiind justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilei practici de concurenţă neloială.
REACŢIA COLEGIULUI MEDICILOR STOMATOLOGI
După anunţul Consiliului Concurenţei, Colegiul Medicilor Stomatologi a transmis că va coopera cu instituţiile abilitate pentru a clarifica procedura de aplicare a legislaţiei în domeniul concurenţei.
Potrivit CMSR, în cauză ar fi prevederile actuale ale Codului deontologic al medicului stomatolog, care a fost adoptat printr-o decizie din 9 iulie 2021 a fostei conduceri, care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2022.
“Noua conducere a CMSR, care a preluat mandatul de reprezentare profesională a medicilor stomatologi la finalul anului 2023, a demarat deja procesul de modificare a prevederilor Codului Deontologic, pentru armonizarea şi modernizarea cadrului de exercitare a acestei profesii în ţara noastră”, a precizat conducerea Colegiului, într-un comunicat.
De asemenea, actualizarea normelor în domeniul publicităţii stomatologice se va realiza în funcţie de propunerile de modificare a Codului Deontologic al medicului stomatolog, “pentru a asigura o abordare integrată şi coerentă privind etica profesională în comunicarea şi promovarea serviciilor stomatologice”.
CMSR se va consulta şi cu reprezentanţii Colegiului Medicilor din România (CMR), pentru a stabili principii şi practici comune, precum şi cu Consiliul Concurenţei, “pentru ca reglementările la nivelul profesiei să fie aliniate întru totul la regulile în materia concurenţei, protejând atât profesia, cât şi consumatorii beneficiari ai serviciilor stomatologice”.
“Obiectivul fundamental este să oferim un cadru corect pentru activităţile de publicitate, care sa ţină cont atât de normele legale în domeniu, cât şi de cele deontologice. Astfel, vom reuşi să consolidăm imaginea profesiei noastre prin integritate şi profesionalism”, a mai transmis Colegiul.