În cursa globală pentru noi tratamente împotriva obezităţii, producătorii de medicamente se întrec să scoată noi opţiuni pentru scăderea în greutate, pentru o piaţă care potrivit analiştilor ar putea ajunge la 100 de miliarde de dolari pe an, până la sfârşitul deceniului.
Ratele de obezitate aproape că s-au triplat în întreaga lume din 1975 şi urmează să crească şi mai mult, potrivit estimărilor.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), a anunţat la începutul lunii martie că, peste 1 miliard de oameni din lume sunt obezi.
Analiştii au estimat anul trecut că piaţa mondială a medicamentelor împotriva obezităţii ar putea ajunge la 100 de miliarde de dolari pe an, până în 2030, faţă de aproximativ şase miliarde în prezent, ceea ce face ca tot mai multe companii farmaceutice să fie interesate să dezvolte noi medicamente pentru pierderea în greutate.
Companie biofarmaceutică americană, Viking Therapeutics, axată pe dezvoltarea de noi terapii noi pentru tratamentul tulburărilor metabolice şi endocrine, a anunţat marţi rezultatele unui studiu clinic de fază 1 al formulării sale orale, în comprimate, a agonistului dual GLP-1/GIP, VK2735, aflat în curs de dezvoltare pentru potenţialul tratament al tulburărilor metabolice, cum ar fi obezitatea.
Acesta ţinteşte doi hormoni intestinali, polipeptida inhibitor gastric GIP (polipeptida insulinotropă dependentă de glucoză) şi peptida asemănătoare glucagonului-1 (GLP-1), care încetineşte digestia.
Potrivit rezultatelor, formularea orală a medicamentul experimental a ajutat pacienţii obezi să obţină o pierdere în greutate cu până la 3,3% în timpul unui mic studiu în fază incipientă.
Dezvoltatorul de medicamente a anunţat marţi, într-un comunicat, că intenţionează să testeze doze mai mari de medicament pentru durate mai lungi şi se aşteaptă să iniţieze un studiu în stadiu mediu în cursul acestui an.
Producătorul de medicamente cu sediul în California este unul dintre cele câteva companii care se luptă pentru o felie din piaţa de miliarde de dolari a medicamentelor pentru pierderea în greutate
Unii analişti estimează că piaţa medicamentelor pentru scăderea în greutate, care este în prezent dominată de noi lideri de piaţă de la Eli Lilly şi Novo Nordisk, ar putea ajunge la 100 de miliarde de dolari pe an, până la sfârşitul deceniului.
Aceste medicamente pentru slăbit, cum ar fi Zepbound (tirzepatidă), de la grupul farmaceutic american Eli Lilly şi Wegovy (semaglutidă), al gigantului farmaceutic danez, Novo Nordisk, sunt tratamente injectabile, companiile testând, de asemenea, versiuni orale care speră că vor oferi pacienţilor o opţiune mai convenabilă pentru scăderea în greutate.
„Credem că un agent oral cu o bună tolerabilitate ar putea reprezenta o potenţială opţiune atractivă de tratament pentru pacienţii cu obezitate. Aşteptăm cu nerăbdare să explorăm ferestre de tratament mai lungi şi doze potenţial mai mari", a declarat Brian Lian, CEO al Viking.
În studiul actual, producătorul american a declarat că medicamentul a ajutat la reducerea greutăţii cu până la 3,3% la cea mai mare doză de 40 de miligrame, atunci când a fost ajustată pentru ratele placebo, la 28 de zile, la şapte pacienţi.
Înainte de anunţarea datelor, analiştii se aşteptau la o eficacitate între 2% şi 5% în cadrul studiului, comentează Reuters.
Datele din stadiul incipient ale versiunii sub formă de pastile a medicamentului experimental pentru pierderea în greutate, amycretin, de la Novo Nordisk au arătat că participanţii au pierdut 13,1% din greutatea lor după 12 săptămâni, o reducere mai mare la început decât cea a medicamentului său de succes Wegovy.
Luna trecută, Viking a raportat date dintr-un alt studiu aflat în stadiu intermediar în care medicamentul său experimental injectabil VK2735 a ajutat pacienţii cu obezitate să piardă în medie aproape 15% din greutatea corporală.