Depresia post-vacanță

iulie 27 10:18 2019 Timp citire articol: 4 minut(e)

Depresia post-vacanță este un sindrom care apare la persoanele proaspăt întoarse din concediu. Vacanța, pe lângă deconectarea de la rutina zilnică și relaxare, pentru mulți oameni poate însemna perturbarea ritmului de viață cu care aceștia sunt familiarizați. De aceea, în momentul întoarcerii la activitățile obișnuite, unele persoane pot experimenta anumite stări de anxietate, de sentimente de neapartenență la acel loc.

Articol realizat prin participarea doamnei Cătălina Răducanu, psiholog clinician și lifecoach la Flixi:

Perioadele de vacanță sunt așteptate tot anul, iar majoritatea oamenilor se bucură pe deplin de acestea. Însă, vacanțele nu ne aduc întotdeauna numai lucruri bune. Pe lângă numeroasele probleme care pot interveni în timpul acestora, indiferent de natura și de cauza lor, vacanța poate lăsa urme serioase în viețile oamenilor în momentul în care se termină.
Un număr mare de persoane se confruntă cu depresia post-vacanță, în momentul în care acestea se întorc acasă și revin la viața lor obișnuita și la rutina de zi cu zi.

Ce este depresia post-vacanță?

Așa cum arată și numele, depresia post-vacanță este un sindrom care apare la persoanele proaspăt întoarse din concediu. Vacanța, pe lângă deconectarea de la rutina zilnică și relaxare, pentru mulți oameni poate însemna perturbarea ritmului de viață cu care aceștia sunt familiarizați. De aceea, în momentul întoarcerii la activitățile obișnuite, unele persoane pot experimenta anumite stări de anxietate, de sentimente de neapartenență la acel loc. Odată întors la locul de muncă, un individ care se confruntă cu depresia post-vacanță nu va mai lucra cu aceeași plăcere, nu va mai da același randament, nu va mai fi la fel de eficient ca înainte. Acest lucru poate conduce la neîndeplinirea sarcinilor zilnice și, foarte probabil la atenționări din partea angajatorului că munca desfășurată nu este la fel de calitativă.

În momentul în care revenim din concediu este de așteptat faptul că mediul în care ne intoarcem nu mai este același ca cel din vacanță, gândurile ne rămân la ceea ce am experimentat și devine foarte greu să ne concentrăm atenția pe sarcinile de lucru. Este nevoie de o perioadă de tranziție în care să putem reveni la vechile obiceiuri, la programul de somn normal, la mesele cu care eram obișnuiți și la alte activități pe care le aveam. Depresia post-vacanță aduce o stare de somnolență, oboseală continuă și lipsa poftei de a face orice.

Cum să faci trecerea de la vacanță la activitate mai ușor?

Există câteva metode prin care puteți face mai ușoară trecerea de la vacanță la activitățile curente, indiferent de mediul în care trebuie să vă întoarceți:
1. Nu reveniți la muncă imediat după ce ați venit din vacanță. Uneori, o zi liberă, petrecută acasă, vă poate ajuta să vă refamiliarizați cu mediul și cu atmosfera căminului. Nu vă veți simți extraordinar, însă acest lucru vă poate ajuta să vă reluați mai ușor ritmul obișnuit.
2. Încercați să vă reglați somnul și luați o pauză de la alcool, în cazul în care sunteți consumatori. Alcoolul vă poate ține departe de somn, care este esențial pentru a vă putea întoarce la activitățile normale și vă poate accentua starea emoțională negativă. Mâncați cât se poate de bine și încercați să păstrați aproximativ același meniu ca în vacanță.
3. Planificați-vă programul pentru următoarea perioadă și încercați să vă umpleți agenda cu activități. Timpul va trece mai repede și vă veți reacomoda mai ușor cu obiectivele de îndeplinit, înlocuind gândurile din perioada vacanței.
4. Petreceți cât mai mult timp afară. Aerul vă face bine și vă puteți încărca cu energie pozitivă. Puteți încerca activități în aer liber sau pur și simplu să mergeți pe jos de la muncă, să evitați mijloacele de transport în comun și aglomerația. Acestea vă pot irita și vă pot agrava senzația de anxietate.
5. Planificați-vă următorul concediu. În acest fel vă puteți gândi la faptul că în curând vă veți bucura din nou de experiența vacanței.

Chiar dacă poate fi o perioadă mai complicată, întoarcerea din vacanță trebuie să fie plăcută și să ne amintim cu drag de experiențele de care am avut parte. Oricine experimentează tristețe când se întoarce din vacanță și ajunge la muncă, însă dacă gestionăm lucrurile cu grijă, putem integra și înțelege mai ușor această stare de melancolie.

scrie un comentariu

0 Comentarii

Adaugă un comentariu