Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS) va putea colabora cu asociaţii medicale sau de pacienţi pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate, după ce guvernul a aprobat o ordonanţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate.
Noul act normativ a clarificat unele prevederi existente în Legea nr. 185/2017, astfel încât să se asigure îndeplinirea scopului şi obiectivelor ANMCS, instituţie aflată în coordonarea Secretariatului General al Guvernului (SGG), printr-o mai bună organizare şi funcţionare a acesteia.
O primă completare oferă o nouă prerogativă ANMCS prin participarea, în calitate de membru, la dezvoltarea şi finalizarea de proiecte şi iniţiative ale structurilor asociative care au în obiectul de activitate creşterea calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului, inclusiv organizaţii cu activitate în domeniul standardizării.
”Acest lucru presupune că ANMCS va putea colabora cu asociaţii medicale sau asociaţii de pacienţi, de exemplu, care au ca scop îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate şi a standardelor de evaluare”, a declarat preşedintele ANMCS, Vlad-Teodor Berbecar, citat într-un comunicat al instituţiei.
Cea de-a doua completare vizează o clarificare a termenului la care o unitate sanitară acreditată poate solicita obţinerea unei noi acreditări.
Astfel, prin introducerea sintagmei „cel puţin” într-un alineat al legii nu va mai exista interpretarea restrictivă de până acum potrivit căreia unităţile sanitare concluzionau că înscrierea în procesul de acreditare nu se poate face mai devreme de 1 an anterior expirării valabilităţii certificatului de acreditare deţinut.
Această interpretare contrazice principiile standardizării şi ale implementării sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului.
”Prin înscrierea în procesul de acreditare, unitatea sanitară poate beneficia de îndrumarea specialiştilor din cadrul Autorităţii pentru a cunoaşte şi înţelege conceptul şi etapele procesului de implementare a noilor standarde. Vrem ca la nivelul mentalităţii colective a profesioniştilor din unităţile sanitare să se înţeleagă că implementarea sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului este un proces continuu, nu unul punctual, care se rezumă doar la pregătirea vizitei de evaluare”, a mai spus preşedintele ANMCS.
Cea de-a treia prevedere se referă strict la prevenirea situaţiilor de conflict de interese care i-ar putea viza pe membrii colegiului director, organ colectiv de conducere al ANMCS care are în componenţă 25 de reprezentanţi ai instituţiilor şi organizaţiilor interesate de sistemul sanitar.
Astfel, în Ordonanţă se introduce un nou alineat prin care se precizează că un membru al Colegiului director ”care se află în situaţia de conflict de interese cu una sau mai multe unităţi sanitare cu privire la care Colegiul director este chemat să se pronunţe, potrivit atribuţiilor sale, este obligat să declare această situaţie şi să se abţină de la vot”.