Începând cu dată de 1 aprilie au intrat în vigoare Normele de aplicare ale HG 140/2018 prin care este reglementat modul de acordare a serviciilor medicale pe perioada stării de urgenţă (Ordinul nr. 539/437/31.03.2020), precum şi Normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate curative ( Ordinul 438/31.03.2020). Aceste reglementări au că scop asigurarea serviciilor medicale necesare pacienţilor şi a eliberării prescripţiilor la distanţă.
Pe perioada stării de urgenţă, pacienţii cu afecţiuni oncologice vor beneficia de medicamentele specifice care se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis (forme farmaceutice orale, subcutane sau intramusculare) în baza prescripţiilor medicale eliberate de medicii specialişti sau medicii de familie din judeţul de domiciliu.
Medicul curant care a asigurat asistenţa medicală şi tratamentele până în prezent va transmite pacientului o scrisoare medicală prin mijloace electronice de comunicare şi, după caz, confirmarea formularului specific din PIAS, în baza cărora vor fi prescrise tratamentele necesare în continuare, menţionează instituţia.
Ordinul 437/2020 conţine şi procedura detaliată de acordare a tratamentelor fără interferon pentru pacienţii cu hepatită C. Reglementările sunt valabile pentru medicamentele care se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis.
În cazul tratamentelor eliberate prin farmaciile cu circuit închis, pentru pacienţii înscrişi în programele naţionale de sănătate, acestea necesită supraveghere medicală de specialitate şi condiţii speciale de transport.
Pentru administrarea acestor tratamente, pacienţii se vor adresa unităţilor sanitare din apropiere care îşi desfăşoară activitatea în această perioada.
În acest sens, casele teritoriale de asigurări de sănătate vor afişa pe prima pagină a site-urilor lista cu unităţile medicale şi specialităţile pentru care pacienţii cu afecţiuni cronice se pot adresa medicilor specialişti pe perioada stării de urgenţă.
Pentru a simplifică modul în care pacienţii pot intra în posesia medicamentelor în baza reţetelor online prescrise în baza unei consultaţii la distanţă, CNAS face demersurile necesare pentru ca toate farmaciile să facă modificările în softurile utilizate pentru eliberarea reţetelor astfel încât să fie posibilă eliberarea medicamentelor prescrise în baza unor date minime de identificare.
Astfel, medicul poate dicta pacientului datele de identificare a prescripţiei, în situaţia în care pacientul nu deţine un mijloc de comunicare electronic sau un telefon inteligent. Aceste date minime de identificare sunt: codul de parafă al medicului prescriptor, CUI cabinet medic prescriptor, seria, numărul şi data prescripţiei medicale.
De asemenea, sunt în lucru şi alte modalităţi de simplificare şi rezolvare a eventualelor probleme punctuale care vor apărea în eliberarea prescripţiilor de medicamente la distanţă, pe care CNAS le va comunica în momentul în care vor putea fi aplicate la nivel naţional.
"Prescripţia medicală transmisă pacientului prin mijloace electronice poate fi utilizată de asiguraţi o singură dată pentru a ridica din farmacie medicamentele prescrise. Atragem atenţia asiguraţilor că utilizarea repetată a unei reţete în sistem offline, în scopul obţinerii unor cantităţi mai mari din medicamentele prescrise va fi identificată în sistem, constituie fraudă şi va fi sancţionată conform prevederilor legale în vigoare", precizează CNAS.
De asemenea, pentru păstrarea măsurilor de distanţare socială care se impun în această perioad, CNAS recomandă populaţiei să ia legătură telefonic cu medicul de familie sau medicul specialist pentru a stabili împreună cu acesta dacă, pentru rezolvarea problemelor medicale pe care le acuză, este necesară deplasarea la cabinetul medical sau poate beneficia de o consultaţie la distanţă.