Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) va fi obligată să comunice asiguraţilor, la cerere, toate deconturile pentru servicii medicale sau medicamente de care au beneficiat în anul precedent, inclusiv furnizorii serviciilor. Obligaţia, prevăzută într-o lege intrată în vigoare anul trecut, are de marţi norme de implementare.
Legea 165/2019, votată în Camera Deputaţilor cu o largă majoritate (upă ce fusese respinsă de Senat şi susţinută doar cu rezerve de Guvern), a fost apoi promulgată de preşedinte şi publicată în Monitorul Oficial în 7 octombrie 2019.
Pentru aplicarea legii este, însă nevoie, de legislaţie secundară - un ordin comun al ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui CNAS, care a intrat în vigoare după 10 luni, fiind publicat în Monitorul Oficial luni seară.
Legea, iniţiată în 2017 de un grup de parlamentari, a fost motivată prin necesitatea de a reduce “fraudarea sistematică a sistemului de asigurări de sănătate” în principal prin decontări fictive.
“Din cauză că mecanismele de control ale CNAS şi-au demonstrat limitele, este nevoie să fie dezvoltate şi alte soluţii de prevenţie şi depistare a fraudei”, au menţionat iniţiatorii proiectului, în expunerea de motive.
Noua lege prevede că, “la cerere, casa de asigurări de sănătate la care este luată în evidenţă persoana asigurată comunică în termen de 45 de zile persoanei asigurate sau reprezentantului legal al acesteia, după caz, lista cu serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale de care a beneficiat persoana asigurată în anul precedent, decontate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, cu precizarea contravalorii acestora, a furnizorilor care le-au efectuat/eliberat, precum şi a datei efectuării/eliberării acestora”.
Lista va putea fi accesată de un asigurat şi prin intermediul dosarului electronic de sănătate (DES).
CUM SE APLICĂ LEGEA
Noul ordin (nr. 1.416/820/2020) prevede modalitatea prin care CNAS va comunica asiguraţilor, la cerere, toate deconturile pentru servicii medicale sau medicamente de care au beneficiat în anul precedent.
Astfel, în vederea obţinerii informaţiilor, asiguratul va formula o cerere, al cărei model este prevăzut într-o anexă a ordinului şi care trebuie să fie disponibilă pe site-urile caselor de asigurări de sănătate sau la sediile acestora.
După ce este completată şi semnată, cererea este depusă la sediul casei sau transmisă prin email cu semnătură electronică.
Potrivit noului ordin, casele de asigurări au un termen de 45 de zile, de la data înregistrării cererii, de a pune la dispoziţie asiguratului lista cu deconturile efectuate de CNAS pentru fiecare dintre serviciile medicale, serviciile de îngrijire a sănătăţii, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi celelalte servicii de care asiguratul a beneficiat în anul precedent.
Informaţiile solicitate vor fi extrase din Platforma informatică din asigurările de sănătate (PIAS), în baza unei proceduri instituite la nivelul fiecărei case de asigurări de sănătate, prin decizie a directorului general.