Nu e un secret pentru nimeni că platforma informatică a asigurărilor sociale de sănătate creează destul de multe probleme furnizorilor de servicii de sănătate, fiindcă nu întotdeauna funcţionează. Ultimul anunţ al CNAS de oprire temporară a platformei a fost dat chiar la finalul lunii trecute, când Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate( PIAS) a fost indisponibilă. Larisa Mezinu, purtătorul de cuvânt al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), a precizat pentru 360medical.ro că este încrezătoare că ,,prin programul naţional de rezilienţă CNAS va reuşi să implementeze o platformă informatică de asigurări de sănătate mai prietenoasă”.
Reprezentanta CNAS recunoaşte că în prezent sistemul informatic unic integrat este mult subdimensionat. ,,Fluxurile informatice sunt multiple şi nu mai pot fi utilizate pe o tehnologie şi pe un echipament învechit care are peste 20 de ani de utilizare”, a explicat Larisa Mezinu.
Şi în privinţa cheltuielilor, CNAS face o schimbare de macaz, începând să deconteze servicii de prevenţie. ,,Ştim că în istorie, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate s-a ocupat preponderent de servicii medicale curative. Acestea au fost pilotate în perioada 2021-2022. În prezent, ele sunt mult mai bine definite şi vom încerca începând de acest an să ne uităm la datele pe care le vom centraliza, urmarea acordării serviciilor şi consultaţiilor de prevenţie şi desigur, vom avea rapoarte interesante pe judeţe”, a mărturisit purtătorul de cuvânt.
În ultimele zile, s-a tot vorbit despre reorganizarea CNAS, în contextul în care premierul României, Marcel Ciolacu, a declarat într-o şedinţă de Guvern că ,,este timpul pentru o instituţie nouă, cu priorităţi noi şi respect pentru cetăţeni” şi i-a solicitat ministrului Sănătăţii, prof.dr. Alexandru Rafila, să facă schimbări profunde la nivelul Casei Naţionale de Sănătatate.
Larisa Mezinu a spus că ,,întotdeauna este loc de mai bine şi aici, la CNAS, punem cu toţii osul la muncă pentru a face mai bine. Suntem o echipă de oameni tineri care îşi doresc să ajute să rescrie sistemul informatic unic integrat, să introducă noi servicii medicale şi medicamente, să sistematizeze mai bine întreg sistemul, astfel încât să fie mult mai accesibil pentru întreaga populaţie. În ceea ce priveşte reorganizarea, sunt lucruri importante care pot fi făcute, dar peste noapte nimic nu se poate realiza. Este necesar un plan foarte bine definit, astfel încât în timp să pui ceva mai bun în loc. În prezent sunt foarte mulţi furnizori de servicii medicale pe întreg teritoriul României care acordă servicii medicale pacienţilor bolnavi, validate în sistemul de asigurări sociale de sănătate”. În opinia, purtătorului de cuvânt al instituţiei, orice schimbare trebuie etapizată. ,,Nu poţi înghiţi un elefant deodată. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate o putem compara cu un elefant, pe care cu certitudine îl poţi digera doar bucăţică cu bucăţică., deci clar etapizat”.