Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a finalizat vineri proiectul de ordin pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru pentru anii 2021-2022.
La începutul lunii martie, proiectul pachetelor de servicii şi a contractului-cadru, care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale pentru perioada 2021-2022, a fost finalizat de către CNAS.
Noul contract-cadru, care va intra în vigoare de la 1 iulie, conţine mai multe noutăţi, între care introducerea posibilităţii ca pacienţii să ridice medicamentele prescrise de la orice farmacie, indiferent dacă aceasta se află sau nu în relaţie contractuală cu aceeaşi casă de asigurări de sănătate cu care este şi medicul prescriptor, şi introducerea unor noi servicii acordate în asistenţa medicală primară şi în ambulatoriul de specialitate, precum consultaţiile acordate la distanţă pentru pacienţii cu afecţiuni cronice.
Propunerile proiectului de norme sunt în acord cu principiile enunţate la publicarea contractului-cadru, care au ca principal scop asigurarea unui acces mai bun la serviciile medicale de prevenţie, precum şi la serviciile medicale necesare pentru diagnosticarea, tratamentul şi monitorizarea afecţiunilor.
"Aprobarea şi punerea în aplicare începând cu data de 1 iulie 2021 a noului contract-cadru şi a Normelor metodologice de aplicare a contractului-cadru reprezintă şi primii paşi în demararea procesului de inversare a piramidei serviciilor de asistenţă medicală, prin creşterea ponderii serviciilor acordate în medicina primară şi în ambulatoriul de specialitate şi reducerea internărilor nejustificate care ar putea fi tratate în condiţii de siguranţă şi în ambulatoriu sau de către medicii de familie", a declarat preşedintele CNAS, Adrian Gheorghe.
Proiectul vizează intervenţii principale în următoarele direcţii:
- Întărirea activităţii de prevenţie în asistenţa medicală primară, în special pentru adulţii asimptomatici cu vârsta de peste 40 de ani, pentru care se acordă un pachet comprehensiv de prevenţie, care cuprinde până la trei consultaţii pentru evaluarea riscului, intervenţia asupra componentelor modificabile ale acestuia, respectiv monitorizarea pacienţilor.
- Introducerea unor servicii adiţionale noi care pot fi acordate de medicul de familie, conform curriculei de pregătire: spirometrie, măsurare ambulatorie a tensiunii arteriale timp de 24 de ore, măsurarea indicelui de presiune gleznă-braţ.
- Creşterea numărului de consultaţii la domiciliu acordate de către medicul de familie pentru un asigurat înscris pe lista proprie, pentru boli cronice, de la 4 consultaţii pe an la o consultaţie pe lună.
- Creşterea diagnosticării precoce a afecţiunilor gastroenterologice şi conexe, prin creşterea cuantumului de decontare pentru endoscopiile digestive în ambulatoriul de specialitate de la 40 de puncte la 100 de puncte, având în vedere rata crescută a mortalităţii şi morbidităţii prin cancerele colorectale şi gastrice precum şi a morbidităţii asociate afecţiunilor gastro-enterologice şi conexe din România.
- Având în vedere efectele pe termen lung constatate la pacienţi după infecţia cu virusul SARS-COV-2, în special la nivel pulmonar şi cardiac, medicii de specialitate din specialităţile clinice cardiologie şi pneumologie vor putea recomanda servicii conexe actului medical furnizate de kinetoterapeuţi/profesori de cultură fizică medicală/ fiziokinetoterapeuţi, conform unui plan recomandat de medicul de medicină fizică şi de reabilitare, prin scrisoare medicală.
- Facilitarea accesului la servicii medicale, prin introducerea consultaţiilor la distanţă pentru afecţiuni cronice, care pot fi acordate fără a fi necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate sau prezentarea biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la alt medic de specialitate.
- În cazul prescripţiilor medicale electronice emise online sau off-line ca urmare a unei consultaţii la distanţă acordate de medicul de familie sau de medicul de specialitate din ambulatoriu, asiguratul sau persoana care ridică medicamentele în numele asiguratului va putea printa documentul transmis sau îl va putea prezenta/transmite farmaciei, în vederea imprimării.
- De asemenea, biletul de trimitere pentru specialităţi clinice/internare/investigaţii paraclinice transmis prin mijloace electronice la distanţă de medicul de familie sau medicul de altă specialitate în cadrul unei consultaţii la distanţă, va fi transmis/prezentat medicului de specialitate din ambulatoriu clinic/unităţii sanitare cu paturi/furnizorului de servicii medicale paraclinice, după caz, pentru acordarea serviciilor medicale pentru care a fost emis biletul de trimitere.
Calendarul consultărilor şi negocierilor pe tema acestui proiect, care se vor desfăşura online, va fi anunţat până la data de 20 aprilie 2021.