Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS) a elaborat o nouă metodologie privind monitorizarea implementării sistemului de management al calităţii serviciilor în spitale, care înlocuieşte vechea reglementare, în vigoare din 2016.
Autoritatea Naţională de Managament al Calităţii în Sănătate este instituţia care se ocupă cu acreditarea unităţilor sanitare din România.
Noua metodologie este cuprinsă într-un ordin al preşedintelui ANMCS, publicat miercuri în Monitorul Oficial, care înlocuieşte metodologia de monitorizare a unităţilor sanitare acreditate, în vigoare din octombrie 2016.
Ca urmare a schimbării metodologiei, toate unităţile sanitare trebuie să actualizeze în termen de 30 de zile datele înregistrate în aplicaţia CaPeSaRo.
Noua metodologie reglementează modul de supraveghere a implementării sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului de către unităţile sanitate acreditate de către ANMCS şi de către cele înscrise în procesul de acreditare, precum şi a menţinerii şi îmbunătăţirii acestuia.
CUM SE REALIZEAZĂ MONITORIZAREA
Monitorizarea generală a implementării sistemului de management al calităţii serviciilor în spitale se realizează prin analiza datelor comunicate de către unităţile sanitare.
Noua metodologie cuprinde 4 tipuri principale de date:
- incidenţa infecţiilor asociate asistenţei medicale (IAAM) cu germeni multidrog-rezistenţi (MDR) şi incidenţa evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale (EAAAM) - analiză lunară a datelor.
- utilizarea unor metodologii de identificare activă a EAAAM şi IAAM şi identificarea acelor EAAAM şi IAAM pentru care s-au stabilit cauzele principale şi care pot constitui studii de caz pentru învăţarea din erori - analiză trimestrială a datelor.
- evoluţia morbidităţii spitalizate în spitalizare continuă şi de zi şi a adresabilităţii unităţii sanitare, evoluţia indicatorilor economică-financiari, apariţia unor modificări de structură, dinamica activităţii structurilor de primiri-urgenţe şi a ambulatoriului integrat şi autoevaluarea prin completarea fişei de autoevaluare - analiză semestrială.
- utilizarea registrului riscurilor ca instrument de management al EAAAM, actualizarea procedurilor şi protocoalelor utilizate, îmbunătăţirea competenţelor profesionale ale membrilor structurii de management şi ale personalului medical, dinamica activităţilor de îmbunătăţire a calităţii, monitorizarea activităţii structurii de management şi evidenţa auditorilor clinici interni şi a auditurilor realizate de către aceştia - analiză anuală.
Recent, Ministerul Sănătăţii şi ANMCS au actualizat şi reglementările privind structurile de management al calităţii serviciilor oferite pacienţilor de către spitalele şi serviciile de ambulanţă din România. Astfel de structuri trebuie înfiinţate de acum şi în spitalele private.