Înfiinţarea Registrului Naţional de Cancer (RNC) este o măsură prevăzută în Planul Naţional de Combatere a Cancerului, care reprezintă un sistem informatic de înregistrare nominală a cazurilor noi de cancer diagnosticate, pe baze populaţionale. Chiar dacă implementarea Planului este în întârziere, ministrul Sănătăţii a dat asigurări în primăvară că implementarea Registrului Naţional de Cancer poate demara în acest an. La o lună şi jumătate după ce Guvernul a aprobat un act normativ pentru înfiinţarea Registrului, ministrul Sănătăţii a aprobat un act normativ care stabileşte fişa unică de raportare şi setul minim de date ale bolnavilor diagnosticaţi cu cancer care se raportează în RNC. Actul normativ prevede, de asemenea, că în următoarele 30 de zile se vor constitui centrele regionale de coordonare metodologică şi implementare a Registrului.
Măsurile sunt incluse într-un ordin al ministrului Sănătăţii (nr. 3.211/2023), publicat joi în Monitorul Oficial, pentru implementarea unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 663/2023 (privind înfiinţarea Registrul Naţional de Cancer). Proiectul a fost prezentat recent de 360medical.ro.
Proiectul de act normativ urmează să aprobe fişa unică de raportare a cazului de cancer, setul minim de date ale bolnavilor diagnosticaţi cu cancer care se raportează în RNC (în conformitate cu recomandările Centrului Comun pentru Cercetare al Comisiei Europene şi ale Reţelei europene a registrelor de cancer) şi organizarea activităţii de înregistrare nominală pe baze populaţionale a datelor bolnavilor de cancer, în vederea dezvoltării sistemului de informaţii în oncologie aferent Registrului Naţional de Cancer (RNC).
Următorii paşi pentru operaţionalizarea RNC sunt constituirea centrelor regionale de coordonare metodologică şi implementare a RNC, în termen de 30 de zile după intrarea în vigoare a ordinului, şi nominalizarea coordonatorului centrului regional de coordonare metodologică şi implementare a RNC, în termen de 15 zile.
Ordinul prevede, în anexă, că se vor înfiinţa opt centre regionale de coordonare şi implementare a RNC, corespunzătoare celor opt regiuni de dezvoltare din România (Bucureşti-Ilfov, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest şi Centru).
Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) va fi responsabil pentru coordonarea metodologică şi implementarea RNC în şapte din cele opt regiuni, cu excepţia regiunii Nord-Vest, pentru care centrul regional este Institutul Oncologic „Prof. dr. I. Chiricuţă” Cluj-Napoca.
Centrele regionale de coordonare metodologică şi implementare a RNC vor asigura coordonarea şi implementarea activităţilor de înregistrare pe baze populaţionale a datelor bolnavilor de cancer la nivelul regiunilor de dezvoltare.
Potrivit ordinului, fiecare centru regional va fi format dintr-un coordonator al centrului, un informatician, un manager de control al calităţii, registratori de cancer (un registrator la 1 milion de persoane în populaţia-ţintă a regiunii) şi personal administrativ.
Următorul pas este înfiinţarea, în cel mult 15 zile, a Comitetului Naţional de Coordonare pentru RNC, format din 15 membri - 2 reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, 2 reprezentanţi ai comisiei de oncologie a ministerului, un reprezentant al comisiei de anatomie patologică, un reprezentant al comisiei de genetică medicală, un reprezentant al INSP şi din coordonatorii celor 8 centre regionale de coordonare a RNC.
CE REPREZINTĂ REGISTRUL NAŢIONAL DE CANCER
Scopurile constituirii şi funcţionării RNC sunt colectarea şi clasificarea informaţiilor privind toate tipurile de cancer, pentru monitorizarea incidenţei cancerului la nivel national, evaluarea şi controlul impactului bolii şi fundamentarea politicilor de sănătate publică, potrivit hotărârii de guvern care a înfiinţat Registrul.
RNC va fi administrat Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP), prin Centrul Naţional de Supraveghere al Bolilor Netransmisibile (CNSBN) şi prin Centrul Naţional de Statistică în Sănătate Publică (CNSSP).
Furnizorii de servicii medicale de diagnostic şi tratament vor fi obligaţi să raporteze datele bolnavilor diagnosticaţi cu cancer, iar direcţiile de sănătate publică (DSP) judeţene trebuie să raporteze decesele survenite la pacienţi cu cancer.
De asemenea, unităţile medicale şi instituţiile publice trebuie să desemneze un responsabil pentru raportarea datelor în Registrul Naţional de Cancer.
Pentru ca registrul să devină operaţional, Ministerul Sănătăţii şi INSP urmează să dezvolte şi operaţionalizeze aplicaţia informatică de înregistrare nominală a datelor bolnavilor diagnosticaţi cu cancer.
Fondurile necesare dezvoltării şi gestionării aplicaţiei informatice de înregistrare a datelor pacienţilor cu cancer vor fi asigurate din bugetul Ministerului Sănătăţii, din sume provenite din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Actul normativ care înfiinţează RNC prevede şi sancţiuni pentru necompletarea, de către furnizorii de servicii medicale de diagnostic şi tratament, publici sau privată, a fişei unice de raportare a cazului de cancer “în termen de 30 de zile de la încheierea oricăruia dintre episoadele raportabile”.
Contravenţiile prevăzute sunt avertisment scris (la prima constatare şi la următoarele constatări, dacă fapta a fost săvârşită după mai mult de un an de la data precedentei constatări), amendă de la 500 lei la 1.000 lei (la a doua constatare, dacă fapta este săvârşită la mai puţin de un an de la avertisment) şi amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei (la a treia şi următoarele constatări, dacă fapta este săvârşită la mai puţin de un an de la prima amendă).