Pandemia de COVID-19 a accelerat dezvoltarea telemedicinei, consultaţiile medicale în mediul virtual au extins accesul la îngrijire, înregistrând o creştere de 50 până la 175 de ori a volumului de pacienţi de la debutul pandemiei. Medicii care văd pacienţii de la distanţă pot folosi prin Microsoft Teams opţiunea de recunoaştere vocală care ia automat notiţe clinice în timpul vizitelor virtuale şi le face utile imediat după aceea. Inteligenţa clinică ambientală, pe care se bazează sistemul IT, accelerează fluxul de lucru în telemedicină şi îmbunătăţeşte experienţele pacienţilor şi medicilor privind consultaţiile medicale online.
Companiile Nuance şi Microsoft au anunţat integrarea Dragon Ambient eXperience şi Microsoft Teams în consultaţiile medicale online, ca modalitate de a servi mai bine atât pacienţii, cât şi clinicienii. Acest sistem combate epuizarea medicului prin reducerea sarcinii administrative şi creşterea eficienţei. AI intră în imagine sub forma „inteligenţei clinice ambientale” (ACI), care converteşte conversaţia în note clinice structurate şi le trimite spre examinare de calitate înainte de a le încărca în EHR.
În ceea ce priveşte serviciile pentru pacienţi, sistemul se asigură că medicul nu înţelege greşit, nu uită sau nu face altceva decât să ofere comentarii relevante din punct de vedere clinic.
Diana Nole, vicepreşedintele executiv al Nuance, a precizat că extinderea largă a telemedicinei în timpul crizei COVID-19 a deschis o oportunitate de a „transforma experienţele din domeniul sănătăţii şi de a defini la ce ar trebui să se aştepte furnizorii de servicii medicale şi consumatorii de la soluţiile digitale avansate de sănătate”, potrivit siteului AI in Healthcare.com.
Dezvoltatorii sistemului IS sunt de părere că este momentul ca industria medicală să facă îmbunătăţiri privind schimbul de informaţii, lărgirea accesului şi integrarea tehnologiei pentru un acces îmbunătăţit la îngrijire, pentru rezultate mai bune pentru sănătate şi eficienţă sporită în sistemul de sănătate, având în vedere că telemedicina a crescut în doar câteva luni extrem de mult, devenind de la o soluţie specializată rar folosită înainte de pandemie la nucleul modului în care se oferă îngrijire astăzi şi în viitor.
În perioada stării de urgenţă, instaurată din cauza pandemiei de coronavirus, medicii de familie din România au putut oferi consultaţii online, decontate de CNAS, astfel că numărul vizitelor la distanţă a luat avânt.
,,Numărul vizitelor online la medicul de familie a crescut cu 100% pe perioada stării de urgenţă în România. Înainte de pandemia COVID-19 noi făceam recomandări medicale la telefon, dar nu erau cotate ca fiind consultaţii medicale. În ceea ce priveşte prezentarea fizică la cabinet a scăzut enorm de mult”, a precizat dr. Daciana Toma în plină criză a pandemiei de SARS-COV2.