Adaptarea la un program nou de somn la începutul anului şcolar poate duce la tulburări de odihnă, oboseală în timpul zilei şi schimbări de dispoziţie şi concentrare pentru adolescenţi. Concluziile unui nou studiu arată că o rutină îmbunătăţită de somn îi ajută pe adolescenţi să fie mai puţin obosiţi, mai puţin iritabili, mai puţin îngrijoraţi şi să prezinte o concentrare mai bună.
Deşi au nevoie de opt până la zece ore de somn pe noapte pentru a-şi menţine sănătatea fizică, bunăstarea emoţională şi performanţa şcolară, potrivit Fundaţiei Naţionale pentru Somn şi Academiei Americane de Medicină a Somnului, majoritatea adolescenţilor dorm mai puţin de opt ore, în special în timpul şcolii.
Cercetări recente, publicate de RUSH în revista SLEEP clarifică câteva moduri în care adolescenţii ar putea să-şi îmbunătăţească rutina pentru a obţine durata de somn necesară funcţionării optime a organismului.
„Există o mulţime de schimbări prin care trece un adolescent”, explică Stephanie J. Crowley, profesor asociat de psihiatrie şi ştiinţe comportamentale şi director al Programului de Cercetare pentru Cronobiologie şi Somn Pediatric la RUSH. „Una dintre ele este o schimbare a biologiei somnului care are loc în timpul pubertăţii.
Sistemele creierului care controlează somnul se schimbă în aşa fel încât este mai uşor pentru un adolescent să rămână treaz seara până mai târziu. Unul dintre aceste sisteme – ceasul circadian de 24 de ore – se schimbă mai târziu în timp”, a spus Crowley.
Conform studiului, există două forţe concurente. Una este să te culci mai devreme pentru programul şcolii, iar cealaltă este o schimbare biologică care se întâmplă în mod natural în corpul unui adolescent.
Din cauza acestui conflict complex, cercetătorii RUSH şi-au propus să testeze o intervenţie de două săptămâni care vizează sistemul circadian cu diferite măsuri comportamentale pentru a încerca să-i ajute pe adolescenţi să-şi creeze o rutină mai bună de noapte.
Pentru a combate privarea de somn a adolescenţilor, cercetătorii au folosit terapia cu lumină puternică în două dimineţi de weekend pentru un total de 2,5 ore.
Lumina puternică indică ceasul intern să se trezească puţin mai devreme. Această schimbare ar trebui să-l ajute pe adolescent să adoarmă la o oră mai potrivită, spun specialiştii.
Mai puţin obosiţi şi iritabili
Echipa a oferit şi instrumente de gestionare a timpului, abordând anumite preocupări care îi pot împiedica pe adolescenţi să se culce mai devreme, printre care şi limitarea anumitor activităţi după şcoală.
Cercetătorii au reuşit să schimbe orarul de culcare al adolescenţilor cu o oră şi jumătate, iar timpul lor total de somn a crescut cu aproximativ o oră.
„Lucru interesant este că rutina adolescenţilor cu un ceas circadian mai târziu a fost decalată cu până la două ore mai devreme”, a explicat Crowley. „Iar adolescenţii care au avut un ceas circadian mai devreme nu au avut nevoie să li se decaleze ora de somn mai devreme, ci au avut nevoie doar de sprijin comportamental pentru a-şi gestiona mai bine timpul seara ca să-şi mărească durata somnului”.
Oamenii de ştiinţă au descoperit, de asemenea, că adolescenţii au fost mai puţin obosiţi, mai puţin iritabili, mai puţin îngrijoraţi şi au prezentat o concentrare mai bună. Vioiciunea de dimineaţă a elevilor s-a îmbunătăţit şi ea.
Cercetătorii RUSH urmăresc în continuare participanţii dintr-un alt studiu pentru a determina dacă adolescenţii au reuşit să-şi menţină rutina îmbunătăţită de somn.