Pandemia de COVID-19 în curs de desfăşurare a perturbat şi învăţământul medical. Rezidenţii din specialitatea Radiologie au fost afectaţi din cauza scăderilor dramatice ale volumelor de imagini, cei din primul an fiind cei mai afectaţi, iar efectele vor fi pe termen lung, susţine Academia Americană de Radiologie.
Experţii americani din cadrul Academiei de Radiologie au făcut o apreciere a activităţii rezidenţilor înainte de pandemie versus pandemie, de la începutul acesteia până la sfârşitul lunii iunie, constatând că tinerii medici au citit cu aproape 63% mai puţine imagini radiologice şi imagistice în perioada pandemiei de COVID-19. Experţii au observat şi că numărul de zile petrecute în sălile de lectură a rezidenţilor a fost mai mic.
„Pe măsură ce impactul educaţional al pandemiei a devenit evident, programele de rezidenţiat din întreaga ţară au făcut tranziţia de la învăţarea clinică la faţa locului la un curriculum educaţional virtual sub forma unor lecţii transmise în direct şi a seriilor de conferinţe video. Totuşi, în ciuda conţinutului de învăţare virtuală disponibil pentru stagiari, educaţia oferită de interpretarea practică a imaginii nu poate fi înlocuită - şi, ca urmare, educaţia rezidenţilor a suferit”, a precizat Neo Poyiadji, de la Departamentul de Radiologie al Ford Health System.
Impactul pe termen lung al acestei pandemii nu va fi cunoscut ani de zile, dar grupul de experţi şi-a propus să evalueze ramificaţiile sale pe termen scurt. Ei au evaluat modul în care COVID-19 i-a afectat pe medicii rezidenţi în imagistică în funcţie de anul de pregătire şi au vrut să afle ce pot face pentru a adapta programele de rezidenţiat.
Pentru a face acest lucru, autorii au adunat toate rapoartele de diagnostic şi proceduri semnate de la 1 ianuarie până la 26 iunie 2020. Centrul medical american Henry Ford are 36 de rezidenţi la radiologie şi un program de formare care include 9 rezidenţi pe parcursul a patru ani. Autorii cercetării au constatat că rezidenţii din primul an au fost cei mai afectaţi, citind cu 87,3% mai puţine examene, în timp ce rezidenţii din anul II au citit cu 64,3% mai puţine.
Rezidenţii din al treilea şi al patrulea an au fost mai puţin afectaţi, în cazul lor volumele au scăzut cu 26,1%, respectiv 43,6%. Cele mai puternice scăderi s-au înregistrat la mamografii, RMN-uri şi imagini de medicină nucleară non-PET / CT, acestea scăzând cu 92%, 73,2% şi respectiv 73%. Autorii au declarat, potrivit siteului HealthImaging.com că sunt „deosebit de îngrijorătoare” scăderile în special din imagistica mamară şi medicina nucleară.
Organizaţii profesionale precum Asociaţia Radiologilor Universitari au lansat o serie de programe de bază pentru promovarea învăţării la distanţă. Asociaţia Directorilor de Programe în Radiologie a început conferinţe virtuale pentru medicii rezidenţi.
În Detroit, rezidenţii au revenit la volumele pre-pandemice în a 25-a săptămână a studiului, dar Poyiadji a avertizat că programele de instruire a medicilor trebuie să fie pregătite pentru provocările care vor continua, iar directorii de programe de rezidenţiat trebuie să monitorizeze îndeaproape astfel de cerinţe pentru a minimiza riscurile.