Schimbare în mecanismul de feedback în spitalele publice, pentru a asigura anonimatul pacienţilor ce semnalează că li s-au solicitat de bani

Schimbare în mecanismul de feedback în spitalele publice, pentru a asigura anonimatul pacienţilor ce semnalează că li s-au solicitat de bani

Ministerul Sănătăţii intenţionează să aducă modificări în mecanismul de feedback al pacientului în spitalele publice, pentru a asigura anonimatul pacienţilor ce semnalează că li s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensaţii de către medici sau asistente.

Măsura este cuprinsă într-un proiect de ordin elaborat de Ministerul Sănătăţii, care modifică anexele ordinului ministrului sănătăţii nr. 1501/2016 privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice.

Mecanismul de feedback al pacientului are ca principiu de bază asigurarea anonimatului pacienţilor care ȋşi exprimă
opinia ȋn legătură cu sistemul public de sănătate şi se bazează pe faptul că prelucrarea datelor nu depinde de unităţile sanitare.

Totuşi, acest mecanism are o breşă prin care datele pacientului pot fi divulgate, într-o notă care prevede că, "în cazul în care pacientul răspunde DA la întrebarea nr. 10, Compartimentul de integritate va fi notificat de Platforma informatică securizată a mecanismului de feedback al pacientului şi va intra în legătură cu pacientul pentru a clarifica speţa şi, după caz, va sesiza autorităţile abilitate”.

Întrebarea nr. 10 este următoarea: 10: "(dacă s-a răspuns DA la întrebarea 9) Doriţi să raportaţi responsabilului anticorupţie al Ministerului Sănătăţii faptul că vi s-au solicitat bani sau atenţii?", întrebarea nr. 9 fiind "vi s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente?".

"În acest context, această notă, prin menţiunea referitoare la obligaţia contactării pacientului, expune la riscul de pierdere a anonimatului pacientului care doreşte să semnaleze anumite aspecte referitoare la sistemul de sănătate şi implicit, la riscul de ȋncălcare a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679", menţionează referatul de aprobare al proiectului de ordin.

Proiecutl noului ordin prevede schimbarea întrebării nr. 10 din Chestionarul de Feedback al Pacientului, cuprins în anexa 1 a ordinului 1501/2016 , precum şi modificări echivalente în anexa nr. 2  (ce cuprinde o notă de informare privind protecţia datelor cu caracter personal).

În noua variantă propusă, întrebarea nr. 10 va fi următoarea:  "Doriţi să sesizaţi faptul că vi s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensaţii? DA / NU".

De asemenea, în locul notei din forma actuală a chestionarului de feedback va fi introdusă un alt mecanism, dacă s-a răspuns DA la întrebarea 10. Astfel, persoana chestionată va primi următorul mesaj: „Vă mulţumim! Vă rugăm să formulaţi plângere către autorităţile abilitate sau puteţi trimite o sesizare la Ministerului Sănătăţii la adresa de email: presa@ms.ro”.

viewscnt