Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) va realiza un sistem integrat de management al sistemul de asigurări de sănătate printr-un program finanţat din fonduri europene şi intenţionează să obţină fonduri pentru extinderea Dosarului Electronic de Sănătate (DES).
Sistemul integrat de management va fi finanţat prin Programului Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) şi va permite elaborarea de rapoarte, analize şi studii menite să optimizeze şi să consolideze capacitatea decizională a CNAS, prin prelucrarea datelor specifice colectate în Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS).
Valoarea totală a proiectului este de 101,98 milioane lei, din care 85,64 milioane lei reprezintă finanţarea nerambursabilă din fonduri europene, iar perioada de implementare a proiectului este de 36 de luni.
"Prin sistemul care va fi creat în cadrul acestui proiect, datele extrase din PIAS vor fi integrate şi organizate într-un format unic de referinţă. Astfel, din PIAS vor fi generate rapoarte personalizate în vederea efectuării analizelor, studiilor şi statisticilor necesare la nivel intern sau la solicitările Ministerului Sănătăţii şi ale altor instituţii, precum Institutul Naţional de Statistică şi Institutul Naţional de Sănătate Publică", a precizat CNAS, într-un comunicat.
Aceste date vor contribui la o mai bună înţelegere a nevoilor asiguraţilor, la reducerea riscurilor şi creşterea eficienţei cheltuielilor publice în sistemul de sănătate. Echipa de proiect a fost constituită şi în prezent se lucrează la întocmirea documentaţiei necesare derulării achiziţiei publice.
Un alt proiect important, pentru care CNAS a demarat procedurile de accesare de fonduri nerambursabile, este extinderea Dosarului Electronic de Sănătate, care a fost conceput iniţial pentru medicina primară şi spitale, însă este necesar să fie dezvoltat pe întreg lanţul de servicii medicale.
În prezent se lucrează la definitivarea specificaţiilor tehnice şi funcţionale necesare pentru întocmirea proiectului tehnic, ce va fi depus pentru avizare la Comitetul Tehnico-Economic (CTE).
Proiectul este numit „Sisteme informatice pentru conectarea la DES a furnizorilor de servicii paraclinice, ambulatoriu de specialitate pentru specialităţile clinice, de recuperare, îngrijiri la domiciliu, paliative, stomatologice, dispozitive medicale şi consultaţii de urgenţă la domiciliu” şi are ca obiectiv dezvoltarea şi extinderea unor platforme şi aplicaţii informatice pentru sănătate (e-sănătate), cu scopul prioritar de a oferi beneficii asiguraţilor, printr-o mai bună informare a medicului curant despre istoricul medical al pacientului, reducerea timpului necesar stabilirii diagnosticului şi creşterea acurateţei acestuia.
De asemenea, proiectul va permite evitarea efectuării unor servicii medicale redundante (cum ar fi analize de laborator), ceea ce va determina o utilizare mai eficientă a fondurilor destinate sănătăţii.
Valoarea estimată a proiectului este de 82 milioane euro, diar perioada de implementare este de 36 luni.
Un al treilea proiect, numit „Sistem Informatic pentru Gestionarea Modernă a Accesului la Servicii Medicale Acte, Recomandări şi Tehnologii” (SIGMA SMART) , va fi susţinut de către CNAS pentru avizare la CTE în 9 iunie 2020, fiind vorba de etapa preliminară aprobării cererii de finanţare şi contractare.
Acest proiect, care se doreşte a fi derulat în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), are ca obiectiv general optimizarea fluxurilor de date şi monitorizarea electronică a serviciilor medicale decontate din FNUASS.
Proiectul prevede construcţia unui portal în care asiguraţii şi furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate pot efectua programări electronice ale serviciilor medicale de care pacienţii au nevoie.
„Introducerea acestor instrumente informatice este necesară pentru a simplifica procedurile de acordare a unor servicii în sistemul de sănătate, precum eliberarea certificatelor de concediu medical. De asemenea, asiguraţii nu vor mai fi nevoiţi să meargă la casele de asigurări de sănătate cu recomandarea de îngrijiri medicale la domiciliu sau cu recomandarea de îngrijiri paliative la domiciliu pentru a obţine certificarea pe recomandare a numărului de zile de îngrijiri”, a declarat preşedintele CNAS, Adela Cojan.
De asemenea, CNAS intenţionează să acceseze finanţare în cadrul Programului Operaţional Sănătate 2021 – 2027 pentru dezvoltarea şi implementarea proiectului „Redimensionare şi standardizare sistem informatic CNAS”, a cărui fişă de proiect a fost depusă în luna mai 2020.
Durata de implementare a proiectului va fi de 3 ani de la semnarea contractului, iar bugetul va fi stabilit în funcţie de specificaţiile tehnice şi funcţionale ale acestuia.
„Obiectivul principal al acestui proiect este reducerea timpilor de lucru, atât pentru furnizorii de servicii medicale, cât şi pentru angajaţii CNAS/CAS, în interesul direct al pacientului”, a mai spus preşedintele CNAS.