Recomandări INSP împotriva caniculei. Care sunt simptomele extenuării de la căldură și insolației?

Recomandări INSP împotriva caniculei. Care sunt simptomele extenuării de la căldură și insolației?
iunie 25 10:49 2024
Articol scris de:
Timp citire articol: 5 minut(e)

În timpul vremii calde, poate fi ușor să ne supraîncălzim. Temperaturile ambientale de 40C pot face dificilă menținerea corpului la temperatura ideală de 37C. Specialiștii recomandă încetinirea ritmului zilnic pentru a permite copului să se răcorească și să facă față zilelor caniculare.

Specialiștii au câteva recomandări pentru a depăși cu bine, din punct de vedere al sănătății, aceste zile caniculare.

Ținând cont de temperaturile ridicate înregistrate pe teritoriul României zilele acestea, Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) îndeamnă atât persoanele încadrate în grupurile vulnerabile (persoane cu boli cronice, adulți în vârstă, sugari și copii mici,) cât și populața generală, să respecte câteva recomandări:

  • evitarea, pe cât posibil, expunerea prelungită la soare între orele 11 – 18;
  • purtarea pălăriilor de soare, a hainelor lejere şi ample, din fibre naturale, de culori deschise;
  • beți zilnic între 1,5 – 2 litri de lichide, fără a aştepta să apară senzaţia de sete. În perioadele de caniculă se recomandă consumul unui pahar de apă (sau echivalentul acestuia) la fiecare 15 – 20 de minute;
  • nu consumaţi alcool (inclusiv bere sau vin) deoarece acesta favorizează deshidratarea şi diminuează capacitatea de luptă a organismului împotriva căldurii;
  • evitaţi băuturile cu conţinut ridicat de cofeină (cafea, ceai, cola) sau de zahăr (sucuri racoritoare carbogazoase);
  • consumaţi fructe şi legume proaspete ce au un conținut ridicat de apă, precum, pepenele galben, roşu, prunele, castraveţii și roşiile;
  • reglați aparatul de aer condiţionat astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală;
  • nu utilizați ventilatoare dacă temperatura aerului depăşeşte 32 de grade Celsius;
  • țineţi ferestrele închise în perioada în care temperatura exterioară este superioară celei din locuinţă;
  • evitaţi activitaţile în exterior care necesită un consum mare de energie (sport, grădinărit, construcții, etc.).

În timp ce epuizarea din cauza căldurii nu este de obicei gravă, atâta timp cât vă puteți răcori, insolația este o urgență medicală.

Insolație sau epuizare termică?

Extenuarea de la căldură apare atunci când corpul devine supraîncălzit (prea fierbinte) și se luptă să-și regleze temperatura și să facă față.

Poate afecta pe oricine, inclusiv pe persoanele sănătoase și în formă, mai ales dacă fac exerciții fizice intense la temperaturi ridicate sau dacă au consumat alcool în soare toată ziua.

Extenuarea de căldură, poate apărea rapid, în câteva minute, sau treptat, în câteva ore.

Simptomele pe care le veți simți sunt modul în care organismul vă avertizează că este nevoie să vă răcoriți rapid.

Un semn evident, spun specialiștii, este transpirația excesivă, precum și senzația de foarte cald și de rău.

Alte simptome includ:

  • dureri de cap;
  • amețeli și confuzie;
  • pierderea poftei de mâncare și senzație de rău;
  • crampe în brațe, picioare și stomac;
  • respirație sau puls rapid;
  • o temperatură de 38C sau mai mare;
  • sete foarte mare;

Graficul arată diferentele între extenuarea din cauza căldurii și insolație

Interpretarea graficului – Diferențe între epuizarea de căldură și insolație:

În cazul epuizării de la căldură pot apărea:

  • o senzație de leșin sau amețeală;
  • transpirație în exces;
  • piele umedă și lipicioasă;
  • senzație de greață și vărsături;
  • crampe musculare;

În cazul insolației:

  • senzație de dezorientare;
  • absența transpirației;
  • temperatura corpului de peste 40 de grade, piele fierbinte și uscată;
  • senzație de greață și vărsături;
  • pot apărea convulsii și pierderea stădii de conștiență;

Copiii mici, care s-ar putea să nu fie în măsură să explice cum se simt, pot deveni moleșiți și somnoroși.

Epuizarea de căldură se poate transforma în insolație, care este o urgență medicală. Aceasta înseamnă că organismul nu mai poate face față căldurii și că temperatura corpului crește prea mult.

Specialiștii recomandă în acest caz să obțineți de urgență ajutor medical.

Semnele pe care trebuie să le urmăriți și la care trebuie să acționați rapid:

  • nu vă simțiți bine după 30 de minute de odihnă într-un loc răcoros și după ce ați băut multă apă;
  • nu transpirați chiar dacă vă simțiți prea fierbinte;
  • o temperatură de 40C sau mai mare;
  • respirație rapidă sau dificultăți de respirație;
  • senzație de confuzie;
  • o criză (convulsie);
  • pierderea stării de conștiență;
  • lipsa de reacție;

Persoanele în vârstă și sugarii mici, precum și persoanele cu afecțiuni medicale pe termen lung, sunt deosebit de expuse riscului, spun specialiștii.

Capacitatea organismului de a-și regla temperatura nu este pe deplin dezvoltată la tineri și poate fi redusă de boală, medicamente sau alți factori la adulții în vârstă.

Excesul de greutate sau obezitatea pot, de asemenea, să îngreuneze capacitatea de răcire a corpului.

Ce trebuie să faceți

Dacă o persoană suferă de epuizare din cauza căldurii sunt indicate:

  • odihna într-un loc răcoros – cum ar fi o cameră cu aer condiționat sau un loc la umbră;
  • îndepărtarea articolelor de îmbrăcăminte inutilă, pentru a expune pielea cât mai mult posibil;
  • răcorirea pielii folosind orice aveți la dispoziție, un burete sau o o cărpă umezită cu apă rece, apă pulverizată;
  • comprese reci în jurul gâtului și axilelor sau înfășurarea într-un cearșaf rece și umed;
  • folosirea unui evantai sau a unui ventilator pentru a usca pielea umedă – acest lucru va ajuta la evaporarea apei, și va duce la răcirea pielii;
  • hidratarea: să bea apă – băuturile pentru sportivi sau de rehidratare sunt și ele recomandate;

Rămâneți cu persoanele afectate până când acestea se simt mai bine; ar trebui să înceapă să se răcorească și să se simtă mai bine în 30 de minute. Dacă acest lucru nu se întîmplă, solicitați ajutor medical.

  Citește mai multe despre:
  Categorii:
scrie un comentariu

0 Comentarii

Adaugă un comentariu