Constatare surprinzătoare a unui studiu în premieră pentru durerile cronice de spate

Constatare surprinzătoare a unui studiu în premieră pentru durerile cronice de spate
iunie 20 14:30 2024
Articol scris de:
Timp citire articol: 7 minut(e)

Pentru oricine a experimentat efectele debilitante ale durerilor lombare, rezultatele unui nou studiu ar putea schimba situația. Cercetătorii au descoperit că un program simplu și accesibil de mers pe jos poate reduce semnificativ riscul de apariție constantă a crizelor de dureri lombare la adulți. Implicațiile sunt profunde – gestionarea acestei afecțiuni omniprezente nu mai necesită echipamente costisitoare sau facilități de reabilitare specializate. În schimb, o perechi de încălțăminte sport și o plimbare zilnică ar putea fi una dintre cele mai bune terapii preventive disponibile.

Aproximativ 800 de milioane de persoane din întreaga lume suferă de dureri lombare, care reprezintă una dintre principalele cauze de invaliditate și de reducere a calității vieții.

Adulții cu antecedente de dureri lombare au rezistat aproape de două ori mai mult timp fără să recidiveze dacă au mers pe jos în mod regulat, a constatat studiul în premieră mondială, WalkBack.

Cercetătorii australieni, care și-au publicat studiul miercuri, în revista The Lancet, au recrutat peste 700 de adulți din întreaga țară care se recuperaseră recent după un episod de dureri lombare nespecifice, care a durat cel puțin 24 de ore și a interferat cu activitățile lor zilnice.

Participanții au fost împărțiți în două grupuri: unul a beneficiat de un program individualizat de mers și de educație fizică, ghidat de un fizioterapeut pe parcursul a șase luni, iar celălalt nu a primit niciun tratament pe durata studiului.

Participanții au fost apoi urmăriți cu atenție timp de cel puțin un an, până la un maximum de aproape trei ani pentru unii dintre ei.

Cercetătorii au urmărit cu meticulozitate orice reapariție a durerilor lombare suficient de severe pentru a limita activitățile zilnice.

„Studiul nostru a arătat că acest mijloc eficient și accesibil de exerciții fizice are potențialul de a fi implementat cu succes la o scară mult mai mare decât alte forme de exerciții fizice”, spune autorul principal, dr. Natasha Pocovi, într-un comunicat de presă al facultății de medicină, sănătate și științe umane din cadul universității australiene Macquarie.

Potrivit cercetătorilor australieni, mersul nu numai că a îmbunătățit calitatea vieții oamenilor, dar a redus cu aproximativ jumătate atât nevoia acestora de a solicita sprijin medical, cât și timpul de absență de la locul de muncă.

O abordare pas cu pas

Procesul a început cu o consultație de 45 de minute pentru a înțelege istoricul fiecărui participant, pentru a efectua o examinare și pentru a prescrie o „doză inițială de mers”, care a fost apoi crescută treptat. Ținta orientativă a fost de a ajunge la cel puțin 30 de minute de mers pe jos pe zi, de cinci ori pe săptămână, până la împlinirea a șase luni.

În această perioadă, participanții au luat parte, de asemenea, la lecții care îi ajutau să depășească temerile legate de durerile de spate, învățând în același timp strategii simple de autogestionare a eventualelor recurențe.

Li s-au pus la dispoziție un pedometru și un jurnal de mers pe jos pentru a-și urmări progresul.

După primele 12 săptămâni, au putut alege dacă să continue să folosească aceste instrumente motivaționale.

Sesiunile de urmărire cu un fizioterapeut, la fiecare câteva săptămâni, fie în persoană, fie prin apeluri video, s-au axat pe monitorizarea progreselor, pe ajustarea planurilor de mers pe jos atunci când a fost nevoie și pe încurajarea participanților pentru a-i menține implicați pe termen lung.

Rezultatele: Îmbunătățiri dramatice și o abordare ușor de gestionat

Impactul acestei intervenții simple a fost izbitor.

În comparație cu grupul de control, participanții la programul de mers pe jos au înregistrat un risc semnificativ mai mic de a suferi o recidivă a durerii lombare care limita activitățile zilnice.

În general, riscul a scăzut cu 28%.

Și mai impresionant, timpul mediu de apariție a unei recurențe a fost aproape dublu pentru cei din grupul de mers pe jos (208 zile) față de grupul de control (112 zile).

Rezultatele pentru orice recurență a durerii lombare, indiferent de impactul asupra activităților și recurențele care au necesitat îngrijiri medicale, au arătat reduceri la fel de promițătoare ale riscului.

Pur și simplu, persoanele care s-au angajat în programul de mers pe jos au rămas fără dureri aproape de două ori mai mult timp decât alte persoane care nu și-au tratat durerile lombare.

Nu numai că recidivele au fost întârziate, dar dizabilitatea legată de durerile de spate a fost, de asemenea, în mod constant mai mică în rândul grupului de mers pe jos în anul următor.

Datele pedometrului au confirmat, de asemenea, că cei care au participat la program au înregistrat mai mulți pași zilnic și mai multe ore de mers rapid decât omologii lor.

Deși programul conduce la costuri pentru pacienți pentru ședințele de fizioterapie și pedometre, o analiză a impactului economic a constatat că programul ar fi totuși rentabil și mai bun decât  tratamentul pentru durerile de spate debilitante.

„Mersul pe jos este un exercițiu simplu, accesibil pe scară largă și cu costuri reduse, pe care aproape oricine îl poate face, indiferent de locația geografică, vârstă sau statut socio-economic”, spune autorul principal al lucrării, profesorul de fizioterapie de la Universitatea Macquarie, Mark Hancock.

Cercetătorii nu știu exact de ce mersul pe jos este atât de bun pentru prevenirea durerilor de spate, dar spun că este probabil să includă o combinație între mișcările oscilatorii ușoare, încărcarea și întărirea structurilor și mușchilor coloanei vertebrale, relaxarea și ameliorarea stresului, precum și eliberarea de endorfine.

Persoanele care s-au angajat în programul de mers pe jos au rămas fără dureri aproape de două ori mai mult timp decât alte persoane care nu și-au tratat durerile lombare.

Limitările studiului

Este important de reținut că majoritatea participanților au fost femei și au avut mai multe episoade anterioare de dureri lombare, astfel încât este posibil ca rezultatele să nu fie perfect generalizabile la populații mai diverse, inclusiv la cei care nu au mai avut probleme cu spatele.

De asemenea, a fost observată o tendință de mai multe evenimente adverse legate de leziuni ale extremităților inferioare, cum ar fi entorsele de gleznă, în grupul de mers pe jos, comparativ cu grupul de control.

Cu toate acestea, cercetătorii au subliniat că numărul total de evenimente adverse a fost similar între cele două grupuri.

Unii participanți au început, de asemenea, să încetinească programul de mers prescris după ce au atins vârful în jurul a trei luni, ceea ce ar putea diminua eficacitatea în timp.

Autorii sugerează că studiile viitoare ar putea explora dacă programul ar fi la fel de benefic cu mai puține ședințe de fizioterapie sau dacă ar fi condus de alți furnizori, cum ar fi fiziologii specialiști în exerciții fizice.

De asemenea, rămâne neclar dacă alte activități recreative precum înotul sau ciclismul ar putea produce beneficii comparabile.

Următorii pași în ameliorarea durerii

Întrucât rezultatele au fost atât de pozitive, cercetătorii pledează deja pentru integrarea acestei abordări în planificarea de rutină a externării pacienților care se recuperează după o criză acută de dureri lombare.

Pentru milioanele de persoane din întreaga lume care se luptă cu dureri lombare recurente, aceste rezultate ar putea reprezenta o schimbare esențială.

În locul medicamentelor costisitoare sau al ședințelor de fizioterapie, mersul pe jos (și un pic de ajutor din partea fizioterapeuților) ar putea fi cheia pentru a ușura povara durerilor lombare.

  Citește mai multe despre:
  Categorii:
scrie un comentariu

0 Comentarii

Adaugă un comentariu