Studiul “Servicii farmaceutice în România. Realităţi şi provocări post-pandemice” relevă încrederea pacienţilor în farmacişti şi deschiderea lor către accesarea unor noi servicii în farmacii

Studiul “Servicii farmaceutice în România. Realităţi şi provocări post-pandemice” relevă încrederea pacienţilor în farmacişti şi deschiderea lor către accesarea unor noi servicii în farmacii

Pacienţii români au încredere în farmacişti şi în informaţiile oferite de aceştia, sunt foarte mulţumiţi de serviciile primite în farmaciile comunitare şi îşi doresc servicii noi – aceasta este concluzia studiului “Servicii farmaceutice în România. Realităţi şi provocări post-pandemice”, realizat de Centrul de Cercetări în Economie Comportamentală Aplicată (CCECA) din cadrul Universităţii din Bucureşti pentru Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) şi Colegiul Farmaciştilor din România (CFR), lansat astăzi, 15 iunie, în cadrul unui eveniment organizat la Palatul Parlamentului. 

Acest studiu este parte din efortul de repoziţionare a profesiei de farmacist şi de dezvoltare a serviciilor farmaceutice, prin întărirea rolului şi contribuţiei farmacistului şi farmaciei în cadrul sistemului de sănătate. Studiul analizează contextul actual cu privire la serviciile farmaceutice în vederea fundamentării de noi politici şi abordări strategice în domeniu. Cercetarea, realizată de specialiştii CCECA pe un eşantion reprezentativ pentru populaţia urbană a României în vârstă de peste 18 ani, a investigat percepţia asupra încrederii în farmacişti, cunoaşterea serviciilor deja existente în farmacii şi interesul faţă de noi servicii. Concluziile prezentate de studiu validează intenţia farmaciilor din România de introducere a unor noi servicii pentru pacienţi.

Gradul de încredere al pacienţilor în farmacist şi în informaţiile oferite de acesta se află la un nivel foarte ridicat şi interacţiunea cu farmacistul este percepută de majoritatea respondenţilor ca fiind una de calitate.

Pacienţii sunt familiarizaţi cu serviciile de eliberare a medicamentelor şi de informare asupra modului de administrare a medicaţiei şi îşi doresc noi servicii utile în farmacii, precum:

  • testarea pentru afecţiuni cardiovasculare (23% dintre respondenţi);
  • testarea rapidă pentru depistarea unor infecţii ca SARS-COV-2, gripa sezonieră sau hepatita B şi C (15% dintre respondenţi);
  • determinarea glicemiei (12% dintre respondenţi).

De asemenea, studiul prezintă rezultate care arată încrederea şi disponibilitatea pacienţilor de a accesa noi servicii de consiliere oferite în farmacii:

  • consiliere periodică avansată în cazul polimedicaţiei (69% dintre respondenţi consideră acest serviciu la fel de sigur în farmacie ca şi în cabinetul unui medic);
  • consiliere la distanţă cu privire la posibilele interacţiuni dintre medicaţia utilizată şi alte medicamente sau alimente (70% dintre respondenţi consideră acest serviciu la fel de sigur în farmacie ca şi în cabinetul unui medic).

În acelaşi timp, 64% dintre românii din mediul urban consideră vaccinarea anti-gripală în farmacie la fel de sigură ca în cabinetul unui medic.

Încrederea pacienţilor în serviciile oferite în farmacii este un factor important care validează intenţia de introducere a unor noi servicii, potrivit autorilor studiului. Astfel, încrederea pacienţilor în consilierea primită de la farmacist susţine posibilitatea de a primi vaccinul în farmacie şi oferă o alternativă viabilă la vaccinarea în cabinetul unui medic.

“Rezultatele studiului ne arată două elemente cheie ale percepţiei pacienţilor faţă de farmacii: încrederea în competenţele farmaciştilor de a oferi servicii noi şi satisfacţia pacienţilor faţă de informaţiile primite. Aceste concluzii ne confirmă că dezvoltarea serviciilor farmaceutice reprezintă un pilon pentru sistemul de sănătate publică şi o prioritate generală pentru creşterea rolului farmaciei comunitare în asigurarea serviciilor medicale”, a declarat Iulian Trandafir, Preşedintele Asociaţiei Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR).

”Farmaciştii sunt parte integrantă din sistemul de sănătate şi pot contribui mai mult la sănătatea publică prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice. Studiul a arătat că interacţiunea pacient – farmacist este percepută ca fiind valoroasă, politeţea, interesul arătat, disponibilitatea şi respectul fiind evaluate pozitiv de majoritatea respondenţilor. Credem că este momentul oportun să valorificăm potenţialul profesiei de farmacist, prin întărirea rolului şi contribuţiei pe care o poate avea în cadrul sistemului de sănătate, prin dezvoltarea serviciilor farmaceutice pe care aceştia le pot presta pentru populaţie”, a declarat preşedintele Colegiului Farmaciştilor, prof.univ.dr. Dumitru Lupuliasa.

Potrivit studiului “Servicii farmaceutice în România. Realităţi şi provocări post-pandemice”, satisfacţia faţă de serviciile primite în farmacii este determinată de caracteristicile farmaciei, atitudinea farmacistului, timpul acordat pacientului, claritatea cu care a fost prezentată informaţia, costul medicamentelor şi disponibilitatea acestora conform nevoilor populaţiei. De asemenea, încrederea pacienţilor în serviciile oferite de farmacişti, precum şi accesibilitatea farmaciei comunitare,  reprezintă  factori importanţi care influenţează pozitiv intenţia de adopţie a noilor servicii în farmacii.

--

Note pentru editori

Despre ADRFR

Înfiinţată în 2003, Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) reprezintă peste 50% din piaţa de distribuţie şi retail farmaceutic autohton. Membrii Asociaţiei sunt companii recunoscute şi respectate atât pentru performanţele de business obţinute, cât şi pentru seriozitatea, implicarea şi profesionalismul cu care tratează fiecare aspect al activităţii zilnice, în beneficiul direct al pacienţilor. Prin acţiunile sale şi ale membrilor săi, Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România veghează şi contribuie la dezvoltarea mediului farmaceutic autohton. Din luna iulie 2012, Asociaţia Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România este membru cu drepturi depline al GIRP - Groupement International de la Repartition Pharmaceutique (Asociaţia Europeană a Distribuitorilor Farmaceutici), iar din anul 2019 este membru al European Federation of Pharmachy Chains (EFPC – Federaţia Europeană a Lanţurilor de Farmacii).

Despre Colegiul Farmaciştilor din România

Colegiul Farmaciştilor din România (CFR) a fost înfiinţat prin Legea nr. 81 din 9 mai 1997, fiind organizat şi funcţionând în prezent în conformitate cu prevederile titlului XIV al Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sănătăţii, republicată, care stipulează că CFR este un “organism profesional, apolitic, fără scop lucrativ, de drept public, cu responsabilităţi delegate de autoritatea de stat, în domeniul autorizării, controlului şi supravegherii profesiei de farmacist ca profesie liberală, de practică publică autorizată.” CFR are autonomie instituţională în domeniul său de competenţă, normativ şi jurisdicţional profesional. CFR reprezintă în momentul de faţă peste 20.000 de membri, farmacişti care îşi exercită profesia pe teritoriul României. CFR este membru al unor prestigioase organizaţii naţionale si internaţionale, precum Grupul Farmaceutic al Uniunii Europene- PGEU.

viewscnt