Angajaţii sistemului de sănătate care se ocupă de pacienţii cu infecţii fac uneori greşeli legate de înlăturarea costumelor medicale, ceea ce duce la contaminarea costumelor sau echipamentelor medicale cu bacterii rezistente la antibiotice, conform unui nou studiu realizat în SUA.
”Nimeni nu este perfect şi poate apărea contaminarea neintenţionată a angajaţilor din sistemul de sănătate cu organisme rezistente la mai multe medicamente ceea ce ar putea reprezenta un pas cheie pentru răspândirea posibililor patogeni în instituţiile de asistenţă medicală. Cu cât înţelegem mai bine cum şi de ce are loc contaminarea, cu atât suntem mai pregătiţi să ajutăm angajaţii din sistemul de sănătate să o evite”, a declarat dr. Koh Okamoto de la Centrul Medical Universitar Rush din Chicago pentru Reuters.
Timp de de şase luni, Okamoto şi colegii săi au observat 125 de angajaţi din sistemul de sănătate, inclusiv 83 de asistente şi 24 de doctori, din patru unităţi de terapie intensivă. Jumătate din doctori şi asistente au avut parte de cursuri formale în ceea ce priveşte folosirea echipamentului protectiv personal pentru virusul Ebola în timpul anului trecut, iar 90% au avut parte de un curs în ultimii cinci ani.
În timpul studiului, angajaţii au supravegheat 95 de pacienţi cu precauţii la contact pentru stafilococul auriu rezistent la meticilină (MRSA), cât şi enterococci rezistenţi la vancomicină şi bacilul gram negativ rezistent la mai multe medicamente.
Echipa de cercetare a colectat 6.000 de mostre de la 5.000 de cadre diin jurul unităţilor de terapie intensivă, inclusiv obiecte ce au atins corpul pacientului şi suprafeţe de mediu, cum ar fi aparatele de tensiune, butoanele de apel şi chiuvetele.
De asemenea, au testat mâinile, mănuşile şi halatele angajaţilor înainte şi după interacţiunile cu pacientul. În plus, ei au urmărit procesul de înlăturare a echipamentului şi au înregistrat erori în legătură cu ghidurile Centrului de Control şi Prevenire a Bolii, ce recomandă înlăturarea halatelor şi mănuşilor împreună.
Conform unui raport publicat în ”Infection Control and Hospital Epidemiology”, ei au aflat că mai mult de o treime din angajaţii sistemului de sănătate s-au contaminat un organism rezistent la medicamente în timpul unei întâlniri cu pacientul. În mod notabil, patru din ei l-au avut pe mâini, patru pe hainele sau bijuteriile lor, trei pe stetoscop şi doi pe telefoanele mobile.
În jur de 70% lucrurile din jurul pacienţilor erau contaminate cu organisme rezistente le medicamente, în special obiectele din apropierea acestora, cum ar fi aparatele de tensiune, butoanele de apel şi marginile patului. Per total, 49 de angajaţi, adică 39 % au făcut erori multiple cu referire la scoaterea echipamentului şi au fost mai predispuşi să aibă haine contaminate după o interacţiune cu pacientul.
De exemplu, toţi cei patru angajaţi cu contaminări pe mâini au făcut erori în timp ce îşi scoteau halatele şi mănuşile. În particular, contaminarea mâinilor a fost de 10 ori mai mare atunci când mănuşile au fost scoase înaintea halatului.
”Studiul nostru a avut loc într-un cadru aglomerat de terapie intensivă din lumea reală, unde graba poate face mai probabil săritul peste anumiţi paşi. Acest lucru ne-a permis să observăm mai bine metodele de îmbrăcare şi dezbrăcare şi posibilele erori ale diversor angajaţi ai sistemului de sănătate. Sunt necesare intervenţii simple care să readucă ordinea preferată de scoatere a echipamentului, ceea ce ar putea reduce contaminarea. Înlăturarea halatului şi mănuşilor împreună, de exemplu, a părut să ajute cel mai mult la prevenirea contaminării”, a spus Okamoto.
Unii cercetători lucrează de asemenea la o reproiectare a halatelor, ce ar folosi culori pentru a identifica mai bine partea exterioară a halatului, astfel încât angajaţii să şi-l poată scoată mai cu atenţie.