Limbajul din postările de pe Facebook ar putea ajuta la identificarea afecţiunilor ca diabetul, anxietatea, depresia şi psihoza, conform unui studiu al cercetătorilor de la Şcoala de medicină a Universităţii din Pennsylvania.
Cercetătorii , care şi-au publicat studiul în ”PLOS ONE” consideră că limbajul din postări ar putea fi un indicator al boliilor şi cu acordul pacienţilor, ar putea fi monitorizat aşijderea simptomelor fizice.
”Lucrarea este în stadiu timpuriu, dar speranţa noastră este că perspectivele obţinute din aceste postări ar putea fi folosite pentru a informa mai bine pacienţii şi doctorii despre sănătatea lor. Postările de pe social media fiind adesea despre alegerile cuiva asupra stilului de viaţă şi experinţe sau cum se simt, aceste informaţii ar putea furniza informaţii suplimentare despre managementul şi amplificarea bolii”, a spus autoarea principală dr. Raina Merchant, directoare la Penn Medicine’s Center for Digital Health şi profesoară asociată la Emergency Medicine, citată de sciencedaily.com.
Folosind o tehnică de colectare a datelor automatizată, cercetătorii au analizat întreaga istorie a postărilor de pe Facebook a 1.000 de pacienţi ce au fost de acord să aibă datele registrului medical electronic asociate cu profilele lor. Cercetătorii au construit apoi trei modele pentru a le analiza puterea predictivă pentru pacienţi: un model ce analizează doar limbajul din postările de pe Facebook, altul ce a folosit date demografice ca vârsta şi sexul şi unul care a combinat cele două seturi de date.
Analizând 21 de afecţiuni diferite, cercetătorii au descoperit că toate au putut fi prezise doar din Facebook. De fapt, 10 dintre afecţiuni au fost mai bine prezise prin folosirea datelor de pe reţeaua de socializare decât prin informaţiile demografice.
Unele date de pe Facebook ce s-au arătat a fi mai predictive decât datele demografice au părut intuitive. De exemplu, ”băut” şi ”sticlă” s-au arătat a fi mai predictive pentru abuzul de alcool. Oricum, celelalte nu au fost aşa de uşoare. De exemplu, persoanele ce au menţionat mai des un limbaj religios, ca ”Dumnezeu” sau ”rugăciune” în postările lor au fost de 15 ori mai predispuşi să aibă diabet, în comparaţie cu cei care au folosit termenii mai rar. În plus, cuvintele ce exprimă ostilitate – ca ”idiot” sau alte sinonime – au servit ca indicatori ai abuzului de droguri şi psihozei.
”Limbajul nostru digital capturează aspecte puternice ale vieţilor noastre ce sunt probabil mai diferite de ceea ce este capturat prin datele medicale tradiţionale. Multe studii au arătat acum o legătură între şabloanele de limbaj şi boli specifice, cum ar fi un limbaj predictiv pentru depresie sau un limbaj ce oferă perspective în ceea ce priveşte dacă un om suferă sau nu de cancer. Oricum, uitându-ne la multe afecţiuni medicale, avem o imagine asupra modului în care afecţiunile sunt legate între ele, ceea ce poate permite noi aplicaţii ale inteligenţei artificiale pentru medicină”, a precizat şi coautorul stuiului dr. Andrew Schwartz.
Anul trecut, mulţi membri ai acestei echipe de cercetare au fost capabili să arate că analiza postărilor de pe Facebook ar putea prezice un diagnostic de depresie cu trei luni mai devreme decât un diagnostic în clinică.
Acestă lucrare este construită pe acel studiu şi arată că ar putea fi un potenţial pentru dezvoltarea unui sistem opţional pentru pacienţii care îşi dau accordul anterior, ce ar putea să le analizeze postările de pe social media şi să furnizeze informaţii suplimentare pentru doctori pentru a le oferi o îngrijire adecvată. Este dificil de prezis cât de răspândit ar fi un asemenea sistem, dar ”ar putea fi valoros” pentru pacienţii ce folosesc frecvent social media, consideră autorii cercetării.
De exemplu, dacă cineva încearcă să piardă din greutate şi are nevoie să înţeleagă alegerile lui alimentare şi programul de antrenament, a putea avea un doctor care să îi revizuiască registrul social media şi i-ar putea oferi mai multe perspective asupra obiceiurilor lui pentru a îl ajuta să le îmbunătăţească, se mai precizează în concluziile studiului.
Mai târziu în acest an, Merchant va efectua un studiu larg în care pacienţii vor fi rugaţi să distribuie direct conţinutul social media cu doctorii lor. Acest lucru va arăta dacă organizarea acestor date şi aplicarea acestora sunt fezabile, cât şi numărul de pacienţi care vor fi de acord ca profilele lor să fie folosite pentru a suplimenta îngrijirea activă.