Proiectul bugetului alocat Sănătăţii în 2023 prevede scăderi la Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), ca urmare a reducerii semnificative a subvenţiei pentru echilibrare de la bugetul de stat.
Astfel, bugetul FNUASS, care asigură finanţarea principalelor programe de sănătate din România, va scădea în 2023 cu 884 milioane lei (sau 1,6%) faţă de nivelul din acest an până la 54,15 miliarde lei. În 2022, bugetul FNUASS a fost de 55,04 miliarde lei, un nivel maxim istoric pentru România, potrivit execuţiei bugetare preliminate.
Totuşi, în 2023, structura de finanţare a FNUASS urmează să se schimbe semnificativ. Astfel, proiectul de buget elaborat de Ministerul Sănătăţii prevede o creştere a sumelor provenite din contribuţiile de asigurări sociale de sănătate datorate de asiguraţi cu 12,1% (sau 4,66 miliarde lei) în 2023, până la 43,03 miliarde lei, de la 38,37 miliarde lei în acest an.
Principala cauză a acestei creşteri este majorarea salariului minim brut cu 17,6%, până la 3.000 de lei, din ianuarie 2023.
Această majorare a veniturilor din contribuţii de sănătate permite reducerea puternică a subvenţiei de echilibrare a FNUASS de la Ministerul Sănătăţii, cu 64%, de la 6,22 miliarde lei în 2022 până la 2,25 miliarde lei în 2023.
Bugetul FNUASS va mai primi în 2023 o subvenţie de 1,67 miliarde lei (faţă de 4,09 miliarde lei în 2022) de la Ministerul Sănătăţii pentru acoperirea deficitului rezultat din aplicarea prevederilor legale referitoare la concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.
De asemenea, Ministerul Sănătăţii va mai transfera către FNUASS anul viitor o sumă de 1,27 miliarde lei pentru alte programe.
CONTRACTE COST-VOLUM DE 4,3 MILIARDE LEI
Proeictul de buget prevede o limită de 4,3 miliarde lei pentru contractele cost-volum în 2023, la fel ca în acest an.
“În anul 2023 se autorizează Casa Naţională de Asigurări de Sănătate să negocieze şi să încheie contracte cost-volum/cost-volum-rezultat în limita sumei de 4.300.000.000 lei”, prevede proiectul de buget.
Contractele cost-volum şi contractele cost-volum-rezultat reprezintă mecanisme care au ca scop creşterea accesului populaţiei la terapie, în condiţii de eficienţă, sustenabilitate financiară şi de predictibilitate a costurilor din sistemul de sănătate.
Sunt considerate contracte cost-volum contractele în care deţinătorul autorizaţiei de punere pe piaţă se angajează să furnizeze gratuit un număr determinat de unităţi, pentru un număr determinat de pacienţi, pe o anumită perioadă de timp, în condiţii specifice, precum şi contractele în care deţinătorul autorizaţiei se angajează să furnizeze medicamentul inclus în listă cu un anumit preţ negociat, pentru o anumită categorie de pacienţi, pe o anumită perioadă de timp.
BUGETUL MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII
În ceea ce priveşte bugetul Ministerului Sănătăţii din 2023, acesta scade cu 6,3% faţă de nivelul din 2022, de la 25,44 miliarde lei la 23,85 miliarde lei, însă fondurile reale disponibile cresc ca urmare a reducerii subvenţiei către FNUASS.
Astfel, sumele alocate pentru salariile personalului Ministerului Sănătăţii cresc cu 11,5%, până la 2,63 miliarde lei, în timp ce cheltuielile cu bunuri şi servicii se reduc cu 10,7%, la 6,69 miliarde lei.
Transferurile totale între unităţi ale administraţiei publice, capitol de cheltuieli care include şi transferurile de la Ministerul Sănătăţii la FNUASS pentru acoperirea deficitului, se reduc semnificativ în 2023, cu 40,2% în 2023, până la 9,13 miliarde lei (de la 15,27 miliarde lei în 2022).
Proiectele cu fonduri europene nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020, derulate de Ministerul Sănătăţii, sunt estimate să crească de aproape 15 ori în 2022, până la 902 milioane lei, de la 61 milioane lei în 2021.
De asemenea, cheltuielile de capital (investiţii) ale Ministerului Sănătăţii vor creşte în 2023 cu 130% faţă de anul acesta, până la 88,66 milioane lei, potrivit proiectului de buget.
Însă la acest capitol, valoarea bugetată a cheltuielilor nu are, de obicei, legătură cu realitatea. În 2022, deşi s-a stabilit un buget iniţial pentru cheltuieli de capital la Ministerul Sănătăţii de 85,65 milioane lei, valoarea preliminată a sumelor efectiv cheltuite pentru întregul an este de doar 38,4 milioane lei, adică mai puţin de 45%.