CNAS propune modificări ale reglementărilor privind contractele cost-volum şi cost-volum-rezultat, pentru creşterea transparenţei

CNAS propune modificări ale reglementărilor privind contractele cost-volum şi cost-volum-rezultat, pentru creşterea transparenţei

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) propune schimbări ale reglementărilor privind contractele cost-volum şi cost-volum-rezultat, pentru creşterea transparenţei proceselor de negociere.

Astfel, un proiect de ordin elaborat de CNAS propune modificarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr. 735/976/2018 privind modelul de contract, metodologia de negociere, încheiere şi monitorizare a modului de implementare şi derulare a contractelor de tip cost-volum/cost-volum-rezultat.

Propunerea este argumentată prin “experienţa acumulată de la data intrării în vigoare a prevederilor Ordinului MS/CNAS nr 735/976/2018” şi de „necesitarea reglementării situaţiilor identificate în cadrul proceselor de negociere/ reluare a negocierii”.

Proiectul de ordin introduce şase modificări principale:

- Afişarea pe site-ul CNAS, după finalizarea unui proces de negociere sau de reluare a negocierii, pentru transparenţa proceselor ulterioare de negociere ce urmează a se derula într-un an calendaristic, a sumei rămasă disponibilă din limita maximă a sumei aprobate prin legile bugetare anuale.

- Reglementarea procedurii de emitere de către Comisia de Negociere a deciziilor de începere sau de neîncepere a procesului de negociere pentru situaţiile in care în analiza Comisiei există doar medicamente cu decizie de includere condiţionată în Listă care indeplinesc aceleaşi criteriu de prioritizare, cu încadrare în suma rămasă disponibilă din limita maximă a sumei aprobate prin legile bugetare anuale.

- Introducerea în sarcina Comisiei de specialitate a Ministerului Sănătăţii a obligaţiei de comunicare detaliată a elementelor avute în vedere la reevaluarea anuală a numărului pacienţilor eligibili.

- Reglementarea procedurii de solicitare de clarificare din partea deţinătorilor de autorizaţii de punere pe piaţă (DAPP) cu privire la elementele afişate pe site-ul CNAS şi pentru procesul de reluare a negocierii.

- Reglementarea obligativităţii DAPP de a depun la sediul CNAS propunerea cu privire la costul efectiv pe pacient cu rezultat medical, care nu poate fi acelaşi cu costul efectiv pe pacient cu rezultat medical stabilit de CNAS şi care reprezintă limita maximă de la care se iniţiază procesul de negociere.

- Reglementarea condiţiilor de modificare, pe perioada de derulare a unui contract cost-volum sau cost-volum-rezultat, a preţul cu amănuntul maximal ce se ia în calcul la stabilirea valorii consumului trimestrial, ca urmare a modificării preţului în Canamed.

Potrivit CNAS, în 2018 au fost derulate 15 procese de reluare a negocierii pentru medicamentele cu decizii de includere condiţionată în Listă şi 6 procese de negociere pentru medicamente noi cu decizie de includere conditionată în Listă, din care 4 medicamente au fost incluse anul trecut în Listă.

De asemenea, anul trecut au fost emise 9 decizii de neîncepere a procesului de negociere, deoarece propunerile DAPP nu s-au încadrat în buget.

Legea bugetului pe 2018 a fixat o valoare maximă a constractelor cost-volum şi cost-volum-rezultat de 3,9 miliarde lei. Bugetul pe 2019 prevede că CNAS poate încheia contracte cost-volum şi cost-volum-rezultat în valoare de 4,49 miliarde lei în acest an.

În aprilie, CNAS a precizat că are în derulare 41 de contracte de tip cost-volum şi alte trei de tip cost-volum-rezultat pentru 25 de medicamente din mai multe arii terapeutice.

viewscnt