Executivul a aprobat joi, în şedinţa săptămânală, o hotărâre de guvern prin care a reglementat funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară, care va putea fi furnizată, în premieră, şi de companii private.
Actul normativ reglementează cadrul legal privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară şi a centrelor comunitare integrate, în contextul dezvoltării reţelei de asistenţă medicală comunitară.
Astfel, modul de colectare a datelor, analiză, planificare, monitorizare şi evaluare a serviciilor de asistenţă medicală comunitară la nivel naţional se va face printr-o aplicaţie online.
“Aveam nevoie de stabilirea unui cadrul clar normativ prin care să putem interveni eficient în scopul creşterii calităţii şi a numărului de servicii medicale pentru populaţia apartinând grupurilor vulnerabile. Asistenţa medicală comunitară se desfăşoară în prezent neuniform, cu dificultate, fie din cauza neînţelegerii de către reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale a importanţei acestor categorii de personal în comunitate, fie datorită lipsei de claritate şi detaliu a cadrului normativ”, a declarat ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, citată într-un comunicat al ministerului.
Actul normativ stabileşte şi atribuţiile tuturor structurilor implicate în asistenţa medicală comunitară: Ministerul Sănătăţii, direcţiile de sănătate publică judeţene şi autorităţile administraţiei publice locale, dar şi atribuţiile, timpul de lucru şi salarizarea personalului care desfăşoară activitatea de asistenţă medicală comunitară - asistenţi medicali comunitari, moaşe şi mediatori sanitari.
Actul normativ reglementează şi normarea şi condiţiile specifice de ocupare a posturilor de către asistentul medical comunitar, moaşă şi mediatorul sanitar, dar şi organizarea, funcţionarea şi finanţarea centrelor comunitare integrate şi raportarea şi înregistrarea activităţii de asistenţă medicală comunitară.
“În premieră, se dă posibilitatea furnizorilor privaţi să poată furniza servicii de asistenţă medicală comunitară şi se stabilesc condiţiile pentru acest lucru”, se arată în comunicat.
Ministerul Sănătăţii, prin unitatea de incluziune socială şi structurile de control din aparatul propriu, precum şi al celor existente la nivelul direcţiilor de sănătate publică judeţene, va realiza activitatea de control a activităţii şi va aplica sancţiuni în cazul nerespectării legislaţiei privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea activităţii de asistenţă medicală comunitară.
Finanţarea centrelor comunitare integrate se va asigura din transferuri de la bugetul de stat, din bugetele locale şi din fonduri externe nerambursabile.
Ministerul Sănătăţii asigură, în prezent, finanţarea pentru 1.556 de asistenţi medicali comunitari (AMC) şi pentru 470 de mediatori sanitari pentru comunităţile de romi (MSR).