Guvernul a aprobat miercuri un proiect care reduce de 4 ori valoarea maximă a indemnizaţiilor de maternitate pentru persoanele care nu sunt salariate, dar au încheiat contracte cu casele de asigurări de sănătate. Măsura, cuprinsă într-un act normativ elaborat de Ministerul Sănătăţii, a fost motivată de “iminenta insuficienţă a fondurilor pentru plata drepturilor de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate pentru asiguraţi”.
360medical.ro a prezentat în luna februarie ultima variantă a proiectului de ordonanţă de urgenţă propusă de Ministerul Sănătăţii.
Ordonanţa de urgenţă (OUG) aprobată de guvern modifică şi completează OUG nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.
"Venitul lunar înscris în contractul de asigurare nu va putea fi mai mare decât valoarea a trei salarii minime brute pe ţară pentru orice tip de concediu medical, inclusiv pentru sarcină şi lăuzie, conform modificărilor şi completărilor Ordonanţei de Urgenţă nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate aprobate în şedinţa de guvern de astăzi. Totodată, venitul menţionat va trebui să fie acelaşi cu cel înscris în declaraţia fiscală depusă în vedere plăţii contribuţiei de sănătate sau, după caz, cu media veniturilor lunare înscrise în declaraţie", a transmis miercuri Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Potrivit instituţiei, contractele aflate în derulare la data intrării în vigoare a noii ordonanţe de urgenţă vor fi modificate prin acte adiţionale, la notificarea casei de asigurări de sănătate, până la data de 1 a lunii următoare celei în care se împlinesc 60 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ.
Pentru aceste contracte, baza de calcul a indemnizaţiilor de maternitate este media veniturilor asigurate înscrise în contract în ultimele 6 luni ale celor 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare.
DE CE A FOST NECESARĂ MODIFICAREA
Legislaţia de până acum prevedea că dreptul la concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care nu realizează venituri în baza unui contract individual de muncă (sau a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege, precum şi alte venituri asimilate salariilor) “este condiţionat de plata unei contribuţii pentru asigurarea pentru concedii şi indemnizaţii în cota de 1%, aplicată asupra venitului lunar ales înscris în contractul de asigurare, care se face venit la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate”.
În cazul persoanelor fizice care nu sunt salariate, legislaţia prevedea dreptul de a se asigura opţional în sistem pentru a beneficia de concedii medicale şi de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, pe bază de contract de asigurare, prin care îşi asigură un venit lunar ales care nu poate fi mai mic decât valoarea salariului de bază minim brut pe ţară şi nici mai mare decât valoarea a 3 salarii minime.
Pentru persoanele care optează pentru încheierea contractului de asigurare pentru a beneficia de concedii medicale şi indemnizaţii pentru maternitate, venitul lunar pentru care se plătesc contribuţii era până acum de cel mult 12 salarii minime brute pe economie.
“Pentru această din urmă situaţie, pentru concedii de maternitate se asigură prin plata unui procent de 1% calculat la o bază de calcul de 12 salarii minime brute lunare, timp de 6 luni (360 lei/lună), pentru care, din bugetul FNUASS se plăteşte o indemnizaţie lunară, pentru o perioadă de 126 de zile (4 luni), calculată ca un procent de 85% din media veniturilor astfel declarate”, preciza nota de fundamentare a actului normativ.
“Astfel, pentru cele 126 de zile (4 luni) de concediu de maternitate persoana primeşte de la CAS o indemnizaţie lunară: 36.000 lei x 85% = 30.600 lei x 4 luni = 122.400 lei (din care se reţine contribuţia pentru asigurări sociale – pensii, după caz, întrucât persoanele pentru care nu există obligaţia plăţii unei astfel de contribuţii vor beneficia de întreaga sumă)”, mai arăta documentul.
Potrivit autorilor proiectului de OUG, cele mai multe solicitări de încheiere a contractelor de asigurare sunt pentru sarcină şi lăuzie. În acest caz, valoare asigurată este în majoritatea cazurilor situată la plafon maxim, chiar dacă persoanele se asigură pentru sănătate la nivelul unui salariu minim brut pe ţară.
În această situaţie se mai aflau şi alte categorii de persoane fizice cu venituri relativ mici din salarii, indemnizaţie de şomaj, pensie de invaliditate sau urmaş şi indemnizaţie de ajutor social.
Acestea solicitau plătitorilor încetarea acestor drepturi cu scopul de a se asigura pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări de sănătate ca persoane fără venituri, ceea ce a condus la un impact semnificativ asupra bugetului FNUASS, potrivit documentului.
“În aceste condiţii, se impune reglementarea în mod nediscriminatoriu a unor măsuri care să conducă la echilibrarea între veniturile alocate bugetului FNUASS şi costurile reale suportate de fond pentru plata indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate, în sensul stabilirii bazei maxime de calcul al indemnizaţiilor de maternitate de la 12 salarii minime brute pe ţară lunar, la 3 salarii minime brute pe ţară lunar, în cazul persoanelor fizice care se asigură opţional pentru concedii şi indemnizaţii de maternitate, nivel existent în prezent pentru toate celelalte tipuri de concedii medicale, respectiv incapacitate temporară de muncă, recuperarea capacităţii de muncă, îngrijirea copilului bolnav, risc maternal etc”, afirmau autorii proiectului.
Măsura are ca efect reducerea de 4 ori a valorii maxime a indemnizaţiei brute lunare de maternitate care se suportă din FNUASS (de la 36.000 lei la 9.000 lei brut).
Datele statistice prezentate în nota de fundamentare arată un deficit major, în perioada 2021 – 2022, la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), în ceea ce priveşte persoanele fizice care au încheiate contracte de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări de sănătate.
Astfel, în 2021, CNAS a încasat de la această categorie de asiguraţi 9,18 milioane lei şi a plătit pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări de sănătate o sumă totală de 164,8 milioane lei, iar în 2022 plăţile le au urcat la 216,4 milioane lei.
“Iminenta insuficienţă a fondurilor pentru plata drepturilor de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate pentru asiguraţi constituie o situaţie extraordinară care reclamă adoptarea de măsuri imediate prin utilizarea procedurii de reglementare prevăzută de art. 115 alin. (1) din Constituţie”, menţiona nota de fundamentare a actului normativ.
“În lipsa adoptării măsurilor imediate se vor produce consecinţe negative, prin diminuarea, în continuare, a bugetului FNUASS, aducându-se atingere unui interes public respectiv al sănătăţii populaţiei”, mai indica documentul.
După aprobarea ordonanţei de urgenţă de către Guvern, este nevoie şi de modificarea normelor de aplicare a OUG nr. 158/2005 (privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate), aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 15/2018/1311/2017.