Ministerul Sănătăţii a refăcut proiectul care limitează indemnizaţiile de maternitate pentru persoanele nesalariate

Ministerul Sănătăţii a refăcut proiectul care limitează indemnizaţiile de maternitate pentru persoanele nesalariate

Ministerul Sănătăţii a refăcut proiectul pentru reducerea de 4 ori a valorii maxime a indemnizaţiilor de maternitate pentru persoanele care nu sunt salariate, dar au încheiat contracte cu casele de asigurări de sănătate. Măsura, cuprinsă într-un nou proiect de act normativ elaborat de instituţie, este motivată de “iminenta insuficienţă a fondurilor pentru plata drepturilor de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate pentru asiguraţi”.

Proiectul a fost lansat, într-o primă formă, în luna ianuarie. La acel moment, Ministerul Sănătăţii a elaborat un proiect de ordonanţă a Guvernului în care propunea mai multe măsuri, inclusiv limitarea valorii maxime a indemnizaţiilor de maternitate pentru persoanele care nu sunt salariate.

Ministerul a elaborat acum un nou proiect, de ordonanţă de urgenţă a Guvernului (OUG), care se referă doar la indemnizaţiile de maternitate pentru persoanele care nu sunt salariate

Legislaţia actuală prevede că dreptul la concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele care nu realizează venituri în baza unui contract individual de muncă (sau a unui raport de serviciu, act de detaşare sau a unui statut special prevăzut de lege, precum şi alte venituri asimilate salariilor) “este condiţionat de plata unei contribuţii pentru asigurarea pentru concedii şi indemnizaţii în cota de 1%, aplicată asupra venitului lunar ales înscris în contractul de asigurare, care se face venit la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate”.

În cazul persoanelor fizice care nu sunt salariate, legislaţia actuală prevede dreptul de a se asigura opţional în sistem pentru a beneficia de concedii medicale şi de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, pe bază de contract de asigurare, prin care îşi asigură un venit lunar ales care nu poate fi mai mic decât valoarea salariului de bază minim brut pe ţară şi nici mai mare decât valoarea a 3 salarii minime.

Pentru persoanele care optează pentru încheierea contractului de asigurare pentru a beneficia de concedii medicale şi indemnizaţii pentru maternitate, venitul lunar pentru care se plătesc contribuţii este de cel mult 12 salarii minime brute pe economie.

“Pentru această din urmă situaţie, pentru concedii de maternitate se asigură prin plata unui procent de 1% calculat la o bază de calcul de 12 salarii minime brute lunare, timp de 6 luni (360 lei/lună), pentru care, din bugetul FNUASS se plăteşte o indemnizaţie lunară, pentru o perioadă de 126 de zile (4 luni), calculată ca un procent de 85% din media veniturilor astfel declarate", menţionează nota de fundamentare a proiectului.

"Astfel, pentru cele 126 de zile (4 luni) de concediu de maternitate persoana primeşte de la CAS o indemnizaţie lunară: 36.000 lei x 85% = 30.600 lei x 4 luni = 122.400 lei (din care se reţine contribuţia pentru asigurări sociale – pensii, după caz, întrucât persoanele pentru care nu există obligaţia plăţii unei astfel de contribuţii vor beneficia de întreaga sumă)", mai arată documentul.

Potrivit autorilor proiectului, cele mai multe solicitări de încheiere a contractelor de asigurare sunt  pentru sarcină şi lăuzie. În acest caz, valoare asigurată este în majoritatea cazurilor situată la plafon maxim, chiar dacă persoanele se asigură pentru sănătate la nivelul unui salariu minim brut pe ţară.

În această situaţie se mai află şi alte categorii de persoane fizice cu venituri relativ mici din salarii, indemnizaţie de şomaj, pensie de invaliditate sau urmaş şi indemnizaţie de ajutor social.

Acestea solicită plătitorilor încetarea acestor drepturi cu scopul de a se asigura pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări de sănătate ca persoane fără venituri, ceea ce a condus la un impact semnificativ asupra bugetului FNUASS, potrivit documentului.

“În aceste condiţii, se impune reglementarea în mod nediscriminatoriu a unor măsuri care să conducă la echilibrarea între veniturile alocate bugetului FNUASS şi costurile reale suportate de fond pentru plata indemnizaţiilor de asigurări sociale de sănătate, în sensul stabilirii bazei maxime de calcul al indemnizaţiilor de maternitate de la 12 salarii minime brute pe ţară lunar, la 3 salarii minime brute pe ţară lunar, în cazul persoanelor fizice care se asigură opţional pentru concedii şi indemnizaţii de maternitate, nivel existent în prezent pentru toate celelalte tipuri de concedii medicale, respectiv incapacitate temporară de muncă, recuperarea capacităţii de muncă, îngrijirea copilului bolnav, risc maternal etc”, afirmă autorii proiectului.

Măsura ar avea ca efect reducerea de 4 ori a valorii maxime a indemnizaţiei brute lunare de maternitate care se suportă din FNUASS (de la 36.000 lei la 9.000 lei brut).

Datele statistice prezentate în nota de fundamentare arată un deficit major, în perioada 2021 – 2022, la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), în ceea ce priveşte persoanele fizice care au încheiate contracte de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări de sănătate.

Astfel, în 2021, CNAS a încasat de la această categorie de asiguraţi 9,18 milioane lei şi a plătit pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări de sănătate o sumă totală de 164,8 milioane lei, iar în 2022 plăţi le au urcat la 216,4 milioane lei.

“Iminenta insuficienţă a fondurilor pentru plata drepturilor de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate pentru asiguraţi constituie o situaţie extraordinară care reclamă adoptarea de măsuri imediate prin utilizarea procedurii de reglementare prevăzută de art. 115 alin. (1) din Constituţie”, menţionează nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

“În lipsa adoptării măsurilor imediate se vor produce consecinţe negative, prin diminuarea, în continuare, a bugetului FNUASS, aducându-se atingere unui interes public respectiv al sănătăţii populaţiei”, mai arată documentul.

Dacă ordonanţa de urgenţă este aprobată de Guvern, este nevoie şi de modificarea normelor de aplicare a OUG nr. 158/2005 (privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate), aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 15/2018/1311/2017.

viewscnt