Ministerul Sănătăţii a elaborat noi norme privind utilizatorii şi responsabilităţile furnizorilor de servicii medicale implicaţi în procesul de vaccinare, care prevede un circuit clar de raportare în Registrul electronic naţional de vaccinări (RENV). Medicii vaccinatori sunt obligaţi să introducă în RENV datele privind vaccinările efectuate începând cu 1 septembrie 2007, dacă acestea nu au fost introduse în baza informaţiilor din carnetul de vaccinare.
Măsura este inclusă într-un ordin al ministrului Sănătăţii (nr. 2.408/2022), publicat vineri în Monitorul Oficial.
Noile norme prevăd că utilizatorii RENV cu drept de introducere a datelor de identificare privind persoanele vaccinate, precum şi a datelor despre vaccinurile administrate sunt maternităţile, medicii vaccinatori, unităţile sanitare, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului (DGASPC), penitenciarele, centrele rezidenţiale de îngrijiri şi asistenţă şi dispensarele de pneumoftiziologie.
Direcţiile de sănătate publică (DSP) judeţene şi Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP), prin Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) sunt utilizatori RENV cu drept de vizualizare şi de corectare a datelor.
Actul normativ precizează responsabilităţile tuturor utilizatorilor. Astfel, medicii vaccinatori sunt definiţi ca medici care furnizează servicii medicale de vaccinare, având specialitatea medicină de familie, medicină generală, epidemiologie, boli infecţioase, pediatrie, neonatologie şi pneumologie.
Medicii vaccinatori au mai multe obligaţii, între care prelucrarea în baza de date din RENV a fişelor copiilor înregistraţi, completarea datele din fişa copilului, verificarea bazei de date conform manualului de utilizare a RENV, respectarea schemelor de vaccinare (vârsta recomandată, tipul vaccinului, intervalul dintre doze şi tipurile de vaccin) conform calendarului de vaccinare, înregistrarea datelor referitoare la vaccinare ca urmare a activităţii proprii, în ziua administrării vaccinului, şi introducerea în RENV a datelor aferente vaccinărilor efectuate anterior (începând cu data de 1 septembrie 2007), dacă acestea nu au fost introduse în baza informaţiilor din carnetul de vaccinare/adeverinţa de vaccinare, "pentru a rezulta o catagrafie viitoare corectă şi un istoric complet de vaccinare, în ziua administrării vaccinului din Programul naţional de vaccinări (PNV)", potrivit noului ordin.
De asemenea, medicii vaccinatori trebuie să înregistreze datele referitoare la reacţiile adverse postvaccinare indezirabile (RAPI), precum şi cauzele neefectuării vaccinărilor, şi să genereze lunar formularul de utilizare şi consum al vaccinurilor în format electronic, cu semnătură digitală, pe care trebuie să îl transmită către DSP prin e-mail.
Actul normativ prevede şi unele responsabilităţi pentru instituţiile din sistemul de sănătate.
Astfel, DSP-urile au responsabilitatea desemnării unei persoane responsabile de RENV, inclusiv cu verificarea, introducerea datelor privind stocurile şi corectarea erorilor utilizatorilor în RENV.
În cazul Ministerului Sănătăţii sunt prevăzute doar 5 responsabilităţi: nominalizarea persoanei responsabile cu drept de vizualizare a stocurilor şi a rapoartelor numerice în RENV, solicitarea datelor de acces în RENV pentru persoana nominalizată, informarea în scris a INSP privind distribuţia cantităţilor de vaccin pe centre de depozitare, informarea INSP privind distribuţia cantităţilor de vaccin către DSP şi asigurarea confidenţialităţii şi securităţii informaţiilor din RENV.