Asiguraţii din România care solicită înlocuirea cardului european de asigurări sociale de sănătate vor primi, contra cost, un card duplicat valabil până la expirarea cardului iniţial, arată un proiect de ordin elaborat de Casa Naţională de Asigurăi de Sănătate (CNAS), care introduce o nouă procedură în acest sens.
Cardul european duplicat se poate emite în cazul pierderii, furtului sau deteriorării cardului european de sănătate al unei persoane, în cazul modificării datelor personale ale asiguratului sau în “alte situaţii justificate”.
Pentru eliberarea unui card duplicat, asiguratul trebuie să depună o cerere la casa de asigurîri de sănătate în a cărei evidenţă se află, potrivit procedurii.
“Cheltuielile aferente producerii şi distribuţiei cardului duplicat se suportă de către asigurat”, menţionează proiectul de ordin.
Emiterea cardului duplicat se face în termen de 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii în sistemul informatic unic naţional care gestionează aplicarea regulamentelor europene.
Cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS) oferă dreptul la asistenţă medicală devenită necesară în timpul şederii temporare pe teritoriul statelor membre ale UE, ale Spaţiului Economic European şi în Elveţia.
Cardul european nu acoperă situaţia în care asiguratul se deplasează într-un stat membru al UE sau SEE sau în Elveţia cu scopul obţinerii unui tratament medical planificat.
CEASS acoperă doar serviciile medicale obţinute de la furnizorii care fac parte din sistemul de securitate socială din ţara respectivă. Pentru anumite servicii, este posibil să fie necesară co-plata, chiar dacă în România aceleaşi servicii sunt decontate integral. Acest lucru depinde de sistemul de asigurări din ţara în care sunt acordate aceste servicii.
Potrivit CNAS, cardul se eliberează la solicitarea asiguratului, care va depune în scris, la sediul casei de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află, o cerere – tip. În termen de 7 zile de la depunerea solicitării, cardul va fi primit de asigurat la adresa de domiciliu, prin servicii poştale.
“Analizăm posibilitatea dezvoltării aplicaţiei cardului european de sănătate în aşa fel încât să nu mai fie obligatorie deplasarea solicitantului la casa de asigurări de sănătate, iar cererea de eliberare a cardului să poată fi transmisă şi online”, a declarat preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea.
De asemenea, mentionăm că Certificatul de Înlocuire Provizorie a Cardului European de Sănătate, în perioada de valabilitate înscrisă pe document, oferă aceleaşi drepturi ca şi Cardul European de Asigurări de Sănătate.
Perioada de valabilitate a Cardului European de Asigurări de Sănătate este de doi ani de la data emiterii.
În noiembrie, CNAS a semnat un acord-cadru pentru o perioadă de trei ani în baza căruiaa fost reluată tipărirea şi distribuţia de carduri europene de sănătate, începând din 15 noiembrie 2019.
Instituţia a anunţat că analizează posibilitatea implementării unui sistem care să permită transmiterea online a cererilor de eliberare a cardurilor, fără a mai fi obligatorie deplasarea solicitantului la casa de asigurări.