Medicii de familie din România primesc tot mai multe solicitări de la angajaţi de certificate care să indice starea de sănătate a acestora, pentru a se putea prezenta la locul de muncă, a anunţat vineri Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF), care avertizează că această practică este în dezacord cu legislaţia în vigoare şi cu recomandările oficiale.
"Începând cu data de 15 mai, cabinetele de medicina familiei primesc solicitări de la pacienţi pentru eliberarea unor documente medicale (adeverinţă, aviz, certificat, document, ”o hârtie”, ”ceva scris”) care să certifice starea de sănătate a angajatului pentru ca acesta să se poată prezenta la locul de muncă. Conform declaraţiilor angajaţilor-pacienţi, aceste documente le sunt solicitate de angajatori, iar în lipsa lor nu le este permis accesul la locul de muncă", a precizat federaţia, într-un comunicat.
Federaţia semnalează public că această practică este în dezacord cu legislaţia în vigoare şi cu recomandările oficiale.
"Angajatorii au obligaţia contractării serviciilor de medicina muncii de la unităţi sanitare autorizate (cabinete de medicina muncii) şi îşi pot îndruma angajaţii către aceste servicii, în mod gratuit, pentru toate problemele legate de aptitudinile şi capacitatea de muncă", arată FNPMF.
Reprezentanţii medicilor de familie menţionează că angajaţii care prezintă semne şi simptome de boală pot primi de la medicul de familie sau de la alt medic curant doar un certificat pentru concediu medical, pe durata indicată de medic pentru repaus sau izolare la domiciliu.
"La finalul perioadei indicate în certificatul pentru concediu medical, medicul de familie nu eliberează nici un alt tip de document medical care să certifice starea de sănătate a pacientului-angajat", mai arată federaţia.