Soluţiile de telemedicină şi sistemele mobile de monitorizare a pacienţilor nu mai sunt de mult o noutate. Utilizate pe scară largă în Statele Unite şi Vestul Europei, încep să fie abordate cu încredere şi în România pe măsură ce tehnologiile devin tot mai cunoscute, iar autorităţile finanţează astfel de investiţii. Datanet Systems, unul dintre principalii integratori de soluţii IT&C complexe din România, oferă pe piaţa locală cele mai avansate tehnologii Cisco de telemedicină şi teleprezenţă (hardware şi software) validate deja în proiecte la spitale precum Marie Curie din Bucureşti sau Spitalul Municipal Timişoara. Soluţiile de telemedicină şi sistemele mobile de monitorizare a pacienţilor implementate de Datanet Systems sunt adaptabile oricărui scenariu de utilizare, de la spitale şi centre de primiri urgenţe până la cabinetele medicilor de familie.
Componentele cheie ale unui sistem de telemedicină
Telemedicina constă în transferul electronic la distanţă al datelor medicale (imagini de înaltă rezoluţie, sunete, imagini live, înregistrări ale pacienţilor), utilizând tehnologia telecomunicaţiilor (telefon, reţele de calculatoare, comunicaţia prin satelit). Astfel, permite accesul rapid la consultaţii medicale, indiferent de distanţa dintre medic şi pacient, dar simplifică şi colaborarea dintre medici sau comunicarea dintre pacienţi şi familie.
Consultaţii la distanţă şi asistenţă video la intervenţii pe teren
Telemedicina deschide multiple uşi între personalul medical şi pacienţi. Consultaţiile la distanţă permit pacienţilor să obţină diagnostic şi tratament de la medici specialişti, indiferent de locaţia geografică. Acest lucru este deosebit de benefic pentru pacienţii care trăiesc în zone izolate sau inaccesibile din punct de vedere medical.
În plus, asistenţa video la intervenţii pe teren, precum în ambulanţe, a devenit o componentă vitală a telemedicinii. Medicii pot monitoriza şi oferi sfaturi în timp real paramedicilor şi asistentelor medicale care acordă primul ajutor pacienţilor aflaţi în situaţii critice. Aceasta poate duce la intervenţii mai rapide şi salvarea mai multor vieţi. De asemenea, medicii pot efectua gardă de la domiciliu, monitorizând pacienţii în timp real prin telemedicină. Aceasta îmbunătăţeşte calitatea asistenţei medicale şi permite medicilor să aibă un echilibru mai bun între viaţa profesională şi cea personală.
Colaborare între medici
Un alt aspect crucial al telemedicinii este facilitarea colaborării între medici. Medicii pot solicita asistenţă sau o a doua opinie de la alţi specialişti în mod eficient prin intermediul telemedicinii, reducând timpul şi costurile asociate deplasărilor fizice.
La Spitalul Marie Curie din Bucureşti, sistemul de telemedicină dezvoltat de Datanet Systems pe tehnologia Cisco permite medicilor să ia legătură cu cadre medicale din exteriorul spitalului, fie că sunt în România sau în străinătate. Totodată, un medic din afara spitalului poate interveni şi superviza actul medical, având acces în timp real la datele pe care le furnizează echipamentele de monitorizare a pacienţilor.
Sistemul de teleprezenţă este bazat pe o arhitectură Cisco şi foloseşte terminale Cisco cu ecrane HD tactile, camere video HD şi conectivitate Wi-Fi. Acestea oferă imagini de mare rezoluţie şi permit conectarea echipamentelor medicale, în scopul transmiterii imaginilor furnizate de acestea, pe parcursul apelului video.
Telemedicina facilitează, de asemenea, colaborarea în echipe multidisciplinare. Echipele medicale pot organiza întâlniri virtuale pentru a discuta cazurile complexe şi pentru a elabora planuri de tratament mai eficiente. Această abordare holistică asigură că pacienţii primesc îngrijiri coordonate de la mai mulţi specialişti.
Pentru Spitalul Municipal Timişoara, specialiştii Datanet au proiectat şi livrat, pentru utilizare în timpul pandemiei, o soluţie completă de video colaborare bazată pe tehnologia Cisco, destinată să eficientizeze activitatea echipei multidisciplinare de oncologie, cu medici activi în diverse locaţii fizice. Soluţia este concepută astfel încât să poată fi accesată simplu şi rapid atât de pe terminalele video de birou instalate în spital, cât şi de pe orice PC, telefon sau tabletă.
Complementar, soluţia livrată de Datanet Systems permite ca fiecărui caz clinic abordat de echipele de medici ale spitalului să îi fie asociat un „dosar electronic“ care conţine datele pacientului respectiv şi care poate fi accesat în mod securizat de membrii echipei. Aceştia pot partaja în mod sigur orice categorie de informaţii, indiferent de suport (imagistică, diagnostic, terapii, recuperare etc.), documentele de dimensiuni mari putând fi consultate, editate şi transmise facil.
Dispozitive de teleprezenţă şi comunicare video
De asemenea, avansarea tehnologiei a permis dezvoltarea unor dispozitive de teleprezenţă, care pot fi folosite în unităţile de terapie intensivă şi în alte secţii medicale. Aceste dispozitive pot comunica prin transmisii audio-video şi pot fi conectate la echipamente medicale pentru monitorizarea constantă a pacienţilor. În combinaţie cu inteligenţa artificială, acestea pot alerta personalul medical în timp real atunci când apar probleme, asigurând o intervenţie rapidă şi eficientă. De asemenea, pot fi utilizate pentru vizitarea online a pacienţilor de către familie, atunci când vizitele fizice nu sunt posibile, din motive terapeutice sau din cauza distanţei.
Pentru Spitalul Marie Curie, Datanet Systems a creat un astfel de dispozitiv de teleprezenţă, care poate fi deplasat în perimetrul secţiei de terapie intensivă şi care permite transmisii audio-video, precum şi conectarea la echipamentele medicale pentru transmiterea securizată a datelor pacienţilor.
Datanet Systems abordează integrat sistemele de telemedicină
Soluţiile de telemedicină au o complexitate ridicată, deoarece includ mai multe tehnologii. Datanet Systems integrează în proiectele derulate soluţii software (platforma de video colaborare, chat şi transfer de documente) hardware (display-uri tactile, camere video de mare rezoluţie, roboţi de teleprezenţă), dar şi servicii (consultanţă şi proiectare soluţii, instalare şi configurare, mentenanţă şi garanţie). Totodată, compania, prin divizia dedicată de infrastructură IT şi Securitate, asigură întreg suportul pentru ca sistemele de teleprezenţă să funcţioneze la nivel optim şi să fie protejate cu cele mai performante soluţii de securitate cibernetică.
Datanet Systems este principalul partener Cisco în România şi are peste 15 ani de activitate în domeniul IT şi al integrării de sisteme informatice complexe. Pentru mai multe informaţii despre soluţiile de telemedicină şi digitalizare a spitalelor din portofoliul Datanet Systems, vă rugăm să ne contactaţi la sales@datanets.ro.