Patronatul producătorilor de medicamente cere reglementarea strictă a publicităţii la suplimentele alimentare: "Reprezintă un afront grav la adresa consumatorilor"

Patronatul producătorilor de medicamente cere reglementarea strictă a publicităţii la suplimentele alimentare: "Reprezintă un afront grav la adresa consumatorilor"

Preşedintele Consiliului Concurenţei a transmis recent un semnal de alarmă privind suplimentele alimentare, afirmând că este nevoie de o reglementare mai strictă a suplimentelor alimentare, pe care populaţia din România cheltuie sume tot mai mari. Pe acest subiect s-a pronunţat vineri şi Patronatul Producătorilor Industriali de Medicamente din România (PRIMER), care solicită autorităţilor să intervină de urgenţă pentru a reglementa publicitatea la suplimente alimentare, în special în mediul online şi pe platformele social media, unde aceasta a atins "proporţii alarmante". 

“Fenomenul de creştere alarmantă şi necontrolată a publicităţii înşelătoare şi mincinoase la suplimentele alimentare reprezintă un afront grav la adresa consumatorilor, a sănătăţii acestora şi a companiilor responsabile care activează în această industrie", avertizează PRIMER, într-un comunicat transmis 360medical.ro.

PRIMER, care reuneşte 18 situri de fabricaţie de medicamente din ţară, solicită autorităţilor din domeniu să intervină de urgenţă pentru reglementarea publicităţii de acest tip, în special în mediul online şi social media.

Companiile membre ale patronatului asigură peste 50% din produsele din această categorie, dar şi din alte segmente destinate îngrijirii sănătăţii, însă consideră că se confruntă cu o "escaladare de practici de publicitate înşelătoare", care afectează producătorii ce respectă în mod riguros legislaţia şi privind publicitatea specifică produselor din categoria suplimentelor alimentare.

În România există o legislaţie relativ recentă referitoare la suplimentele alimentare - Legea nr. 56/2021, publicată la 1 aprilie 2021 -, care clarifică instituţiile implicate în notificarea suplimentelor alimentare, însă actul normativ nu are nici acum norme de aplicare, deşi acestea trebuiau să intre în vigoare în termen de 90 de zile de la publicarea legii.

"Această lipsă de norme de aplicare lasă un vid legislativ periculos, iar consecinţele se resimt în publicitatea înşelătoare şi mincinoasă, care atinge proporţii care sfidează siguranţă sanitară şi bunul gust al consumatorilor, încălcând totodată, toate codurile de publicitate aplicabile pentru acest tip de produse, reprezentând şi o ameninţare directă la integritatea şi credibilitatea întregii industrii de suplimente alimentare din România", menţionează PRIMER.

Astfel, patronatul solicită autorităţilor să implementeze un set de măsuri:

  • limitarea duratei clipurilor publicitare la maximum 60 secunde;
  • interzicerea utilizării de testimoniale sau role-play-uri cu medici şi farmacişti;
  • interzicerea formelor de promovare care se bazează pe recomandările unor societăţi medicale specifice;
  • interzicerea utilizării unor expresii precum  “bazat pe studii ştiinţifice”;
  • interzicerea citării unor studii ştiinţifice, în cazul în care marca promovată nu a participat la acestea;
  • interzicerea utilizării de testimoniale sau role-play-uri cu persoane de notorietate sau celebre;
  • interzicerea utilizării de testimoniale sau role-play-uri cu persoane care poartă halat alb, care creează impresia unei recomandări din partea unui medic sau farmacist;
  • interzicerea utilizării superlativului şi a unor formule exagerate, precum: “miraculos”, “revoluţionar”, “inovator”, “salvator” sau alte afirmaţii similare.

PRIMER cere şi înfiinţarea unei agenţii specializate în aprobarea conţinutului publicitar şi sancţionarea cu amenzi usturătoare a producătorilor, investitorilor media sau agenţiilor de publicitate care nu se conformează.

O altă solicitare vizează aplicarea mai strictă a legilor şi regulamentelor existente în domeniul publicităţii, în special a celor stabilite de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), care sunt adecvate în forma actuală.

"PRIMER consideră că toate aceste măsuri sunt imperios necesare pentru a proteja interesele consumatorilor şi pentru a restabili imaginea industriei suplimentelor alimentare", menţionează patronatul.

"În acest context, este esenţial ca autorităţile să acţioneze rapid în vederea reglementării eficiente a publicităţii produselor din categoria suplimentelor alimentare, pentru a garanta, astfel, sănătatea şi siguranţa consumatorilor şi pentru a stopa această escaladare a practicilor incorecte si periculoase de publicitate", se mai arată în comunicat.

Potrivit ultimelor estimări, piaţa suplimentelor alimentare are o valoare de 1-3-1,4 miliarde de euro în România.

viewscnt