Toţi românii cu vârsta peste 18 ani pot participa la cel mai amplu proiect naţional de evaluare anuală a consumului personal de alcool şi de prevenire a consumului riscant. Acest proiect revine în 2021, la a doua ediţie, sub titulatura Săptămâna Naţională a Testării Consumului Personal de Alcool.
Derulat de Asociaţia ALIAT pentru Sănătate Mintală (ALIATsm), având ca parteneri principali Ministerul Sănătăţii şi Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP), proiectul se va desfăşura între 5 şi 11 iulie 2021, online, pe platforma www.saptamanaaudit.ro. Campania de testare va avea ca instrument principal chestionarul AUDIT, dezvoltat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, pe care cei cu vârsta de peste 18 ani îl pot completa pe platformă, pentru a afla dacă felul în care consumă alcool le pune sănătatea în pericol.
,,După o campanie extrem de bine primită în 2019 – Ziua Naţională a Testării Consumului Personal de Alcool, când aproximativ 14.000 de români din toată ţara şi-au evaluat consumul de alcool într-o singură zi - revenim după pandemie cu o nouă acţiune de sănătate publică privind consumul riscant de alcool, într-o manieră mai flexibilă. Anul acesta, pe parcursul unei întregi săptămâni, românii sunt invitaţi să-şi evalueze online consumul propriu de alcool şi să afle, în funcţie de scorul pe care îl obţin la cele 10 întrebări ale chestionarului AUDIT, cât de mare sau cât de mic este riscul pentru sănătate asociat consumului lor de alcool. Aceasta este o intervenţie parte din programul nostru, ALCOHELP, care este în măsură să-i ajute pe oameni să se cunoască mai bine şi să ia decizii în cunoştinţă de cauză în ceea ce priveşte sănătatea lor. Un alt element important al acestei campanii este posibilitatea de a invita prieteni/cunoscuţi să-şi efectueze testul AUDIT, având în vedere că beneficiile oricărei intervenţii care vizează sănătatea publică sunt direct proporţionale cu numărul celor la care aceasta ajunge," a explicat Dr. Eugen Hriscu, psihiatru şi psihoterapeut cu experienţă în adicţii, Directorul ştiinţific al ALIATsm.
Campania de anul acesta este o continuare firească a primei evaluări naţionale a consumului de alcool realizată în 2019 în rândul românilor, din dorinţa de a creşte nivelul de conştientizare cu privire la consumul de alcool.
Rezultatele analizei celor aproape 14.000 de chestionare AUDIT completate la Ziua Naţională a Testării Consumului Personal de Alcool 2019 au arătat că aproximativ 77% din români au înregistrat un consum cu risc scăzut pentru sănătate, în timp ce 23% aveau un consum de alcool cel puţin riscant pentru sănătate.
Săptămâna Naţională a Testării Consumului Personal de Alcool, un proiect amplu de screening la nivel naţional, aduce informaţii valoroase pentru înţelegerea şi combaterea consumului riscant de alcool în România, prin programe de prevenire. Totodată, proiectul vine în sprijinul oricărui român care doreşte să-şi evalueze într-un mod rapid, ştiinţific şi confidenţial consumul de alcool, oferindu-le celor care completează chestionarul posibilitatea de a descoperi din timp dacă se află la risc.
Ediţia din 2021 vine şi cu alte noutăţi, în plus faţă de mutarea testării exclusiv pe platforma online www.saptamanaaudit.ro şi extinderea campaniei pe durata a 7 zile.
- Pe parcursul săptămânii dedicate proiectului, o echipă de specialişti ALIATsm va oferi utilizatorilor asistenţă specializată în ceea ce priveşte completarea chestionarului şi interpretarea punctajului obţinut, prin intermediul unui chat box pe platforma www.saptamanaaudit.ro, disponibil în intervalul 10 – 18.00.
- Fiecare utilizator care a completat chestionarul va avea posibilitatea de a invita prieteni/cunoscuţi să-şi efectueze testul AUDIT, direct din platformă.
Chestionarul AUDIT este un instrument ştiinţific de evaluare a consumului personal de alcool, dezvoltat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) şi utilizat în peste 190 de ţări din lume, fiind cel mai de încredere instrument pentru diagnosticarea timpurie a unui consum riscant. Cuprinde 10 întrebări scurte şi generează un punctaj care determină categoria în care se înscrie fiecare respondent: consum puţin riscant (0-7 puncte), consum riscant (8-15), nociv (16-19) şi extrem de nociv (peste 20).