România se confruntă cu provocări majore pe piaţa serviciilor stomatologice în 2025, pe fondul instabilităţii economice care îi determină pe cetăţeni să amâne tratamentele care nu sunt urgente, renunţând la prevenţie. În acest context, domeniul se află sub presiune, iar cabinetele şi clinicile dentare dau un test de rezistenţă, mai ales că pacienţii au aşteptări tot mai mari, iar concurenţa este tot mai pronunţată, arată o analiză a CEC Dental Clinic privind principalele tendinţe care vor modela sectorul serviciilor de stomatologie în 2025.
Presiunea pe cabinetele dentare va fi de două tipuri: atragerea pacienţilor şi gestionarea cerinţelor complexe
Deşi piaţa este aproape suprasaturată de cabinete dentare, nu toate reuşesc să ofere servicii la standardele aşteptate de pacienţi. Pacienţii se orientează tot mai mult spre clinicile de top, unde calitatea actului medical şi mediul de lucru sunt prioritare. În acest context, jucătorii din domeniu trebuie să se autodepăşească, să ofere servicii medicale excepţionale şi să fie mai buni ca niciodată, dacă vor să reziste şi să crească pe piaţă.
"Rezistă cei mai buni este deviza anului 2025. Cabinetele care nu investesc în tehnologie modernă, pregătirea personalului şi crearea unei experienţe plăcute pentru pacient vor fi supuse unui risc crescut de a ieşi de pe piaţă. Pacienţii au devenit mult mai selectivi în alegerea cabinetului stomatologic, preferând să investească în tratamente de calitate, realizate de medici cu o reputaţie solidă şi experienţă vastă. Pentru aceştia, simpla realizare a unui tratament nu este suficientă. Pacienţii doresc să se simtă că au apelat la medici de încredere şi pricepuţi, apreciind atenţia la detalii, soluţiile personalizate şi implicarea directă a medicului în planificarea tratamentului cu o previzualizare a rezultatului final. Iar anul acesta, deşi concurenţa este acerbă în domeniul nostru, cabinetele care nu se ridică la standarde noi de profesionalism vor avea de pierdut, românii preferând să apeleze medici recomandaţi pentru calitatea lucrărilor şi experienţa deosebită din clinică”, explică Narcisa Calotă, medic stomatolog şi fondator CEC Dental Clinic.
Românii amână tratamentele care nu reprezintă urgenţe
Instabilitatea economică a început să ducă la o scădere a numărului de pacienţi care solicită tratamente stomatologice de prevenţie sau estetică.
Deşi prevenţia este cheia unei danturi sănătoase şi a economisirii, mulţi români continuă să prioritizeze in mare parte doar urgenţele dentare. Totuşi, românii trebuie să aibă în vedere că, renunţând la prevenţie, procedurile de urgenţă, care sunt mai complexe, vor fi mai costisitoare. Astfel, vor plăti de până la 10 ori mai mult pentru proceduri de urgenţă.
Conform Eurostat, românii consultă un dentist în medie de 0,5 ori pe an, situând ţara pe penultimul loc în Uniunea Europeană. Iar având în vedere situaţia economică mai incertă din acest an, este posibil ca numărul pacienţilor în cabinetele dentar să scadă per total, în special pe tratamente de prevenţie, dar să fie o aglomerare de pacienţi în clinicile dentare recunoscute pentru rezolvarea cu succes a procedurilor complexe. Cum tratamentele de urgenţă sunt lucrări complexe şi, deci, costisitoare, românii preferă să intre în cabinetele medicilor în care au încredere şi din care vor pleca mulţumiţi pentru rezolvarea problemelor de sănătate dentare. Din acest punct de vedere, 2025 ne obligă să fim şi mai buni în domeniul nostru şi să fim pregătiţi să scăpăm pacienţii de orice problemă care le pune sănătatea în pericol, fără durere, fără repercursiuni şi cu multă satisfacţie pentru ei”, explică Narcisa Calotă, medic stomatolog CEC Dental Clinic.
Fragmentarea pieţei şi numărul tot mai mare de absolvenţi de stomatologie
Comparativ cu alte ţări din UE, România a înregistrat un număr record de absolvenţi de stomatologie în ultimii ani, cu aproape 10 la 100.000 de locuitori, conform datelor Eurostat. Cu toate acestea, calitatea serviciilor variază considerabil, mai ales între mediul urban şi cel rural.
Însă, creşterea numărului de cabinete nu este însoţită şi de o creştere a accesibilităţii. Mediul rural rămâne slab deservit, ceea ce limitează potenţialul pieţei.
Aşteptările pacienţilor sunt mai mari ca niciodată
Cabinele dentare nu mai pot oferi doar tratamente de bază. Pacienţii au aşteptări tot mai mari, având în vedere că un tratament stomatologic complex este văzut ca o investiţie şi una costisitoare, românii cheltuind până la 30.000 de euro pe proceduri complexe de reabilitare a ambelor maxilare prin tratamente de ultima generaţie care le schimba viata la propriu prin readucerea unui zâmbet plin de incredere si incredere in propria persoană.
În 2024, cele mai costisitoare proceduri de urgenţă au presupus reconstrucţia dinţilor cu costuri minime de câteva sute de lei, iar în cazul pacienţilor dispensarizaţi ajungând până la costuri de peste 10.000 de lei pentru înlocuirea dintelui pierdut prin proceduri chirurgicale de implantologie şi protetică dentară.
În 2025, pacienţii doresc o calitate superioară a materialelor şi a tehnologiilor utilizate, profesionalism şi empatie din partea medicilor şi un mediu sigur, modern şi prietenos.
“Oamenii nu vin doar pentru tratamente, ci şi pentru experienţă. Sentimentul de încredere şi confort face diferenţa dintre un pacient fidel şi unul care caută altă clinică”, punctează Narcisa Calotă, fondator CEC Dental Clinic.
Tehnologia modernă devine indispensabilă în 2025
Avansurile tehnologice impun o adaptare continuă pentru cabinetele stomatologice. Integrarea echipamentelor moderne, precum scannerele digitale, imprimantele 3D, sistemele de trasabilitate privind transparenţa în sterilizare sau soluţiile software pentru managementul clinicii, reprezintă un avantaj competitiv esenţial.
"Tehnologia nu este doar o opţiune, ci o obligaţie pentru a răspunde cerinţelor tot mai sofisticate ale pacienţilor”, afirmă reprezentanţii CEC Dental.
Aşadar, piaţa serviciilor de stomatologie în 2025 va fi caracterizată de dinamism, provocări economice şi cerinţe crescânde din partea pacienţilor. Cabinetele care vor pune accent pe calitate, prevenţie şi tehnologie vor avea şansa să prospere într-o piaţă aflată într-o competiţie acerbă. CEC Dental se angajează să ofere servicii de excelenţă, adaptându-se constant la noile tendinţe şi nevoi ale pacienţilor.