EXCLUSIV Testare rapidă COVID-19 în farmacie: Larisa Păduraru, farmacista care a făcut prima testare antigen din România

EXCLUSIV Testare rapidă COVID-19 în farmacie: Larisa Păduraru, farmacista care a făcut prima testare antigen din România

Larisa Păduraru este prima farmacistă din România care a efectuat testarea cu teste antigenice rapide pentru diagnosticarea infecţiei cu SARS-CoV-2 în farmacie la persoanele care au solicitat acest lucru. Doi pacienţi, soţ şi soţie, din Iaşi doreau să participe la un eveniment şi aveau nevoie de acest tip de test, iar farmacia unde Larisa Păduraru activează ca farmacist şef primise avizul temporar de testare antigenică, aşadar cei doi au devenit primii români testaţi într-o farmacie din România pentru COVID-19. Despre acest moment-prima testare antigen din România în farmacie, despre preţul unei astfel de testări în farmacie cu teste asigurate de Ministerul Sănătăţii, dar şi despre pandemia de COVID-19 farm. sp. Larisa Păduraru vorbeşte în exclusivitate pentru 360medical.ro.

Larisa Păduraru are 32 ani, a absolvit Facultatea de Farmacie din cadrul „UMF Gr. T. Popa” Iaşi, în anul 2012 fiind farmacist specialist în 2 specializări, atât farmacie clinică, cât şi laborator farmaceutic, finalizând două rezidenţiate. Lucrează în cadrul lanţului de farmacii Medimfarm din anul 2015, anterior ocupând aceeaşi funcţie de farmacist şef într-un lanţ farmaceutic mai mic, din anul 2013. A făcut trainingul pentru testarea antigen pe 31 mai 2021, în prima sesiune organizată de Colegiul Farmaciştilor Iaşi, iar săptămâna trecută a pus în aplicare ceea ce a învăţat.

Câte persoane din farmacia Medimfarm au făcut training pentru testarea COVID?
Pentru acest punct de lucru am participat împreună cu încă o colegă farmacist, însă la nivel de lanţ de farmacii MEDIMFARM, au participat mai mulţi colegi.

Când au fost depuse documentele privind aprobarea testării în farmacie şi când aţi primit avizul?
Am depus toate documentele necesare pe 7 iunie, pe 10 iunie am obţinut avizul temporar de testare antigenică în farmacie, valabil 6 luni, dar a mai durat ceva timp până când am primit şi fizic testele de la DSP.

Cum veţi asigura acest serviciu de testare? Ce program, ce personal implică?
Serviciul de testare se va efectua conform programului declarat către DSP Iaşi, doar în intervalul orar 12 – 16 de către doi farmacişti, pentru că necesită o echipare corespunzătoare în prealabil a personalului implicat, fără a perturbă restul activităţilor desfăşurate în farmacie.

Cine a fost prima persoană testate şi de ce a decis să se testeze în farmacie?
Astăzi s-au testat doi pacienţi, soţ şi soţie, doamna a fost prima testată, doreau să participe la un eveniment şi aveau nevoie de acest tip de test. Nu cunosc exact motivul pentru care au ales farmacia pentru testare, însă, probabil, a fost din raţiuni financiare.

Ce a fost cel mai greu la testare? Aţi avut emoţii?
Cel mai probabil, pentru majoritatea dintre noi, un mic impediment îl reprezintă recoltarea nazofaringiană propriu-zisă, destul de neplăcută pentru pacient, însă am urmat indicaţiile primite la curs şi totul a fost în regulă. Am avut o oarecare stare de emotivitate la început, dar s-a disipat rapid.

Care este preţul testării?
Preţul testării este de 29 RON, testele au fost într-adevăr alocate în mod gratuit de către Ministerul Sănătăţii, însă toată această activitate presupune anumite costuri suplimentare, cum ar fi echipamentele de protecţie, soluţiile dezinfectante utilizate, contractul cu firma care ridică deşeurile biologice etc., costuri ce se regăsesc în preţul final al testării.

I-aţi eliberat şi adeverinţă de testare. Cum a funcţionat sistemul de raportare?
Da, i-am eliberat buletinul de analiză COVID-19 conform ordinului ordinului 644/2021 completatat cu datele pacientului, rezultatul testului şi dată recoltării, semnat electronic. Sistemul de raportare a funcţionat fără probleme. Platforma CAPESARO, pe care o accesăm la nivel de judeţ, este intuitivă şi uşor de utilizat, însă, din câte am înţeles, nu toate judeţele o vor utiliza pe această.

Sunteţi prima farmacistă din România care a făcut testare rapidă antigen în farmacii. Cum aţi perceput acest moment? Cum vedeţi acest serviciu farmaceutic în România?
Mă bucur că am reuşit să implementăm acest seviciu şi în farmacii, sper că e doar un punct de plecare pentru a ne lărgi sfera de activităţi şi pentru a modifica percepţia pacienţilor cu privire la această profesie şi la ce presupune cu adevărat activitatea unui farmacist, aceasta fiind mult mai mult decât eliberarea unor medicamente, implică multă dedicare, consiliere adecvată, actualizare constantă a cunoştinţelor din domeniu şi multe altele.

Testarea antigen aduce doar un plus tuturor acestor activităţi şi consider că avem toată pregătirea necesară pentru a fi priviţi ca adevăraţi profesionişti în domeniul sănătăţii, cu rol esenţial în sistemul sanitar. Dat fiind faptul că testările se fac şi în alte spaţii (şcoli, aeroporturi), mi se pare firesc ca şi farmaciile să fie considerate locaţii potrivite pentru o astfel de activitate (bineînţeles, acolo unde este posibil din punct de vedere logistic), mai ales că în alte ţări din UE, în farmacii se fac atât testări antigen, cât şi vaccinări. Este o soluţie pentru a fi testaţi cât mai mulţi pacienţi şi, implicit, pentru a avea o viziune corectă asupra situaţiei epidemiologice actuale.

Ce i-aţi sfătui pe farmaciştii din ţară care vor să implementeze testarea rapidă pentru COVID în farmacii?
Această activitate, după cum ştim, este opţională şi sper că va fi adoptată de cât mai mulţi colegi. Nu cred că este cazul să vin cu vreun sfat suplimentar, sunt convinsă că toţi au înţeles exact procedura de testare, aceasta nefiind una complicată. Le doresc succes, mult curaj şi, nu în ultimul rând, fiind o activitate în care suntem mai expuşi decât în mod obişnuit, să aibă grijă de sănătatea lor.

Mai aveţi persoane pe lista de aşteptare pentru testare? Câte şi cum le veţi programa?
Astăzi am mai fost contactaţi telefonic de încă doi pacienţi, îi vom testa mâine, sperăm că în timp, numărul acestora să fie mai mare. Avem toată încrederea că aşa se va întâmpla, momentan abia am demarat acest proiect şi probabil e doar o chestiune de timp până va creşte numărul solicitărilor.

Aţi promovat acest serviciu farmaceutic în rândul populaţiei?
Da, am informat toţi pacienţii care vin în farmacie cu privire la acest nou serviciu oferit, mai ales celor care prezentau simptomele aferente acestei boli. Cred că e important să se propage această informaţie cât mai repede pentru a testa cât mai mulţi pacienţi. Momentan, se pare interesul cu privire la pandemie s-a mai diminuat în rândul populaţiei, dar este posibil că din toamnă să urmeze un nou val pe fondul răspândirii noii tulpini, şi atunci pacienţii vor şti că se pot adresa şi farmaciilor pentru acest serviciu.

Cum aţi caracteriza pandemia de COVID-19 în România?
Pandemia COVID-19 ne-a afectat pe toţi într-un fel sau altul. Să nu uităm că am fost şi noi, farmaciştii şi asistenţii de farmacie în prima linie atunci când a început, oferind consiliere pacienţilor chiar şi în acele condiţii nesigure, cu materiale de protecţie insuficiente şi expunere maximă, mai ales într-un spaţiu în care pacienţii prezentau simptome. Cred că măsurile de siguranţă şi restricţiile adoptate au fost potrivite contextului, ideal ar fi fost ca populaţia să înţeleagă gravitatea situaţiei şi să le respecte.

Mă bucură faptul că în România am reuşit să avem acces la vaccin într-un timp relativ scurt şi într-un număr mare; personal m-am vaccinat chiar la începutul lunii ianuarie şi sunt de lăudat iniţiativele colegilor medici şi farmacişti care au organizat aşa-numitele „maratoane de vaccinare” (chiar de curând a fost organizat unul în cadrul UMF Iaşi). Ar fi ideal că oamenii să nu mai fie atât de reticenţi, să se informeze doar din surse oficiale şi să conştientizeze că vaccinarea este singură modalitate prin care vom încheia acest capitol. Avem totuşi avantajul accesului facil la vaccin, spre deosebire de alte ţări unde acesta este complet deficitar.

viewscnt