Farmaciştii români află din presă despre noile sarcini profesionale pe care le vor avea de îndeplinit

Farmaciştii români află din presă despre noile sarcini profesionale pe care le vor avea de îndeplinit

Pandemia produsă de virusul SARS-CoV-2 a modificat cursul uzual al vieţii de zi cu zi la nivel mondial. Au apărut astfel noi provocări antrenate de realitatea curentă, care au adus cu ele măsuri administrative hazardate, cu puternic impact asupra calităţii vieţii tuturor.

În acest context pandemic, nici farmaciştii nu au fost ocoliţi de impuneri, fiind luaţi prin surprindere de ştirile media referitoare la campania de testare antigenică rapidă introdusă în farmacii.

Neconsultaţi de organizaţiile profesionale teritoriale (care la rândul lor au luat cunoştinţă despre veştile guvernamentale, tot din presă) sau de organizaţia naţională, farmaciştii s-au revoltat în spaţiul public pentru că ei, cei care vor avea efectiv de implementat activ acest proces, nu au avut niciun cuvânt de spus pe seama procedurilor adoptate cu putere de lege şi care se pot dovedi, cu uşurinţă, un experiment nefericit.

Intenţia actorilor din organizaţia profesională de a le cere opinia după adoptarea Ordonanţei de Urgenţă, care prevede testarea antigenică rapidă în unităţile farmaceutice, s-a dovedit un simulacru nereuşit  din pricina timpului foarte scurt şi a platformei de vot care nu a funcţionat în majoritatea cazurilor.

Exprimarea votului s-a realizat pentru un  procent de 10% dintre farmacişti, în vreme ce 70%  dintre aceştia şi-au exprimat dezacordul pentru această activitate, deoarece farmaciile comunitare nu permit asigurarea unor circuite complet separate pentru realizarea testării de natură să asigure protecţia pacienţilor şi a medicamentelor.

În acest moment, în care documentul a fost postat pentru consultare publică, singurul lucru pe care farmaciştii l-au mai putut face a fost acela de a introduce propuneri argumentate pentru semnalarea deficienţelor conţinute în document, valoarea pentru ordonanţa în sine fiind aproape nulă. Propunerile tehnice juste făcute de către farmaciştii practicieni, precum şi argumentarea acestor propuneri, s-au bazat pe faptul că ei sunt prezenţi zi de zi în oficină sau în receptură şi au cea mai clară reprezentare asupra realităţii activităţii lor.

Îngrijoraţi asupra posibilităţii organizării efective a unei zone de testare, prevăzută ca o incintă având suprafaţa de minim 4 m2 utili, farmaciştii au recomandat, totuşi, asigurarea unui circuit complet separat de circuitul celorlalţi pacienţi, respectiv de circuitul medicamentului, iar în cazul în care acest lucru nu este posibil, activitatea de testare să se realizeze într-un cort plasat în afara incintei farmaciei.

Deoarece această activitate implică modificarea circuitelor de lucru la nivelul farmaciilor comunitare, acordul farmacistului şef privind includerea activităţii de testare COVID printre activităţile ce pot fi desfăşurate în unitatea pe care o conduce ar fi fost imperios  necesară. Alte aspecte importante subliniate la acest articol al Ordonanţei au în vedere consimţământul scris de participare la activitatea de testare a farmacistului şi avizarea favorabilă a acestei activităţi de către Colegiul Teritorial al Farmaciştilor pe raza căruia funcţionează unitatea farmaceutică respectivă.

Prelevarea probelor pentru efectuarea testelor antigenice rapide se efectuează la un pacient care nu poartă mască şi, în aceste condiţii, prevederile Ordonanţei de urgenţă includ echipamentul de protecţie standard pentru prevenirea infectării cu virusul SARS CoV-2. Sub acest aspect, reprezentanţii farmaciştilor din întreaga ţară au propus (cu excepţia măştii chirurgicale care nu oferă suficientă protecţie), ca aceste echipamente să fie puse gratuit la dispoziţia unităţilor farmaceutice de către Ministerul Sănătăţii prin intermediul Direcţiilor de Sănătate Publică.

Activitatea de testare COVID-19 în farmacii este gândită ca o măsură de extindere a unei campanii naţionale de combatere a pandemiei şi, din această cauză, se impune necesitatea instruirii personalului farmaciei atât în privinţa recoltării probei, cât şi a echipării, dezechipării sau autoprotecţiei, de către personalul calificat al Direcţiilor Judeţene de Sănătate Publică sau a Municipiului Bucureşti. Abordarea superficială a acestui proces, nu doar că ar putea periclita personalul farmaciei, dar ar putea compromite întreaga activitate a unităţii, cu consecinţe evidente pentru sănătatea persoanelor care au o nevoie stringentă de medicamente.

În privinţa controlului privind respectarea condiţiilor prevăzute în Ordonanţă în unităţile farmaceutice cu acord temporar de testare antigenică, reprezentanţii farmaciştilor au propus ca aceasta să se desfăşoare numai în colaborare cu Colegiul Farmaciştilor din România, deoarece acesta reprezintă un atribut al CFR prevăzut în Legea nr. 95/2006 republicată.

Propunerea farmaciştilor este ca testele utilizate să fie obţinute prin achiziţie directă de la distribuitori sau să fie puse la dispoziţie în mod gratuit de către Ministerul Sănătăţii şi, în acelaşi timp, să  fie incluse într-o listă actualizată permanent şi publicată pe site-ul ANMDM.

Ţinând cont de faptul că este necesară raportarea zilnică a rezultatelor testării către Direcțiile de Sănătate Publică județene sau a municipiului București, a fost propusă introducerea unui formular tip care să cuprindă minimum următoarele: înştiinţarea pacientului asupra prelucrării datelor cu caracter personal, informarea că rezultatul testării va fi transmis autorităţilor, obligativitatea de izolare a pacientului în cazul unui rezultat pozitiv şi o declaraţie în scris dată de pacient privind motivaţia efectuării testului (contact direct cu persoana bolnavă, simptomatologie, călătorie condiționată de rezultatul testului etc.).

Întrucât acest program este implementat de la nivel naţional, reprezentanţii Colegiilor teritoriale  ale farmaciştilor au propus şi aprobat  ca rezultatele testelor efectuate în farmacii să fie egale juridic și opozabile testelor realizate în orice altă unitate medicală pentru a putea fi prezentate ca dovadă acolo unde acest lucru se cere.

Campania de testare COVID 19 în farmacii trebuie să fie însoţită de încrederea populaţiei, deoarece este desfăşurată cu scopul restrângerii pandemiei.  Din acest motiv, farmaciştii au considerat că în Ordonanţă trebuie să fie inclusă interzicerea oricărei campanii publicitare care promovează testarea gratuită prin acordarea unor medicamente sau suplimente alimentare mai ieftine. Această atitudine ar duce la scăderea încrederii populaţiei în scopul testării şi poate degenera în încurajarea consumului irațional de medicamente și suplimente alimentare.

Şi pentru că acest serviciu de testare este un serviciu medical, farmaciştii semnalează necesitatea  decontării acestei activităţi prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, aşa cum s-a implementat în celelalte state Europene (Franţa, Germania, Italia). Este fundamental ca această activitate să fie implementată şi decontată  unitar, la nivelul întregii ţări. Ca profesionist în domeniul sănătăţii, spre deosebire de alte state ale Uniunii Europene, în acest moment în România pentru farmacist nu se decontează niciunul dintre serviciile farmaceutice prestate.

Farmaciştii vor rămâne mereu în slujba sănătăţii populaţiei, în condiţii de normalitate şi/sau în vremuri excepţionale precum actualul context pandemic. Aşa fiind, considerăm că omiterea acestei profesii de pe lista personalului care poate beneficia de sporul COVID aferent perioadei stării de urgenţă din pandemia produsă de virusul SARS CoV-2, în farmaciile de comunitate şi de spital, rămâne o problemă în atenţia instituţiilor statului român, pe care sperăm să o trateze în mod echilibrat, cât mai curând.

Preşedinte Colegiul Farmaciştilor Bucureşti

Prof. dr. farm. Simona Negreş

Preşedinte Colegiul Farmaciştilor Cluj Napoca

Conf. dr. farm. Elena Dinte

viewscnt