Copiii din întreaga lume petrec mai mult timp stând jos şi mai puţin timp participând la activităţi fizice. Este o tendinţă greu de combătut. Însă un studiu al Universităţii din Bristol, publicat luni, indică faptul că eforturile Chinei de a limita temele pentru acasă şi jocurile online s-au dovedit a fi promiţătoare.
Măsurile de pionierat pentru combaterea comportamentului sedentar în rândul copiilor din China, şi anume, mai puţine teme pentru acasă, mai puţine jocuri pe dispozitive, şi mai multă joacă în aer liber. s-au dovedit a fi eficiente, potrivit unei noi cercetări.
Studiul, condus de Universitatea din Bristol, arată că reglementările introduse recent de guvernul chinez pentru a reduce comportamentul sedentar al elevilor prin restricţionarea companiilor de jocuri online care se adresează acestui grup de vârstă, prin limitarea cantităţii de teme pe care profesorii le pot atribui şi prin restrângerea momentului în care asociaţiile de meditaţii private pot oferi lecţii, au redus în mod semnificativ timpul total de sedentarism, precum şi timpul petrecut de copii în diferite activităţi sedentare.
Măsurile au fost asociate cu o scădere zilnică a sedentarismului în general de 13,8%, ceea ce echivalează cu mai mult de trei sferturi de oră mai puţin petrecută zilnic în acest mod fizic inactiv.
Constatările, publicate luni, în International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, au implicaţii importante pentru viitoarele politici şi măsuri menite să îmbunătăţească bunăstarea fizică şi mentală a copiilor la nivel global.
În 2021, China a introdus două noi reglementări. În primul rând, le-a interzis cetăţenilor cu vârsta sub 18 ani să joace jocuri online în timpul săptămânii şi a limitat jocul la trei ore în weekenduri. Apoi, a adoptat o lege care limitează cantitatea de teme pe care profesorii le pot da elevilor pentru acasă şi orele din zi în care întreprinderile de meditaţii au voie să dea lecţii.
„Rezultatele sunt interesante, deoarece acest tip de intervenţie de reglementare în mai multe medii nu a mai fost încercat până acum. În mod tradiţional, copiii şi părinţii sau îngrijitorii lor au fost îndrumaţi şi încurajaţi să facă ei înşişi schimbări comportamentale, ceea ce nu a funcţionat cu adevărat", a declarat autorul principal, dr. Bai Li, de la Centrul pentru Exerciţiu, Nutriţie şi Ştiinţe ale Sănătăţii din cadrul Şcolii de Studii Politice a universităţii britanice
„Odată cu aceste măsuri de reglementare, sarcina de a se conforma a trecut la companiile de jocuri de noroc online, la şcoli şi la organizaţiile de meditaţii private. Această abordare foarte diferită pare a fi mai eficientă, deoarece vizează îmbunătăţirea mediului în care trăiesc copiii şi adolescenţii, sprijinind un stil de viaţă mai sănătos", scriu cercetătorii.
Echipa din Marea Britanie şi China a analizat datele de supraveghere, comparate individual, colectate de la peste 7.000 de elevi de şcoală primară şi secundară în 2020 şi 2021, înainte şi după introducerea reglementărilor.
Participanţii au fost recrutaţi din 31 de zone urbane sau rurale din 14 oraşe din regiunea Guangxi din sudul Chinei.
În această perioadă, statisticile au arătat că timpul mediu petrecut zilnic de elevi în activităţi sedentare s-a redus cu 46 de minute.
Acest lucru a fost deosebit de pronunţat în rândul studenţilor din zonele urbane, în comparaţie cu cei din zonele rurale.
Timpul mediu zilnic de utilizare a telefoanelor mobile, a consolelor de jocuri portabile, a tabletelor, a televizoarelor, a consolelor de jocuri conectate la televizoare sau a computerelor - s-a redus cu 6,4% (10 minute).
De asemenea, s-a demonstrat că elevii au avut cu 20% mai multe şanse de a respecta recomandarea privind timpul petrecut în faţa ecranelor de mai puţin de două ore pe zi, aplicabilă în Marea Britanie şi în Statele Unite, după ce au fost puse în aplicare reglementările.
Constatările au arătat că, în general, elevii au avut de aproape trei (2,8) ori mai multe şanse de a respecta recomandările guvernului chinez cu privire la timpul maxim petrecut cu temele pentru acasă.
Această probabilitate s-a diminuat odată cu vârsta, scăzând de la 3,6 ori în rândul copiilor din şcoala primară la 2,1 ori în rândul celor din şcoala secundară.
„Constatările noastre sugerează cu siguranţă că reglementările guvernamentale ar fi putut contribui la reducerea comportamentului sedentar în rândul copiilor şi tinerilor din această regiune a Chinei. Sunt necesare cercetări suplimentare pentru a evalua dacă astfel de intervenţii au un impact similar în alte regiuni din China şi la nivel internaţional", a precizat dr. Li, care conduce un program de masterat în nutriţie, activitate fizică şi sănătate publică.
China recomanda ca elevii din şcoala primară să petreacă mai puţin de 60 de minute pe zi cu temele pentru acasă, iar cei din şcoala secundară doar 90 de minute pe zi. După adoptarea reglementărilor, elevii au avut de aproape trei ori mai multe şanse de a respecta aceste orecomandări.
În timp ce adoptarea unor reglementări similare în ţări din afara Chinei poate reprezenta o provocare, impactul acestora arată cât de sensibile sunt comportamentele sedentare la condiţiile şi regulile de mediu predominante, au concluzionat autorii în studiul lor.