Ministerul Sănătăţii propune actualizarea criteriilor de evaluare anuală a angajaţilor din sistemul public sanitar, pe baza cărora va fi analizată activitatea din 2019, introducând un interviu obligatoriu între angajat şi şeful ierarhic la finalul procesului.
Propunerile sunt incluse într-un proiect de ordin elaborat de minister, care ar urma să înlocuiască ordinul nr. 1229/2011 privind aprobarea criteriilor de evaluare a performanţelor profesionale individuale şi a modelului fişei de evaluare a performanţelor profesionale individuale.
Proiectul menţine mare parte dintre prevederile actuale privind criteriile de evaluare anuală a angajaţilor din sistemul public sanitar, principala modificare fiind introducerea unui interviu între evaluator (şef ierarhic sau şef de compartiment) şi anagajatul evaluat.
“Ulterior finalizării fişei de evaluare are loc interviul. Interviul este o discuţie între evaluator şi persoana evaluată în cadrul căreia se aduce la cunoştinţa persoanei evaluate rezultatul evaluării, se discută aspectele cuprinse în fişa de evaluare, având ca finalitate semnarea şi datarea acesteia, de către evaluator şi de către persoana evaluată”, prevede proiectul de ordin.
Procedura interviului este deja introdusă în alte instituţii de stat, însă în sistemul sanitar reglementările antuale nu prevăd obligativitatea interviului.
De altfel, dacă noul ordin va intra în vigoare, toate instituţiile şi spitalele din subordinea Ministerului Sănătăţii vor trebui să îşi actualizeze procedurile proprii privind evaluarea personalului pe baza noilor reglementări.
Prevederile proiectului de ordin se aplică personalului contractual din sistemul sanitar, respectiv personalului contractual din aparatul propriu al Ministerului Sănătăţii, din cadrul direcţiilor de sănătate publică, din unităţile sanitare cu personalitate juridică precum şi din cadrul celorlalte instituţii publice, aflate în subordinea şi în coordonarea Ministerului Sănătăţii.
Proiectul de ordin menţine criteriile actuale de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale personalului contractual de execuţie şi conducere, care “reprezintă aprecierea obiectivă a performanţelor profesionale individuale ale personalului contractual, prin compararea gradului şi modului de îndeplinire a criteriilor de evaluare a performanţelor profesionale individuale stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv de către personalul contractual”.
Legislaţia actuală prevede, ca şi noul proiect de ordin, că activitatea profesională se apreciază anual, prin evaluarea performanţelor profesionale individuale care se consemnează într-o fişa de evaluare.
Perioada evaluată este cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie din anul pentru care se face evaluarea, iar perioada de evaluare este cuprinsă între 1 ianuarie şi 1 martie din anul următor perioadei evaluate (1 ianuarie – 1 martie 2020, pentru evaluarea activităţii angajaţilor din 2019).
Pentru activitatea din 2019 vor fi evaluaţi angajaţii care au desfăşurat efectiv activitate cel puţin 6 luni.
Ca şi până acum, evaluatorii sunt şefii sau coordonatorii compartimentelor în care lucrează angajaţii, calificativul acordat în baza fişei de evaluare a performanţelor profesionale individuale urmând să fie aprobat de conducătorul instituţiei.
Pentru conducătorii instituţiilor publice numiţi prin ordin al ministrului sănătăţii, fişa de evaluare a performanţelor profesionale individuale se aprobă de către ministru.
Calificativul final al evaluării poate fi nesatisfăcător, satisfăcător, bine şi foarte bine, fiind stabilit pe baza notei finale, cuprinsă între 1 şi 5 (1 – nivel minim – şi 5 – nivel maxim).
Persoanele nemulţumite de rezultatul evaluarii pot depune contestaţii în legătură cu evaluarea performanţei profesionale individuale, în termen de 5 zile de la comunicarea rezultatului evaluării, la compartimentul de resurse umane.
În cazul interviului, dacă între persoana evaluată şi evaluator există diferenţe de opinie asupra conţinutului fişei de evaluare, există două variante prevăzute în proiectul de ordin: în situaţia în care se ajunge la un punct de vedere comun, evaluatorul poate modifica fişa de evaluare; în situaţia în care nu se ajunge la un punct de vedere comun, persoana evaluată consemnează comentariile sale în fişa de evaluare, în secţiunea dedicată.
“În situaţia în care persoana evaluată refuză să semneze fişa de evaluare, acest aspect se consemnează într-un proces-verbal întocmit de către evaluator şi semnat de către acesta şi un martor. Refuzul persoanei evaluate de a semna raportul de evaluare nu împiedică producerea efectelor juridice ale acestuia”, se arată în proiect.