Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) au elaborat o procedură simplificată de negociere între CNAS şi companiile farmaceutice pentru anumite medicamente ce fac obiectul contractelor cost-volum, pe motiv că experienţa anterioară a demonstat că "procesul administrativ este greoi şi cu termene prea lungi".
Prevederea este cuprinsă într-un proiect de ordin elaborat de minister şi de CNAS, care aduce modificări şi completări ordinului MS/CNAS nr. 735/976/2018.
Proiectul de ordin reglementează o procedură simplificată de reluare a negocierii pentru medicamentele care îndeplinesc cumulativ 4 condiţii:
- fac obiectul unor contracte cost-volum încheiate doar în baza metodologiei propuse;
- medicamentul este unic pe indicaţie/arie terapeutică sau nesubstituibil cu alt medicament pe aceeaşi indicaţie terpeutică;
- pentru medicament nu există o altă decizie de includere condiţionată pentru o altă indicaţie decât cea care face obiectul reluării procesului de negociere;
- medicament pentru care nu există, pe aceeaşi indicaţie terapeutică, alt medicament care îndeplineşte criteriile de prioritizare (în situaţia în care medicamentele sunt substituibile).
Procedura simplificată de reluare a negocierii “nu implică derularea efectivă a unui proces de negociere”, potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ.
Iniţiatorii proiectului argumentează necesitatea acestuia prin faptul că, în cadrul proceselor de reluare a negocierii pentru medicamentele pentru care anu au intervenit modificări faţă de contractele anterioare, “s-a constatat faptul că, dată fiind experienţa acumulată de părţile implicate în procesul de negociere, procesul administrativ este greoi şi cu termene prea lungi”.
Contractele cost-volum şi contractele cost-volum-rezultat reprezintă mecanisme care au ca scop creşterea accesului populaţiei la terapie, în condiţii de eficienţă, sustenabilitate financiară şi de predictibilitate a costurilor din sistemul de sănătate.
Sunt considerate contracte cost-volum contractele în care deţinătorul autorizaţiei de punere pe piaţă (DAPP) se angajează să furnizeze gratuit un număr determinat de unităţi, pentru un număr determinat de pacienţi, pe o anumită perioadă de timp, în condiţii specifice, precum şi contractele în care deţinătorul autorizaţiei se angajează să furnizeze medicamentul inclus în listă cu un anumit preţ negociat, pentru o anumită categorie de pacienţi, pe o anumită perioadă de timp.
DEZBATERE PUBLICĂ
CNAS a anunţat că organizează, în 17 februarie 2020, de la ora 12.00, la sediul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, o dezbatere publică având ca temă proiectui de ordin prezentat mai sus.
Cei interesaţi pot trimite propuneri şi recomandări până la data de 14 februarie 2020.