România în starea de alertă: Ce măsuri trebuie să respecte cabinetele stomatologice din 15 mai

România în starea de alertă: Ce măsuri trebuie să respecte cabinetele stomatologice din 15 mai

Institutul National de Sănătate Publică a postat în transparenţă decizională propunerea privind setul de măsuri de relaxare care vor fi aplicate din 15 mai 2020, când România va ieşi din starea de urgenţă dată de pandemia de COVID-19 şi va trece la starea de alertă. În cazul cabinetelor stomatologice, care îşi pot relua activitatea, măsurile reglementează tipurile de proceduri stomatologice care pot fi efectuate, accesul românilor la tratamentul stomatologic, dar şi ce fel de echipament de protecţie trebuie să folosească personalul medical.

Cabinetele dentare au fost închise în România din 23 martie 2020, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei Militare nr. 3. În prezent, în ţara noastră sunt peste 22.000 de medici stomatologi, majoritatea având practică privată şi fiind afectaţi de măsurile luate pe perioada stării de urgenţă. Din 15 mai, când aceştia vor putea redeschide cabinetele stomatologice, vor fi nevoiţi să adopte noi măsuri impuse de autorităţi.

Accesul la stomatolog numai cu programare

Pacienţii cu simptomatologie de viroză respiratorie, pacienţii aflaţi în izolare/carantină sau pozitivi/confirmaţi cu Coronavirus SARS-CoV-2 (COVID-19) vor putea fi trataţi doar în cabinetele stomatologice desemnate. În rest, ceilalţi se vor putea duce la dentiţi numai cu programare telefonică/online prealabilă. Potrivit noilor măsuri, programarea pacienţilor cu risc crescut (peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică) se va face pentru începutul programului de lucru. Programarea pacienţilor care necesită proceduri generatoare de aerosoli va fi făcută pentru sfârşitul programului de lucru. La prezentarea în cabinet se va efectua termometrizarea pacientului şi se va solicita dezinfecţia mâinilor. Înainte de începerea tratamentului, medicul stomatolog va obţine acordul informat al pacientului.

La momentul programării pacientul va fi întrebat dacă:

  • Are simptome de răceală, strănut, tuse, dureri în gât, dificultăţi de respiraţie şi / sau febră (≥37⁰C)?
  • Are membrii ai familiei cu aceste simptome?
  •  Are vârsta de 65 de ani sau mai mult?
  •  Suferă de o patologie cronică sau o afecţiune care ii reduce imunitatea?
  • Este sănătos şi se simte în prezent sănătos?

INSP recomandă ca măsuri generale pentru desfăşurarea activităţii în cabinetele stomatologice:

- Evitarea pe cât posibil a contactului cu personalul (nu strângeţi mâna, menţineţi o distanţă de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuţii, etc) următoarele:

- În afara manoperelor de tratament, evitarea pe cât posibil a contactului cu pacientul;

- Permiterea accesului în camera de tratament doar a pacientului, cu excepţia situaţiilor speciale (copii, persoane dependente etc), caz în care se va limita accesul la o persoană însoţitoare;

- Nu se permite staţionarea în sala de aşteptare şi se recomandă dezinstalarea oricărui aparat de cafea şi/sau dozator de apă, eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor, etc;

- La intrarea în cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensere cu soluţii dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool);

- Dezinfecţia regulată a mânerelor uşilor, sălii de aşteptare, recepţiei;

- Dezinfecţia toaletei după utilizarea acesteia de către un pacient;

- Este recomandată plata cu cardul şi dezinfecţia POS.

Ce proceduri stomatologice se pot efectua 

Documentul INSP stabileşte care sunt tipurile de proceduri stomatologice, care se vor putea face după 15 mai 2020 în România. Sunt atât proceduri fără generare de aerosoli: consultaţie, extracţie simplă, sutură, incizie  şi drenaj abces, obturaţie provizorie, radiografie, tratamente ortodontice de menţinere, cât şi proceduri generatoare de aerosoli: utilizarea pieselor de mână rotative (în special turbina), a sprayului apa-aer, a aparaturii ultrasonice, a dispozitivelor cu jet de particule. Înaintea unei proceduri generatoare de aerosoli, pacientul va clăti în prealabil gura timp de 1 minut cu soluţie 1% peroxid de hidrogen (prin diluarea unei soluţii de H2O2 3% cu apă).

În privinţa echipamentului de protecţie, personalul va utiliza echipament de protecţie – mască chirurgicală, vizieră şi mănuşi.  Pentru procedurile generatoare de aerosoli se va folosi masca de tip FFP2/3 sau echivalent.

După fiecare pacient se va efectua:

- Aerisirea camerei de tratament;

- Dezinfectarea riguroasă a suprafeţelor (unit dentar, blat de lucru etc.), cu dezinfectant de suprafaţă conform standardelor. Dacă există o contaminare vizibilă pe suprafeţe, se va îndepărta mai întâi cu o cârpă umedă (apă), de unică folosinţă cu apă şi săpun;

Dezinfecţia cu alcool 80% a tuturor dispozitivelor medicale care nu sunt rezistente la sterilizare cu aer cald. Dacă există o contaminare vizibilă pe dispozitive, aceasta trebuie mai întâi îndepărtată cu o cârpă umedă (cu apă) sau cu o cârpă de unică folosinţă, apă şi săpun.

Pentru un dispozitiv medical (sau părţi ale acestuia) care nu este rezistent la alcool se folosesc şerveţele de curăţare şi dezinfectare pentru suprafeţe sensibile;

- Este de preferat utilizarea unor materiale de curăţare de unică folosinţă, cât mai mult posibil;

- Dezinfectarea aspiratorului şi a scuipătoarei;

- Dezinfectarea completă a unitului stomatologic cu dezinfectant cu efect virucid, prin pulverizare;

- Sterilizarea completă a pieselor înainte de reutilizare (autoclav) sau utilizare de piese de unică folosinţă;

- Schimbarea măştii, mănuşilor, curăţarea şi dezinfectarea vizierei;

- Spălarea mâinilor cu apă şi săpun sau dezinfecţia cu soluţie hidroalcoolică înainte de a pune altă pereche de mănuşi.

Urmăreşte şi [VIDEO] Urgenţele stomatologice în plină pandemie COVID-19 şi după

viewscnt