Certificatul digital COVID-19 pentru călătoriile în UE

Certificatul digital COVID-19 pentru călătoriile în UE

De astăzi românii pot utiliza Certificatul digital COVID-19 pentru călătoriile în UE sau certificatul digital verde cum a mai fost denumit.  Acest document atestă vaccinarea, testarea sau vindecarea titlularilor şi are rolul de a facilita libera circulaţie pe durata pandemiei de COVID-19. Timp de 6 săptămâni se va merge în paralel cu documentele, asta însemnând că românii pot utiliza fie adeverinţele clasice, fie certificatul verde.

Platforma pusă de dispoziţie de autorităţi funcţionează şi în câteva minute se poate elibera certificatul digital, care este în vigoare de la 1 iulie. Aveţi nevoie doar de o adresă de email validă şi de a bifa că nu sunteţi robot pentru a primi linkul de validare în platformă.

Certificatul este în format digital, cu cod QR, dar poate fi tipărit pe hârtie, în limba naţională şi în limba engleză, fiind valabil în toate ţările UE. Sunt 3 tipuri de certificate digitale verzi:  certificatele de vaccinare: până la data de 30 iunie 2022; certificatele de testare: 24 ore pentru testul antigen rapid şi 72 de ore pentru testul RT-PCR şi certificatele de vindecare: 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, înregistrat în platforma informatică „Corona-forms”. Toate se eliberează gratuit de către Ministerul Sănătăţii, prin Sistemul informatic integrat de emitere şi verificare a certificatelor digitale ale UE privind COVID-19 (SII-CDC), şi pot fi obţinute de pe portalul https://certificat-covid.gov.ro, unic punct de eliberare al acestora.

Pentru certificatele de vaccinare şi vindecare, solicitarea de eliberare prin portal trebuie realizată de către solicitant cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de momentul utilizării certificatului, iar pentru certificatele de testare solicitarea se realizează după efectuarea testului, dar cu cel puţin 12 sau 48 de ore înainte de momentul utilizării certificatului, în funcţie de tipul de test efectuat.

În cazul în care o persoană solicită eliberarea certificatului doar în format letric, aceasta se poate adresa primăriei în raza căreia îşi are domiciliul, direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti sau serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor competent teritorial.

Pentru verificarea autenticităţii, valabilităţii şi integrităţii certificatelor, autorităţile publice vor scana codul QR de pe certificat prin intermediul aplicaţiei mobile CoronaScan. Pentru validarea identităţii solicitantului de certificate digitale sunt necesare următoarele date, în funcţie de tipul de certificat solicitat:

Certificat de vaccinare

  • pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, judeţul/ţara în care s-a efectuat vaccinarea;
  • pentru persoanele care s-au identificat la vaccinare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau paşaport: nume, prenume, numărul actului de identitate/paşaportului, cetăţenie, luna când a fost efectuată oricare dintre dozele de vaccin, denumirea vaccinului administrat, judeţul/ţara în care s-a efectuat vaccinarea.

Certificatele de testare

  • pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, judeţul în care s-a efectuat testarea;
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau paşaport: nume, prenume, numărul paşaportului/actul de identitate, cetăţenie, luna efectuării testului al cărui rezultat este negativ la testul pentru SARS-CoV-2, judeţul în care s-a efectuat testarea.

Certificat de vindecare

  • pentru persoanele care s-au identificat la testare prin codul numeric personal: nume, prenume, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, judeţul în care s-a efectuat testarea;
  • pentru persoanele care s-au identificat la testare cu act de identitate emis de alt stat decât România sau paşaport: nume, prenume, numărul actului de identitate/paşaportului, cetăţenie, luna efectuării primului test al cărui rezultat este pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2, judeţul în care s-a efectuat testarea.

Pentru eliberarea certificatelor în cazul minorilor cu vârsta sub 14 ani se vor solicita, în funcţie de tipul de certificat solicitat, datele menţionate, cu excepţia seriei şi numărului actului de identitate, precum şi completarea numelui şi prenumelui persoanei care exercită autoritatea părintească asupra minorului, conform legii, şi confirmarea faptului că există acordul acesteia pentru eliberarea certificatului solicitat.

Comisia Europeană instituie un portal pentru a se asigura că toate adeverinţele pot fi controlate în întreaga UE şi va sprijini statele membre în ceea ce priveşte punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a adeverinţelor.

Vaccinarea nu va fi o condiţie prealabilă pentru a putea călători. Toţi cetăţenii UE au un drept fundamental la liberă circulaţie în UE, iar acest lucru se aplică indiferent dacă sunt vaccinaţi sau nu. Acelaşi principiu se aplică şi drepturilor resortisanţii ţărilor terţe cu drept de şedere sau de rezidenţă legală în statele membre şi care au dreptul de a călători în alte state membre. Adeverinţa electronică verde va facilita exercitarea acestui drept, inclusiv prin posibilitatea de a prezenta o adeverinţă de testare sau o adeverinţă de vindecare.

viewscnt