În luna decembrie 2024, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie privind posibila încălcare a legislaţiei din domeniul concurenţei de către Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR), suspectând organismul profesional că a stabilit onorarii minime şi a introdus restricţii pentru angajarea personalului între cabinetele stomatologice. Scopul acestor măsuri ar fi fost împărţirea pieţei forţei de muncă specializate în domeniul stomatologic şi impunerea unui nivel salarial redus în mod artificial pentru angajaţii cabinetelor stomatologice, menţinând “captivă” forţa de muncă specializată în acest domeniu. Conducerea Colegiului nu a negat acuzaţiile, însă le-a pus pe seama fostei conduceri, şi a demarat rapid procesul de modificare a prevederilor Codului Deontologic. Modificările la acest document au fost aprobate săptămâna trecută, iar noua formă a Codului va fi transmisă spre analiză Consiliului Concurenţei, urmând să intre în vigoare de la 1 iulie.
Noul Cod Deontologic al medicului stomatolog a fost aprobat de CMSR în cadrul şedinţelor Consiliului Naţional şi Adunării Generale Naţionale, desfăşurate în perioada 20-21 martie 2025.
“Modificările aduse Codului Deontologic reflectă un amplu proces de consultare şi dezbatere cu medicii stomatologi din întreaga ţară, precum şi cu reprezentanţii autorităţilor de reglementare, inclusiv Consiliul Concurenţei”, a transmis luni Colegiul Medicilor Stomatologi, într-un comunicat transmis 360medical.ro.
Potrivit Colegiului, noua formă a Codului Deontologic răspunde inclusiv îngrijorărilor manifestate de Consiliul Concurenţei, formulate în urma investigaţiei menţionate.
“Adoptat de fosta conducere a CMSR, vechiul Cod Deontologic genera neclarităţi şi posibile încălcări ale legislaţiei în domeniul concurenţei. Astfel, noul document, votat între 20-21 martie de forurile de conducere ale CMSR, actualizează normele profesionale astfel încât acestea să fie aliniate reglementărilor privind libera concurenţă”, susţine Colegiul.
Forma aprobată a Codului va fi transmisă Consiliului Concurenţei pentru analiză, urmând ca acesta să intre în vigoare la data de 1 iulie 2025. În perioada următoare, CMSR va dezvolta şi un Ghid de implementare a reglementărilor din Codul Deontologic, pentru a facilita înţelegerea şi aplicarea corectă a noilor norme de către medicii stomatologi.
„Ne-am dorit un Cod Deontologic care să protejeze atât interesele pacienţilor, cât şi prestigiul profesiei de medic stomatolog. Noul Cod clarifică normele privind publicitatea în stomatologie, astfel încât pacienţii să primească informaţii corecte şi complete, fără mesaje exagerate sau care ar putea induce în eroare”, a declarant preşedintele CMSR, dr. Florin Lăzărescu, citat în comunicat.
“În plus, am consolidat principiile transparenţei în relaţia medic-pacient, astfel încât pacienţii să fie corect informaţi despre tratamentele propuse şi costurile asociate. Aceste măsuri întăresc încrederea în profesie şi asigură o practică medicală bazată pe onestitate şi respectarea valorilor fundamentale ale sănătăţii publice. CMSR rămâne dedicat promovării unor standarde ridicate de profesionalism şi integritate, protejând, astfel, atât pacienţii, cât şi medicii stomatologi”, a completat preşedintele CMSR.
Noul Cod introduce prevederi clare privind:
• Reglementarea publicităţii în domeniul stomatologic: publicitatea este permisă, însă în condiţiile respectării principiilor etice şi în spiritul protejării interesului pacientului. Astfel, sunt descurajate practicile agresive şi se promovează informarea corectă şi responsabilă.
• Transparenţa în relaţia medic-pacient: noul Cod prevede clar obligaţia medicului de a oferi pacienţilor toate informaţiile necesare privind tratamentele şi costurile asociate.
• Consolidarea prestigiului profesiei: se întăresc principiile care subliniază că reputaţia medicului stomatolog trebuie să se bazeze exclusiv pe competenţă profesională, onestitate şi integritate.