Aproape un sfert din consultaţiile de specialitate în unităţile sanitare private din România sunt realizate prin servicii de telemedicină, arată un studiu realizat de Patronatul Furnizorilor de Servicii Medicale Private (PALMED).
Cele mai solicitate sunt consultaţiile de medicina muncii, dermatologie, pediatrie şi endocrinologie. La polul opus, cele mai puţin solicitate consultaţii sunt în domeniile chirurgicale, cum ar fi chirurgie pediatrică, vasculară, nefrologie şi reumatologie.
Cele mai multe consultaţii sunt oferite prin apel telefonic, iar aproape jumătate dintre pacienţii care accesează serviciile prin telemedicină au între 35 şi 44 de ani, relevă studiul.
"Sunt pacienţi pentru care implementarea serviciilor de telemedicină şi după data de 31 decembrie, aşa cum este stipulat în prezent, este vitală. Mă refer în mod special la pacienţii cronici”, afirmă preşedintele PALMED, Cristian Hotoboc, citat într-un comunicat al patronatului.
"De exemplu, posibilitatea de a discuta cu medicul curant prin apel telefonic sau prin aplicaţii video face ca mai bine de jumătate din consultaţiile de oncologie medicală şi radioterapie să se desfăşoare online. Asta înseamnă rapiditate în diagnosticare - o etapă cu probleme ce merită mai mult analizate, dezbătute şi soluţionate, în contextul Covid-19 - şi în monitorizarea bolnavului de cancer, fără a-l expune riscului de a fi infectat cu noul coronavirus", a completat Hotoboc.
Studiul menţionează că 9 din 10 servicii de telemedicină sunt oferite prin apel telefonic. 45% dintre pacienţi au între 35 şi 44 de ani, iar persoanele sub 18 ani au beneficiat de 18% dintre servicii, în baza solicitării tutorelui legal.
Vârstnicii sunt cei care accesează mai puţin consultaţiile de acest tip. Mai exact, patru din 100 de pacienţi au peste 65 de ani. Femeile sunt cele care apelează mai des la consultaţii prin telefon ori apel video. 55% dintre discuţiile cu un specialist sunt solicitate de persoane de sex feminin. Cele mai multe cereri vin din mediul urban.
Studiul indică o situaţie diferită în centrele oncologice: 38% dintre pacienţi au între 55 şi 64 de ani, urmaţi de bolnavii cu o vârstă cuprinsă între 65 şi 74 de ani (24%).
Aproape trei sferturi dintre furnizorii de servicii medicale private care sunt membri ai PALMED oferă servicii prin telemedicină, iar 14% se pregătesc pentru a oferi această opţiune. 38% declară că au ales să implementeze telemedicina mai degrabă la cererea pacienţilor, dar că în prezent activitatea de acest tip a devenit foarte importantă în creşterea accesului la servicii medicale.
"Telemedicina şi-a dovedit acum viabilitatea şi orice iniţiativă care are drept scop realizarea unui cadru legal clar şi riguros, care să permită accesarea serviciilor independent de situaţii de tipul stării de alertă este de salutat. În cazul în care devine imposibil de implementat, estimările noastre arată că accesul la servicii medicale riscă să scadă cu peste 30%”, a mai spus Cristian Hotoboc.
În ceea ce priveşte implementarea unui program de telemedicină, cei mai mulţi dintre furnizori declară că jumătate din bugetul alocat sau estimat este cheltuit pentru achiziţia de aplicaţii şi softuri necesare. Peste 70% dintre participanţii la studiu consideră oportun un program de formare a echipei medicale pentru a oferi servicii de telemedicină şi estimeză că 20% din costurile de implementare au acest scop.
Analiza a fost realizată pe baza datelor oferite de membrii PALMED, a căror cotă de piaţă cumulată depăşeşte 80%, valabile pentru perioada 15 martie – 30 septembrie, şi a unui sondaj care a vizat o clarificare a procesului şi efortului de implementare a serviciilor oferite prin telemedicină în unităţi medicale private.