CNAS dă asigurări că a găsit soluţii pentru ca salariaţii în şomaj tehnic să aibă asigurare de sănătate

CNAS dă asigurări că a găsit soluţii pentru ca salariaţii în şomaj tehnic să aibă asigurare de sănătate

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a dat asigurări că a găsit soluţii pentru ca salariaţii în şomaj tehnic să aibă asigurare de sănătate, după ce mai multe persoane au pierdut calitatea de asigurat din cauza unor erori în declaraţiile depuse de angajatori. 

Astfel, CNAS a solicitat Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă datele cuprinse în listele, asumate de reprezentantul legal al angajatorului, depuse pentru persoanele şi perioadele în care aceste persoane au fost în şomaj tehnic, a precizat luni instituţia, într-un comunicat.

Scopul măsurii este de a restabili calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate pentru angajaţii aflaţi în şomaj tehnic, pentru care angajatorii au virat sumele aferente contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate,

"În baza acestor informaţii oficiale, CNAS a operat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) modificările necesare pentru ca salariaţii care s-au aflat în şomaj tehnic, dar care nu figurau în baza de date ca persoane asigurate în perioadele în care acestea au beneficiat de indemnizaţia prevăzută la alin. (1) al art. XI din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 30/2020, să îşi păstreze calitatea de asigurat, chiar dacă această indemnizaţie a fost constituită ca obligaţie de plată în Declaraţia 112 la o dată ulterioară, respectiv în luna aprilie 2020 pentru luna martie 2020", a menţionat CNAS.

Prin această procedură, a fost restabilită calitatea de asigurat pentru aproximativ 90.000 de salariaţi care au fost în şomaj tehnic, dar pentru care declaraţia 112 nu a fost completată în conformitate cu reglementările legale.

Totuşi, potrivit CNAS, mai există situaţii în care angajatorul a declarat încetarea raporturilor de muncă, prin completarea în Declaraţia 112 a datei lichidării raporturilor de muncă.

În aceste cazuri este necesară depunerea unei declaraţii rectificative din care să rezulte situaţia reală a raporturilor de muncă. Menţionăm că Declaraţiile 112 sunt depuse de angajatori la ANAF, iar datele sunt importate de CNAS în SIUI.

„Persoanele care îndeplinesc condiţiile legale pentru a beneficia de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate trebuiau repuse în drepturi. Am găsit o formulă care să ajute la acest demers, respectând reglementările în vigoare, şi mulţumesc conducerii ANOFM pentru sprijinul acordat”, a declarat preşedintele CNAS, Adela Cojan, citată în comunicat.

CNAS menţionează că, pentru a evita astfel de situaţii în viitor, angajatorii trebuie sa completeze Declaraţia 112 privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

Anunţul vine în contextul în care, la începutul lunii iulie, mai multe persoane aflate în şomaj tehnic au pierdut calitatea de asigurat de sănătate din cauza unei erori a angajatorilor.

viewscnt