Ministerul Sănătăţii nu a acţionat în 2017 în vederea constituirii rezervei de medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectanţi, insecticide, dispozitive medicale şi alte materiale, aflându-se în imposibilitatea asigurării intervenţiilor medicale în situaţiile în care s-ar realiza un cumul de cazuri de urgenţă colectivă, cu impact asupra sănătăţii publice, arată raportul public pe anul 2017 al Curţii de Conturi, publicat luni.
“Referitor la calitatea gestiunii economico-financiare s-a constatat că Ministerul Sănătăţii nu a acţionat în vederea constituirii rezervei de medicamente, seruri, vaccinuri, dezinfectanţi, insecticide, dispozitive medicale, tehnologii/dispozitive asistive şi alte materiale, aflându-se în imposibilitatea asigurării intervenţiilor medicale în situaţiile în care s-ar realiza un cumul de cazuri şi situaţii de urgenţă colectivă, cu impact asupra sănătăţii publice”, se arată în raport.
De asemenea, inspectorii Curţii de Conturi au descoperit, la nivelul Ministerului Sănătăţii, anumite deficienţe privind organizarea evidenţei stocurilor de vaccinuri, achiziţionate de minister şi transferate direcţiilor de sănătate publică (DSP) pentru implementarea Programului naţional de vaccinare.
“În acest sens, Ministerul Sănătăţii a înregistrat în evidenţa contabilă consumul de vaccinuri la momentul repartizării acestora către unităţile sanitare, prin direcţiile de sănătate publică, şi nu la momentul justificării de către unităţile sanitare/medicii de familie a consumului efectiv de vaccinuri, pe baza deconturilor justificative lunare”, arată raportul.
Curtea de Conturi a mai descoperit, la Ministerul Sănătăţii, înregistrări duble ale cheltuielilor cu vaccinuri, cheltuielile fiind înregistrate atât de minister, cât şi de unităţile sanitare subordonate, “realizându-se astfel o raportare eronată a acestor cheltuieli prin situaţiile financiare centralizate”.
Inspectorii Curţii de Conturi au identificat situaţii în care punerea în funcţiune a aparaturii şi echipamentelor medicale de către unităţile sanitare din subordinea Ministerului Sănătăţii, finanţate prin transferuri din bugetul acestuia, s-a realizat ulterior plăţii acestor servicii.
„Prin urmare, ministerul nu a monitorizat, prin structurile de specialitate, modul de execuţie a cheltuielilor de natura investiţiilor alocate prin transfer entităţilor subordonate”, subliniază raportul menţionat.
O altă deficienţă viziează faptul că ministerul nu a întreprins toate demersurile legale pentru asigurarea cadrului legal corespunzător de raportare către CNAS a întregului consum de medicamente incluse în Programul naţional de vaccinare, finanţat din bugetul Ministerului Sănătăţii, pentru care deţinătorii autorizaţiei de punere pe piaţă (DAPP) sau reprezentanţii legali ai acestora aveau obligaţia plăţii taxei clawback.
În urma verificărilor realizate anul trecut privind situaţia din 2017, Curtea de Conturi recomandă Ministerului Sănătăţii “înregistrarea corectă în patrimoniul entităţii a cantităţii de medicamente (vaccinuri) şi materiale sanitare achiziţionate de Ministerul Sănătăţii şi transmise cu titlu gratuit unităţilor sanitare din subordine, astfel încât înregistrarea în evidenţa contabilă a consumului efectiv de medicamente (vaccinuri) şi materiale sanitare să se realizeze la momentul justificării de către unităţile sanitare/medicii de familie”.
De asemenea, Curtea de Conturi recomandă elaborarea, aprobarea şi implementarea, la nivelul Ministerului Sănătăţii şi al entităţilor din subordine, a unor proceduri operaţionale cu privire la modul de înregistrare în contabilitate a consumului de medicamente şi materiale sanitare achiziţionate centralizat de către minister în cadrul programelor naţionale de sănătate publică.
Alte recomandări vizează constituirea Rezervei Ministerului Sănătăţii, potrivit prevederilor legale, concomitent cu elaborarea unei proceduri operaţionale de control intern cu privire la Rezerva Ministerului Sănătăţii, precum şi analizarea şi urmărirea la nivelul ordonatorului principal de credite a datoriilor raportate de entităţile din subordine, astfel încât situaţiile financiare să reflecte situaţia reală.
Instituţia de audit a instituţiilor publice mai recomandă “întreprinderea tuturor demersurilor necesare în vederea modificării/completării legislaţiei cu privire la raportarea consumului de medicamente utilizate pentru implementarea programelor naţionale de sănătate publică finanţate din bugetul Ministerului Sănătăţii”.
Ultima recoamndare vizează monitorizarea raportării de către CNAS a consumului de medicamente (vaccinuri), în vederea identificării deţinătorilor de autorizaţii de punere pe piaţă cărora le aparţine valoarea consumului de medicamente, în vederea stabilirii, declarării şi plăţii contribuţiei reale de către aceştia, astfel încât veniturile la bugetul FNUASS să nu fie diminuate.
„Concomitent se impune elaborarea unei proceduri operaţionale privind modul de raportare şi de validare a consumului centralizat de medicamente în vederea evitării cazurilor de neraportare a întregului consum de medicamente finanţat din bugetul MS”, se mai arată în raport.