Federaţia Solidaritatea Sanitară, care reprezintă interesele personalului din sistemul public sanitar, a solicitat joi Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Educaţiei să ia măsuri urgente pentru a stopa fenomenul diplomelor false pentru asistente medicale, considerându-l un risc la adresa sănătăţii publice.
Reacţia vine după o anchetă a televiziunii publice suedeze, care a descoperit că asistente medicale cu diplome eliberate de o şcoală postliceală din România, fără să fi trecut pe la cursuri, profesau în unităţi medicale din Suedia.
“Solicităm Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Educaţiei Naţionale elaborarea unor soluţii rapide pentru a stopa acest fenomen. Cerem celor două ministere constituirea în regim de urgenţă a unui grup de lucru, din care să facă parte reprezentanţii celor două ministere, organismele profesionale şi partenerii de dialog social din sănătate, principalul obiectiv reprezentându-l stoparea acestui fenomen şi protecţia sistemului public de sănătate din România, urmat de rezolvarea echitabilă a problemei echivalării competenţelor”, arată comunicatul, semnat de Departamentul Asistente Medicale din cadrul federaţiei sindicale.
Federaţia consideră că fenomenul diplomelor fără acoperire elaborate de unele şcoli postliceale şi de alte structuri de educaţie riscă să afecteze sistemul public de sănătate din România, conducând la scăderea volumului competenţelor disponibile pentru asigurarea unui tratament de calitate.
Federaţia „Solidaritatea Sanitară” a elaborat anterior un set de propuneri, între care introducerea examenului naţional unic pentru angajarea medicilor şi asistentelor medicale.
“Aceasta este singura soluţie ce ar putea proteja sistemul public de sănătate de efectele fenomenului diplomelor fără acoperire”, menţionează comunicatul.
De asemenea, federaţia solicită desfiinţarea şcolilor postliceale, ca “o soluţie logică şi legală pentru evitarea acestor fenomene şi creşterea calităţii formării asistentelor medicale”.
O altă măsură propusă este introducerea incompatibilităţii între calitatea de formator al asistentelor medicale şi cea de membru în organismele profesionale, responsabile de verificarea şi monitorizarea condiţiilor de exercitare a profesiei.
„Reamintim că numărul mare de membri din conducerea organismului profesional care predau în şcolile postliceale ridică problema unei forme de complicitate la acest fenomen din partea celor responsabili de soarta profesiei”, mai arată comunicatul.