Ministerul Sănătăţii pregăteşte o reformă privind pregătirea managerială a conducătorilor de instituţii din sistemul sanitar, pentru a respecta o cerinţă din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) al României.
Măsura este prevăzută într-un proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Sănătăţii şi pune în aplicare un jalon (nr. 355 - Intrarea în vigoare a cadrului legislativ privind dezvoltarea capacităţii pentru managementul serviciilor de sănătate şi managementul resurselor umane din sănătate) din componenta sănătate a PNRR, termenul de finalizare fiind trimestrul II 2022.
"Pentru a răspunde provocărilor în ceea ce priveşte situaţia pregătirii manageriale a persoane care ocupă funcţii de conducere în sistemul de sănătate, obiectivul general al prezentei modificări legislative este îmbunătăţirea cunoştinţelor, abilităţilor şi competenţelor resursei umane din managementul serviciilor de sănătate de la toate nivelurile sistemului de sănătate din România", afirmă autorii proiectului, în nota de fundamentare.
Reforma propusă se doreşte una sistemică, care să ţintească cauzele care contribuie la performanţa redusă a sistemului de sănătate din România, în raport cu resursa umană din managementul serviciilor de sănătate.
Astfel, proiectul prevede introducerea de noi criterii de formare iniţială pentru toate categoriile de funcţii de conducere: manageri, directori executivi şi directori executivi adjuncţi ai direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, conducerea serviciilor de ambulanţă judeţene, directori generali, directori medicali, directori de îngrijiri, şefi de secţie, şefi de laboratoare sau şefi de servicii medicale şi medic-şef.
Mai exact, proiectul de OUG introduce un nou criteriu pentru ocuparea unei funcţii de conducere, pe lângă cele actuale, legate de studii sau vechime: "Să fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate avizate de Ministerul Sănătăţii în baza criteriilor de calitate stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii".
Totodata, proiectul de act normativ introduce noţiunea de criterii de calitate aferente programelor de formare, elaborate de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) în programul de asistenţă tehnică din PNRR.
Acestea vor fi adoptate după aprobarea OUG prin ordin al ministrului sănătăţii, urmând să stea la baza avizării programelor de formare iniţiala şi continuă care răspund nevoilor sistemului de sănătate.
O altă prevedere este alinierea manadatului managerilor de spitale cu cel al comitetelor directoare (formate din director medical, director de îngrijiri şi director financiar), cu scopul de a permite asigurarea continuă a unui management eficient.
"Membrii comitetului director care au ocupat postul prin concurs (...) încheie cu managerul spitalului public un contract de administrare pe o perioadă de maximum 4 ani, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatorii de performanţă asumaţi. Contractul de administrare poate fi prelungit la încetarea mandatului pe o perioadă de 3 luni, de maximum două ori, perioadă în care se organizează concursul de ocupare a funcţiei", sea arată în proiect.