Administraţia pentru Alimente şi Medicamente (FDA) a cerut Congresului SUA să modernizeze regulile privind siguranţă produselor cosmetice, după ce a descoperit azbest - un material care creşte riscul de cancer - în trei produse cosmetice vândute pe piaţa americană de compania Claire's Stores.
FDA a precizat că va colabora cu Congresul pentru a actualiza cadrul de reglementare pe care agenţia îl utilizează de mai mult de 80 de ani pentru cosmetice.
În prezent nu există cerinţe legale care să-i oblige pe producătorii de cosmetice de pe piaţa americană să-şi testeze produsele pentru siguranţă.
În alerta sa de siguranţă, FDA a identificat două produse pentru machiajul ochilor şi un fond de ten vândute de Claire şi a menţionat că talcul din aceste produse este contaminat cu azbest.
La rândul său, compania Claire a contestat rezultatele testului FDA, spunând că ”prezintă erori semnificative” şi că ”fibrele din produse au fost caracterizate în mod eronat că fiind azbest”.
Retailerul, care a ieşit din faliment în octombrie, a declarat pentru Reuters că : ”Nu există dovezi că produsele vândute de Claire sunt nesigure”. Cu toate acestea, a spus că din prudenţă a eliminat cele trei produse în cauză din magazine, precum şi ”orice produse cosmetice pe bază de talc”.
FDA a intrat sub presiunea parlamentarilor şi avocaţilor consumatorilor pentru a investiga posibila contaminare cu azbest a talcului în urma unui raport publicat de Reuters pe 14 decembrie despre talcul contaminat din pulberile Johnson & Johnson. Raportul a detaliat faptul că J & J ştia că talcul din pulberile brute şi finite a fost uneori testat pozitiv pentru cantităţi mici de azbest încă din anii 1970 şi începutul anilor 2000. J & J nu a dezvăluit rezultatele testului către autorităţile de reglementare sau consumatori.
Presupusa prezenţă a azbestului în produsele de talc este pusă în discuţie în mii de procese depuse împotriva lui J & J. Luna trecută, J & J a declarat că a primit citaţii federale pentru prima dată în legătură cu litigiul privind azbestul şi a declarat că va coopera cu anchetatorii.
J & J şi furnizorul său de talc, Imerys Talc America, au declarat că numeroase studii şi teste efectuate de autorităţile de reglementare din întreaga lume au arătat că talcul lor este sigur şi fără azbest.
Reprezentanţii FDA au declarat că vor investiga sursele de talc ale producătorilor de cosmetice şi ce măsuri iau aceştia pentru a verifica materia primă sau produsele finite.
Într-o declaraţie comună, comisarul FDA, Scott Gottlieb, care şi-a anunţat demisia, şi directorul Centrului pentru Siguranţa Alimentară şi Nutriţie Aplicată a agenţiei, Susan Mayne, au declarat că normele federale nu respectă creşterea substanţială a industriei cosmetice şi lanţul de aprovizionare global.
”Pentru a schimbă în mod semnificativ paradigma de siguranţă a produselor cosmetice din Statele Unite, ar trebui să colaborăm cu părţile interesate, inclusiv cu Congresul, pentru a moderniza cadrul de reglementare învechit pe care FDA l-a utilizat mai mult de 80 de ani când vine vorba de produse cosmetice” au afirmat cei doi.
Cei doi reprezentanţi ai FDA au declarat că prin noul regulament pentru producătorii de cosmetice vor putea cere companiilor să raporteze evenimentele adverse, să ofere acces la reclamaţiile consumatorilor în timpul inspecţiilor de rutină şi să dezvăluie alergeni cunoscuţi pe eticheta unui produs.
Între timp, autorităţile de reglementare din SUA solicită firmelor de cosmetice să-şi înregistreze în mod voluntar produsele şi o listă de ingrediente, inclusiv talc.
Azbestul este un mineral adesea găsit în apropierea talcului, un ingredient comun în multe produse cosmetice, iar dacă nu se iau măsuri pentru purificarea talcului brut, talcul introdus în produsele de consum ar putea fi contaminat cu azbest, au mai afirmat reprezentanţii FDA.
În Europa, Autoritatea de Reglementare a Sănătăţii şi Securităţii pentru Olanda a ordonat lui Claire să elimine mai multe produse de machiaj din magazinele olandeze, după ce un studiu realizat de S. PÎRG a arătat contaminarea cu azbest.
Compania Claire, cu sediul în Chicago, şi-a comercializat produsele în 2471 de magazine în America de Nord şi în Europa începând din august 2018.