Companiile farmaceutice solicită actualizarea reglementărilor privind expunerea la raft, publicitatea şi comercializarea online a medicamentelor OTC, în condiţiile în care legislaţia nu este suficient de clară şi creează provocări pentru companiile din domeniu şi limitări pentru consumatori, potrivit Asociaţiei Române a Producătorilor de medicamente fără prescripţie, suplimente alimentare şi dispozitive medicale (RASCI).
Tema a fost subiectul conferinţei „Lărgirea orizonturilor în îngrijirea personală: conformitate, inovaţie şi responsabilizare”, organizată recent de RASCI în Bucureşti, la care au participat peste 100 de experţi, autorităţi şi reprezentanţi ai companiilor din industrie.
Printre subiectele discutate s-au numărat adaptarea cadrului legislativ actual pentru a permite publicitatea online pentru medicamentele OTC, clarificarea legislaţiei privind expunerea la raft în farmacii a acestora sau comercializarea online a acestei categorii de produse.
„Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) susţine necesitatea unei reglementări moderne şi clare, care să răspundă realităţilor actuale din domeniul sănătăţii şi să asigure siguranţa şi protecţia pacienţilor şi a publicului larg. Colaborarea cu partenerii din industrie este esenţială pentru a ne asigura că reglementările ţin pasul cu evoluţiile tehnologice şi nevoile crescânde ale consumatorilor, contribuind astfel la educarea şi informarea corectă a acestora,” a declarat preşedintele ANMDMR, Răzvan Prisada, într-un mesaj în cadrul conferinţei.
Reprezentanţii companiilor din sector au prezentat avantajele unei legislaţii moderne pentru publicitatea medicamentelor OTC în mediul digital.
„Publicitatea digitală responsabilă pentru medicamentele OTC nu este doar o oportunitate, ci o necesitate într-o piaţă în continuă evoluţie. Publicul caută din ce în ce mai mult informaţii în mediul online şi trebuie să fim acolo pentru a le oferi acces la datele corecte şi verificate”, a declarat preşedintele RASCI, Costin Vasilescu.
„Este nevoie de actualizarea legislaţiei pentru a răspunde adecvat noilor realităţi ale publicităţii digitale, dar şi pentru a proteja interesele publicului într-un mediu online tot mai dinamic. Vom continua să lucrăm îndeaproape cu autorităţile pentru a ne asigura că reglementările reflectă aceste noi realităţi,” a completat reprezentantul RASCI.
În contextul creşterii consumului de informaţii prin reţelele sociale, participanţii au subliniat nevoia unei reglementări clare care să permită publicitatea responsabilă şi să asigure accesul la informaţii relevante despre medicamentele OTC.
O altă temă majoră discutată în cadrul conferinţei a fost reprezentată de expunerea la raft în farmacii (în spaţiul din faţa oficinei) şi comercializarea online a medicamentelor OTC.
Potrivit participanţilor, reglementările existente în România nu sunt suficient de clare, ceea ce creează provocări pentru companii şi limitări pentru consumatori.
„Un cadru legislativ clar pentru expunerea medicamentelor OTC în spaţiul din faţa oficinei este important atât pentru protecţia publicului, cât şi pentru asigurarea unei concurenţe loiale. Raportul Consiliului Concurenţei privind piaţa medicamentelor OTC şi a suplimentelor alimentare subliniază necesitatea acestor reglementări şi transpunerea recomandărilor în legislaţie ca un pas binevenit pentru a alinia România la bunele practici europene. Accesul facil la informaţii despre produsele OTC, însoţit de consilierea farmacistului, reprezintă un element crucial pentru siguranţa pacienţilor şi a consumatorilor”, a declarat vicepreşedintele Consiliului Concurenţei, Dan-Virgil Pascu.
„Totodată, este nevoie de reguli clare şi pentru comercializarea online a medicamentelor OTC, pentru a asigura o armonizare între vânzarea fizică şi cea digitală a acestei categorii de produse,” a adăugat el.
În ultima lună, în România s-au înregistrat peste 20 milioane de vizite cumulat pe primele trei cele mai mari platforme de tip e-pharmacy din ţară, un indicator clar al cererii din partea publicului pentru acces online la produse de sănătate.
"Pentru a răspunde acestor nevoi şi a asigura un mediu sigur şi bine reglementat, este esenţial să existe şi legislaţie clară, care să armonizeze vânzarea fizică cu cea digitală a medicamentelor OTC”, a declarat Panayotis Gezerlis, fondator Convert Group.
Campania educaţională „Despre Sănătate, cu Responsabilitate”, desfăşurată de RASCI pe termen lung, a fost menţionată ca exemplu de bune practici pentru educarea publicului cu privire la automedicaţie şi utilizarea responsabilă a produselor fără prescripţie medicală.
RASCI reprezintă interesele producătorilor, importatorilor şi distribuitorilor de medicamente eliberate fără prescripţie medicală (OTC), suplimente alimentare şi dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piaţa din România.