RASCI solicită modificarea legislaţiei, pentru a permite publicitatea online pentru medicamentele OTC

RASCI solicită modificarea legislaţiei, pentru a permite publicitatea online pentru medicamentele OTC

Asociaţia Română a Producătorilor de medicamente fără prescripţie, suplimente alimentare şi dispozitive medicale (RASCI) solicită actualizarea legislaţiei privind publicitatea medicamentelor fără prescripţie medicală (OTC) în România, după modelul altor state din Uniunea Europeană. 

Astfel, RASCI propune extinderea publicităţii digitale pentru aceste medicamente în cadrul legislativ existent, într-un mod controlat şi sigur, pentru a proteja şi informa corect consumatorii şi pacienţii.

Propunerea vizează modificarea ordinului ministrului Sănătăţii nr. 194/2015, care în prezent interzice publicitatea medicamentelor OTC pe reţelele de socializare şi pe alte platforme online.

Asociaţia argumentează că România are nevoie de un cadru legal modern privind publicitatea online a medicamentelor OTC, care să integreze mediul digital ca formă sigură de comunicare şi promovare, în acord cu directivele europene şi recomandărilor Consiliului Concurenţei în acest domeniu.

„În contextul creşterii exponenţiale a utilizării internetului şi a reţelelor sociale în viaţa cotidiană a pacienţilor şi consumatorilor din România, integrarea acestui mediu în strategia de comunicare şi promovare a medicamentelor OTC este esenţială. Promovarea medicamentelor OTC în mediul digital este nu doar o adaptare la realităţile moderne, dar şi o oportunitate de a oferi pacienţilor şi consumatorilor români acces la informaţii corecte şi verificate, contribuind astfel la educarea şi responsabilizarea lor”, a declarat preşedinte RASCI, Costin Vasilescu, citat într-un comunicat al agenţiei.

Propunerile RASCI

Potrivit asociaţiei, modificările propuse includ reguli stricte şi specifice pentru publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, aliniate cu practicile din alte state membre ale Uniunii Europene, precum Italia, Franţa şi Belgia.

Printre principalele măsuri propuse de RASCI se numără:

  • Implementarea unui sistem unitar de reglementare, inspirat din modelele altor state membre UE, precum Italia, care să asigure promovarea corectă şi evitarea practicilor înşelătoare. Conform acestuia, publicitatea medicamentelor OTC pe platformele digitale ar urma să fie supervizată de Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR), respectarea normelor fiind asigurată printr-un sistem de evaluare şi aprobare prealabilă.
  • Dezactivarea opţiunilor de interacţiune publică (comentarii, evaluări, distribuiri) pentru a proteja integritatea materialelor publicitare.
  • Elaborarea unui ghid specific de instrucţiuni adaptat fiecărei platforme digitale, care să asigure claritate şi coerenţă în promovarea medicamentelor OTC, dar şi sancţionarea corespunzătoare a oricăror abateri.

Permiterea publicităţii medicamentelor OTC în mediul digital ar îmbunătăţi accesul publicului la informaţii corecte şi verificate, susţine asociaţia.

De asemenea, măsura ar contribui la educarea şi responsabilizarea pacienţilor şi consumatorilor români, oferindu-le instrumentele necesare pentru a lua decizii informate privind sănătatea lor.

Propunerile RASCI vizează şi introducerea unui cadru modern pentru controlul şi supravegherea publicităţii digitale a medicamentelor fără prescripţie medicală.

Astfel, asociaţia propune un sistem de avizare prealabilă şi monitorizare post-implementare,  care ar permite autorităţilor să monitorizeze şi să controleze mai eficient conţinutul promovat online. Iniţiativa ar contribui la protejarea consumatorilor şi pacienţilor şi la creşterea încrederii în informaţiile disponibile pe platformele digitale.

„RASCI apreciază deschiderea şi eforturile autorităţilor de reglementare în discuţiile privind actualizarea legislaţiei, astfel încât aceasta să fie aliniată cu realitatea digitală actuală. Suntem recunoscători pentru colaborarea constructivă şi pentru implicarea partenerilor din industrie în adoptarea celor mai bune practici internaţionale”, a declarat directorul executiv al RASCI, Diana Mereu.

RASCI reprezintă interesele producătorilor, importatorilor şi distribuitorilor de medicamente eliberate fără prescripţie medicală (OTC), suplimente alimentare şi dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piaţa din România.

viewscnt